انواع طلاق | روش‌های طلاق فوری + جزئیات کامل

4.67 از 5 بوسیله 3 رای

وقتی یک وکیل طلاق در مورد طلاق صحبت می کند، در مورد یک روند قانونی برای پایان دادن به ازدواج بحث باشد. هر پرونده طلاق به همین ترتیب پایان می یابد: با حکم طلاق از دادگاه. اما راه های مختلفی برای رسیدن به یک هدف وجود دارد. وکلای طلاق در مورد دو نوع طلاق مختلف صحبت می کنند: اقامه دعوی و غیرمجاز. راه دیگری برای پایان دادن به ازدواج وجود دارد که طلاق نیست. به آن ابطال می گویند و فقط در موارد معدودی اعمال می شود.

چگونه می توانم بدانم که به کدام نوع طلاق نیاز دارم؟

قانون تنها دو دلیل قانونی برای طلاق دارد:

  1. اختلافات آشتی ناپذیر که باعث شکست غیرقابل جبران ازدواج شده است.
  2. ناتوانی دائمی قانونی در تصمیم گیری.

فرقی نمی‌کند طلاق اعتراضی یا غیرقابل اعتراضی داشته باشید، این تنها دلایلی است که دادگاه برای صدور حکم طلاق استفاده می‌کند. این بدان معنا نیست که انتقادات شما نادیده گرفته می شود. زنا، بدرفتاری و رها شدن، همه عواملی هستند که در "تفاوت های آشتی ناپذیر" هستند. بنابراین دلایل مشخص نمی کند که طلاق شما اعتراضی است یا غیر اعتراضی. این روشی است که کالیفرنیا برای کمک به زوجین برای حل و فصل مسائل مربوط به تقسیم اموال و حضانت از مشاجرات خود می گذرد.

طلاق بلامعارض چیست؟

طلاق بلامعارض جایی است که زوجین می پذیرند که ازدواج تمام شده است و مسائل مربوط به نفقه، نفقه فرزند، ملاقات و تقسیم اموال را بدون صدور حکمی از سوی دادگاه برای آنها حل می کند. همسران اساساً به تنهایی آن را حل می کنند. البته این به این معنی نیست که این زوج تنها هستند. یک وکیل طلاق در ایران می تواند وکالت هر یک از زوجین را در یک طلاق غیرقابل اعتراض کند و به همسر کمک کند تا تعهدات قانونی و عواقب آن را درک کند. در حالی که ممکن است زوج مایل به همکاری با یکدیگر باشند، همیشه نقاط اختلاف وجود خواهد داشت. وکلای طلاق به حل این اختلافات با آرامش، منطقی و به روشی مقرون به صرفه تر از مراجعه به قاضی کمک می کنند. میانجی گری اغلب در طلاق های بلامنازع استفاده می شود.

طلاق اعتراضی چگونه متفاوت است؟

امید در میان هر وکیل خانواده این است که طلاق مورد اعتراض از طریق مذاکره غیرقابل اعتراض شود. در طلاق مورد اختلاف، طرفین نمی توانند در مورد مسائل مالی، اموال و حضانت توافق کنند. هر یک از طرفین برای تعیین وضعیت مالی همسر دیگر اکتشافاتی را انجام می دهند، قیم استخدام می شود تا به نفع هر فرزند صحبت کند و قاضی در مورد تقسیم اموال و نفقه دستور می دهد. اکثر وکلای طلاق موافقند که در یک طلاق اعتراضی، هیچ یک از طرفین راضی نمی شوند. هزینه هر دو طرف بسیار بیشتر از طلاق بدون منازعه خواهد بود. و هر دو طرف احساس می‌کنند که چیزی از قطعنامه نهایی به دست نیاورده‌اند، زیرا نظراتی نداشته‌اند. در طول یک پرونده طلاق مورد بحث، وکیل طلاق شما با شما و وکیل طلاق همسرتان همکاری می کند تا همه را دور هم جمع کند و اختلافات را از طریق طلاق بدون اعتراض حل کند.

طلاق پیش فرض

طلاق پیش‌فرض زمانی اتفاق می‌افتد که شما درخواست طلاق داده باشید و همسرتان پاسخی ندهد. برای مثال، اگر همسرتان به قسمت‌هایی ناشناخته رفته باشد و پیدا نشود، احتمالاً این را خواهید دید.

با فرض اینکه شما قوانین و مقررات دادگاه را رعایت کرده اید، قاضی می تواند علیرغم اینکه همسر شما در دادگاه شرکت نکرده است، طلاق را صادر کند. در ظاهر، ممکن است این وضعیت ایده آل به نظر برسد. هیچ کس آنجا نیست تا آنچه را که از دادگاه می‌خواهید به شما بدهد اعتراض کند. اما توجه داشته باشید که طلاق پیش‌فرض موافقان و مخالفانی دارد.

طلاق مورد اعتراض

اگر شما و همسرتان بر سر یک یا چند موضوع زناشویی با هم اختلاف نظر دارید، به حدی که نمی توانید به توافق برسید، تصمیم گیری در مورد این مسائل به عهده قاضی خواهد بود. منظور از طلاق اعتراضی همین است.

