گواهی تجرد چیست؟ مدرک لازم و نحوه دریافت گواهی

3.46 از 5 بوسیله 37 رای

چگونگی دریافت، شرایط، مدارک و مراحل گواهی تجرد همانطور که از نام آن پیداست مشخص کننده وضعیت تاهل یا مجرد بودن شخص است، در واقع اداره ثبت احوال موظف است، با درخواست متقاضی تاییدیه ای جهت هرگونه اطلاعات از جمله ، ازدواج که به طلاق و جدایی منجر شده، یا فسخ نکاح، بذل یا انقضاء مدت در عقد منقطع ، در سند سجلی فرد صادر نماید. برای ایرانیان داخل کشور با مراجعه به اداره کل ثبت احوال وزارت امور خارجه واقع در خیابان امام خمینی، شیخ هادی، ساختمان شماره ۶ مراجعه امکان گرفتن گواهی وجود دارد و ایرانیان مقیم خارج از ایران می توانند با مراجعه به نماینگی جمهوری اسلامی ایرا گواهی تجرد را اخذ نمایند.

 

گواهی تجرد چیست؟ چرا صدور گواهی تجرد لازم است؟

افرادی که در زوجیت کسی نیستند ممکن است بخواهند اینگواهی را دریافت نمایند، گواهی تجرد با درخواست شخص یا وکیل قانونی او قابل صدور می باشد تا وضعیت تجرد یا تاهل فعلی فرد مشخص شود،  این تاییدیه  نشان می دهد که فرد قبلا ازدواج کرده و منجر به طلاق شده است یا خیر، و هر اطلاعات دیگری که در شناسنامه فرد وجود دارد . چرا صدور گواهی تجرد لازم است؟ اصولا در مواردی خاص مانند دانشگاه های خارجی یا سفارت خانه ها برای دادن ویزا یا مشاغل خاص، یا در زمان خواستگاری برای ازدواج یا مهاجرت نیاز به گرفتن این گواهی وجود دارد.

گواهی تجرد چیست؟

گواهی که با درخواست متقاضی یا وکیل قانونی او توسط اداره ثبت احوال صادر میشود، و در آن تمام اطلاعات سجلی شخص مانند ازدواج، طلاق ، فوت درج می شود.

مراحل گرفتن گواهی تجرد

برای اخذ گواهی تجرد از دو طریق میتوان اقدام نمود:

۱- فرد متقاضی یا وکیل او میتواند اگر داخل کشور است از طریق اداره ثبت احوال امور خارجه اقدام نماید یا اگر خارج از کشور سکونت دارد از طریق نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور اقدام نمود.

۲- فرد میتواند از طریق اینترنت نیز اقدام به اخذ گواهی مزبور نماید و بصورت آنلاین به سایتwww.sabteahval.ir مراجعه نماید و بعد از طی کردن مراحل مربوطه گواهی تجرد صادر میشود.

سازمان ثبت احوال كشور - صفحه اصلی

https://www.sabteahval.ir

مزایای گرفتن گواهی تجرد؟ 

لازم به ذکر است که گواهی تجرد فقط برای ازدواج کاربرد ندارد در اکثر مواقع مثل سفارتخانه ها برای دادن ویزا ،برای خروج از کشور، بعضی مشاغل خاص، ادامه تحصیل یا هر امری که نیاز باشد کاربرد دارد

مدت اعتبار گواهی تجرد چقدر است؟

با توجه به این موضوع که در گواهی تجرد مدت قید نمی شورگد و اصولا برای مقامات خارج از کشور اخذ می شود مدت اعتبار آن ۳۰ روز می باشد.

گرفتن گواهی تجرد مراحل و نحوه اقدام با وکیل؟

قبلا به این موضوع اشاره کردیم که فقط شخص یا وکیل قانونی آن میتواند گواهی تجرد را دریافت نماید، هر فردی می تواند شخصا یا توسط وکیل با ارائه اصل شناسنامه گواهی تجرد را درخواست نماید، برای اعطای وکالت به وکیل دادگستری با توجه به راه اندازی وکالتنامه های الکترونیکی حتی از راه دور و از طریق سامانه ثنا نیز میتوان وکالت داد.

