گواهی تجرد برای ازدواج

4.21 از 5 بوسیله 19 رای

گاهی اوقات در زمان ازدواج یا خواستگاری، ممکن است هر یک از طرفین درخواست گواهی تجرد طرف مقابل را بنماید، البته گواهی تجرد برای ازدواج نوعی پیشگیری محسوب شده و طرفین از سوابق ازدواج ، طلاق، فسخ نکاح، بطلان ازدواج، فوت همسر، و هر اطلاعاتی که در اسناد سجلی شخصی است که می خواهد با او ازدواج نماید مطلع می شود. در مواردی هم که ایرانیان در خارج از کشور قصد ازدواج دارند ممکن است با توجه به قوانین آن کشور گواهی تجرد برای ازدواج الزامی باشد.

گواهی تجرد چیست

هر گاه شخص در موارد مختلفی نیاز به سوابق ازدواج یا طلاق ، رجوع، بذل مدت، فوت همسر، فسخ نکاح، بطلان نکاح داشته باشد با اصل شناسنامه میتواند به اداره ثبت احوال مراجعه نماید و درخواست گواهی تجرد بنماید، در واقع گواهی تجرد نوعی تائیدیه است که سوابق ازدواج شخص در آن منعکس میشود و این گواهی فقط برای اشخاص مجرد یا مطلقه صادر می شود.

سامانه درخواست گواهی تجرد

برای گرفتن گواهی تجرد از دو طریق حضوری و غیرحضوری میتوان اقدام نمود؛ 

۱- ابتدا شخص یا وکیل قانونی میتواند با اصل شناسنامه فرد به اداره ثبت احوال مراجعه نموده و درخواست خود را بصورت حضوری ثبت نماید و ظرف یک روز گواهی فوق صادر میشود.

۲- درخواست گواهی تجرد از طریق سامانه ثبت احوال بصورت غیرحضوری نیز امکان پذیر است، با وارد شدن در سامانه sabteahval.ir مراحل ثبت درخواست و فرم مورد نظر را تکمیل نموده و در پایان کد رهگیری صادر میشود، با کد رهگیری اخذ شده میتوان درخواست خود را پیگیری نمود هر زمان که پیام ( صدور گواهی تجرد) نمایش داده شد شخص متقاضی گواهی تجرد میتواند با اصل شناسنامه به اداره ثبت احوال مراجعه نموده و با پرداخت هزینه، گواهی تجرد خود را اخذ نماید.

برای گرفتن گواهی تجرد به کجا مراجعه کنیم؟ 

گرفتن گواهی تجرد هم بصورت حضوری امکان پذیر است هم بصورت غیرحضوری، بدوا متقاضی گواهی تجرد میتواند با اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه خود با مراجعه به اداره کل ثبت احوال امور خارجه واقع در خیابان امام خمینی درخواست خود را ثبت نموده و ظرف یک روز گواهی تجرد صادر میشود، یا از طریق سامانه ثبت احوال فرم مخصوص گواهی تجرد را تکمیل نموده و با کد رهگیری صادر شده درخواست را پیگیری نماید. بعد از پیغام صدور گواهی تجرد به اداره ثبت احوال مراجعه شود و گواهی تجرد را اخذ نماید.

وکیل گواهی تجرد

صدور گواهی تجرد فقط با درخواست صاحب شناسنامه یا وکیل قانونی که از شخص وکالت دارد امکان پذیر می باشد. ممکن است شخص به هر دلیلی نتواند گواهی تجرد خود را پیگیری نموه یا خارج از کشور اقامت داشته باشد در این گونه موارد میتوان با اعطای وکالت به وکیل دادگستری درخواست گواهی تجرد را ثبت و پیگیری نمود. وکیل گواهی تجرد ظرف دو روز کاری گواهی مزبور را اخذ می نماید.

نحوه گرفتن گواهی تجرد

اصل شناسنامه شخصی که میخواهد گواهی تجرد بگیرد برای شروع کار الزامی بوده، ابتدا شخص میتواند با اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه به اداره کل ثبت احوال وزارت امور خارجه مراجعه نماید و درخواست گواهی تجرد بنماید. پس از  تکمیل مدارک ظرف یک الی دو روز بعد گواهی تجرد که تمامی سوابق ازدواج و طلاق، رجوع، فسخ نکاح، فوت همسر در آن منعکس شده است را دریافت می نماید. در مورد ایرانیانی که خارج از کشور اقامت دارند این پروسه در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آن کشور طی میشود که ممکن است زمان آن کمی طولانی تر شود.

مدارک لازم برای گرفتن گواهی تجرد

مدارکی که برای گرفتن گواهی تجرد در داخل کشور و از طریق اداره ثبت احوال نیاز است به شرح ذیل است؛ 

۱- اصل شناسنامه فرد متقاضی گواهی

۲- کپی تمام صفحات شناسنامه

۳- فیش واریزی طبق تعرفه جاری ثبت احوال

۴- در صورت داشتن وکیل ارائه وکالتنامه قانونی

۵- تکمیل فرم درخواست

تحویل گواهی منوط به عدم وجود مغایرت بین اطلاعات مندرج در شناسنامه و سوابق سجلی موجود در سازمان ثبت احوال کشور خواهد بود.

ترجمه گواهی تجرد

گاهی ممکن است شخص برای ازدواج با تبعه خارجه و گرفتن اقامت نیاز به ترجمه رسمی گواهی تجرد داشته باشد، یا در بعضی از سفارت ها و تایپ های خاصی از ویزا نیاز به ترجمه گواهی تجرد باشد، و اصولا برای اخذ ویزای توریستی یا ادامه تحصیل نیازی به ترجمه رسمی گواهی تجرد وجود ندارد، اما برای ترجمه رسمی گواهی تجرد باید اصل شناسنامه برای تائید دادگستری و وزارت امور خارجه ارائه شود. متقاضی گواهی تجرد میتواند با در دست داشتن مدارک هویتی خود به دفاتر دارالترجمه مراجعه نموده و با پرداخت هزینه گواهی تجرد خود را بصورت رسمی به هر زبانی ترجمه نماید.

  • شنبه 18 شهریور 1402
  • بروزرسانی: پنج شنبه 13 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 4 دقیقه
  • 2449
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  -     5   =   5