طلاق های اعتراضی استرس زا، زمان بر و گران هستند (به افزایش هزینه های وکیل فکر کنید). شما یک فرآیند طولانی مبادله اطلاعات مالی و سایر اطلاعات مربوطه، مذاکرات تسویه اجباری، و جلسات دادگاه برای معافیت موقت، مانند نفقه موقت، برای مثال، در صورت لزوم، را طی خواهید کرد. و اگر بعد از این همه نتوانید پرونده را حل و فصل کنید، یک محاکمه در دادگاه وجود دارد. بارهای طلاق اعتراضی به این دلیل است که اکثریت قریب به اتفاق پرونده های طلاق در نهایت در مقطعی قبل از دادگاه حل می شوند.

طلاق تقصیر و بدون تقصیر

این نوع طلاق، به دلایل  طلاق شما اشاره دارد. قوانین ایالت شما زمینه های مجاز طلاق را مشخص می کند. در گذشته‌ای نه چندان دور، افرادی که می‌خواستند ازدواج خود را فسخ کنند، باید نشان می‌دادند که همسر دیگر مرتکب اشتباهاتی مانند زنا یا ظلم شده است. ناگفته نماند که متهم کردن همسرتان به رفتار نادرست می‌تواند باعث طلاق کاملا مشاجره‌ای شود. اما اکنون همه ایالت ها نوعی طلاق بدون تقصیر را ارائه می کنند. در طلاق بدون تقصیر، به جای اینکه ثابت کنید که همسر در شکست ازدواج مقصر است، فقط می گویید که شما و همسرتان «اختلافات آشتی ناپذیر» دارید، یا دچار «فشرده شدن غیرقابل جبران» رابطه تان شده اید. اما توجه داشته باشید که صرفاً به این دلیل که دلایل طلاق ممکن است بدون تقصیر باشد، به این معنی نیست که پرونده غیرقابل اعتراض است. شما هنوز هم باید تمام مسائل دیگر زناشویی خود را حل کنید. اگر در مورد این روش ها سؤالی دارید، برای مشاوره با یک وکیل قانونی خانواده محلی تماس بگیرید. قوانین از ایالت به ایالت دیگر متفاوت است.

طلاق با واسطه

قبل از درخواست طلاق، اگر برای حل اختلافات خود به کمک نیاز دارید، گزینه هایی در دسترس شما هستند. به این روش‌ها «حل اختلاف جایگزین» (ADR) گفته می‌شود. یکی از آنها میانجی گری طلاق است. در اینجا، یک شخص ثالث بی طرف آموزش دیده (واسطه)، با شما و همسرتان می نشیند تا به شما کمک کند تا تمام مسائل طلاق خود را حل کنید.

این وظیفه میانجی نیست که برای شما تصمیم بگیرد. در عوض، میانجی‌ها راهنمایی می‌کنند و به شما کمک می‌کنند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنید تا زمانی که به یک جلسه ذهن برسید. یک میانجیگری موفق معمولاً با تهیه یک توافقنامه تسویه ملک به پایان می رسد.

طلاق بلامنازع

از نظر رسیدگی به روند دادگاه، راهی که به طور معمول کمترین استرس را ایجاد می کند، طلاق بدون منازعه است. این یکی از مواردی است که در آن شما و همسرتان تمام اختلافات خود را در مورد مسائلی مانند حضانت و ملاقات (زمان والدین)، نفقه، نفقه و تقسیم دارایی، حل و فصل کنید. سپس شرایط تسویه حساب خود را در یک "قرارداد تسویه ملک" کتبی (که گاهی اوقات "قرارداد جدایی" نامیده می شود) وارد می کنید.

پس از حل شدن پرونده شما می توانید درخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه دهید. دادگاه ها تقریباً بدون تغییر این نوع پرونده ها را سریع پیگیری می کنند، بنابراین می توانید در مدت زمان نسبتاً کوتاهی طلاق بگیرید. در برخی از ایالت ها، بسیاری از شما حتی مجبور نیستید در دادگاه حاضر شوید، بلکه می توانید سوگندنامه (اظهار سوگندنامه) را نزد منشی دادگاه ارسال کنید.

چگونه می توان ازدواج را پایان داد؟

در شرایط استثنایی، دادگاه می تواند ابطال را صادر کند. اینجاست که دادگاه حکم می‌کند که ازدواج هرگز اتفاق نیفتاده است. دلایل متعددی برای بطلان وجود دارد، از جمله زناشویی با محارم، تعدد زوجات و ازدواج هایی که به زور یا اجبار انجام می شود، زمانی که همسر زیر سن رضایت بوده است، در صورتی که همسر در آن زمان عقل سلیم نداشته باشد یا از طریق کلاهبرداری.

هنگامی که به دنبال یک وکیل طلاق توافقی در ایران هستید، به این فکر کنید که آیا طلاق اعتراضی یا طلاق بدون اعتراض بهترین راه است. و با وکیل خانواده خود در مورد بهترین مسیر برای شما صحبت کنید.

 

 

  • یکشنبه 20 آذر 1401
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 5 دقیقه
  • 294
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  -     شش   =   شش