آیا برای افراد مطلقه نیز اینگواهی صادر می شود؟

پاسخ به این سوال مثبت است. هر فرد مجردی می تواند درخواست گواهی تجرد بنماید، و فلسفه این گواهی مشخص نمودن هر واقعه ای در شناسنامه متقاضی می باشد که آیا سابقه ازدواج یا طلاق دارد یا خیر.

گرفتن گواهی تجرد چه مراحلی دارد؟

به دو صورت میتوان گواهی تجرد رادریافت نمود ابتدا فرد یا وکیل او میتواند با مراجعه به اداره کل ثبت احوال امور خارجه درخواست گواهی تجرد نماید که سریعا ظرف یک روز صادر می شود.

یا بصورت اینترنتی از طریق وب سایت ثبت احوال به آدرسsabteahval.ir و گذراندن مراحل مورد نیاز گواهی مزبور صادر میشود و شخص میتواند با اصل شناسنامه و کد رهگیری خود به اداره کل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور مراجعه نموده و گواهی را دریافت نماید.

مدارک لازم برای گرفتن گواهی تجرد؟

۱- اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه

۲- اصل وکپی کارت ملی

۳- تکمیل فرم درخواست صدور گواهی تجرد

۴-پرواخت هزینه قانونی طبق تعرفه جاری

آیا گواهی تجرد زمان اعتبار دارد یعنی مدت دارد؟

قبلا به این سوال پاسخ داده شد، در گواهی های صادره مدت ذکر نمی شود و فقط بستگی به آن مرجعی دارد که گواهی را از شما درخواست کرده است، اصولا فرض اعتبار بر یک ماه است.

گواهی تجرد اتباع خارجی؟

پر کاربرد ترین مواردی که منجر به صدور گواهی تجرد میشود برای اتباع خارجی و مقیم خارج از کشور است، بعنوان مثال برای ثبت ازدواج و یا اخذ اقامت توسط مقامات آن کشور صورت می پذیرد. این گواهی مجوزی است برای ثبت کردن ازدواج با افراد خارجی، یا با هموطنانی که خواهان ثبت ازداوج نزد نمایندگی ها می باشند.

چند نکته در رابطه با گواهی تجرد؟

۱- گواهی تجرد فقط برای افرادی صادر میشود که علقه زوجیت دیگری نباشند.

۲- گواهی تجرد با توجه به نیاز شخص مانند مهاجرت، اخذ ویزا، ازدواج، ادامه تحصیل و یا بعضی از مشاغل قابل صدور است.

۳- مرجع صدور آن در داخل کشور اداره کل ثبت احوال امور هویتی خارجیان می باشد و در خارج از کشور نمایندگی جمهوری اسلامی ایران

۴- ارائه اصل شناسنامه فرد الزامی است.

۵-گواهی تجرد توسط اداره کل ثبت احوال امور خارجه ظرف یکروز صادر می گردد.

نحوه دریافت گواهی تجرد از طریق اینترنت؟

با مراجعه به وب سایت ثبت احوال به نشانی sabteahval.ir بعد از ورود در سایت و تکمیل اطلاعات با اخذ شماره پیگیری از طریق سامانه زمانی که پیام ( صدور گواهی تجرد) برای شما نمایش داده شد، متقاضی باید با اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه خود و کارت ملی به اداره ثبت احوال مربوطه مراجعه نماید و با پرداخت هزینه قانونی گواهی را دریافت نماید.

آیا صیغه شدن در گواهی تجرد ثبت می شود؟

با توجه به این امر که صیغه در زمان عقد منقطع در شناسنامه به ثبت نمی رسد( مگر در مواردی که قانون استثناء کرده است) در گواهی تجرد نیز نه عقد به ثبت میرسد و نه بذل یا انقضاء مدت صیغه به ثبت می رسد. اما در مواردی مثل باردار شدن خانم، شرط ضمن صیغه عقد موقت و یا توافق طرفین در شناسنامه و گواهی تجرد به ثبت می رسد.

فرم درخواست صدور گواهی تجرد دستی:

  فرم تجرد دستی دانلود فایل فرم تجرد دستی

فرم درخواست تجرد آنلاین:

  فرم درخواست تجرد آنلاین دانلود فایل فرم درخواست تجرد آنلاین

مشخصات صدور گواهی تجرد؟

گواهی است که برای افراد مجرد ر موارد گوناگون صادر میشود، در ان تمام اطلاعات سجلی شخص متقاضی که آیا سابقه ازدواج دارد یا خیر، آیا در شناسنامه واقعه طلاق به ثبت رسیده است ذکر میشود، و فقط با درخواست خود شخص یا وکیل وی قابل صدور است.

چگونه و از کجا گواهی تجرد بگیریم؟

مرجع صدور گواهی تجرد در داخل ایران اداره کل ثبت احوال امور خارجه می باشد و در خارج از کشور نیز نمایندگی جمهوری اسلامی ایران است که با ارائه مدارک لازم گواهی تجرد ظرف یکروز صادر می شود.

  • سه شنبه 17 مرداد 1402
  • بروزرسانی: پنج شنبه 13 اردیبشت 1403
  • 4 نظر
  • 9 دقیقه
  • 2880
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

پرسش های متداول

گواهی تجرد مدرکی است که نشان می‌دهد فردی ازدواج نکرده است و تاکنون در تاریخ انتشار گواهی، در ارتباط جنسی با هیچ فردی نبوده است. این مدرک به طور عمده برای مواقعی استفاده می‌شود که نیاز به اثبات وضعیت تجرد یا عدم ازدواج دارد، مانند ازدواج دوباره یا اخذ تأمین اجتماعی.

برای اخذ گواهی تجرد، شخص باید به دفتر ثبت احوال مرکزی یا اداره ثبت احوال منطقه مراجعه کند. برخی از اسناد و مدارک معمولاً مورد نیاز برای اخذ این گواهی شامل کپی شناسنامه، تصویر رنگی یا عکس پاسپورتی، اثبات محل سکونت و همچنین شهادتنامه تجربه عدم ازدواج یا تجربه عدم ارتباط جنسی با دیگران می‌شود.

افراد ممکن است به دلایل مختلف نیاز به اخذ گواهی تجرد داشته باشند. این دلایل می‌تواند شامل تصمیم برای ازدواج، اخذ تأمین اجتماعی یا تصمیم برای شروع یک رابطه جدید باشد. در برخی موارد، ممکن است قوانین یا مقررات محلی نیاز به ارائه این گواهی برای انجام معاملات مشخصی مانند اجاره مسکن یا خرید خودرو داشته باشد.

اخذ گواهی تجرد بسته به شرایط و نیازهای هر فرد متفاوت است. در برخی موارد ضروری می‌تواند باشد، اما در موارد دیگر ممکن است نیازی به این مدرک نباشد. همچنین، اخذ این گواهی در برخی جوامع و فرهنگ‌ها اهمیت بیشتری دارد و در دیگر موارد ممکن است کمتر مورد توجه قرار گیرد.

متداول‌ترین نوع گواهی تجرد، مدرکی است که توسط دفتر ثبت احوال یا اداره ثبت احوال منطقه صادر می‌شود. اما فرمت و الزامات مربوط به اخذ این گواهی در هر کشور ممکن است متفاوت باشد. برای اطلاعات دقیق‌تر درباره گواهی تجرد در کشور خود، به منابع محلی و مراجع ذی‌ربط مراجعه کنید.

4 نظر
man avatar
سارا امامی
سه شنبه 07 شهریور 1402 - 21:15

باسلام میخاستم بدونم راهی وجود داره که بفهمیم شخصی متاهل هست یا نه و خود شخص متوجه این استعلام و پیگیری نشود؟ البته بنده اطلاعات شماره شناسنامه و نامه پدر و مادر و تاریخ تولد شخص را دارم. با تشکر از شما

  • 0
  • 0
man avatar
محمدرضا خوشرو
دوشنبه 13 شهریور 1402 - 16:03

با سلام، وقت بخیر خیر، راه قانونی مختص این موضوع وجود ندارد.

  • 0
  • 0
man avatar
حمید نجاتی
سه شنبه 07 شهریور 1402 - 21:16

آیا با گرفتن گواهی تجرد، مشخص میشود که یک خانم، دختر است یا زن، کلا از گواهی تجرد به چیزهایی میتوان رسید

  • 0
  • 0
man avatar
محمدرضا خوشرو
دوشنبه 13 شهریور 1402 - 16:03

با سلام، وقت بخیر از گواهی تجرد می توان با سابقه ازدواج فرد موردنظر رسید.

  • 0
  • 0
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  3     +     2   =