طلاق زن ایرانی از مرد افغانی | پاسخ به مهم‌ترین سوالات

3.56 از 5 بوسیله 178 رای

طلاق زن ایرانی از مرد افغانی در ایران تابع تقدیم دادخواست و طرح طلاق در دادگاه خانواده می باشد. اصل حاکم بر طلاق تبعه خارجی در  ایران از لحاظ شکلی و تشریفاتی مانند طلاق ایرانیان است ولی طبق قوانین حاکم در کشور افراد خارجی به دعوی طلاق، رسیدگی و رای صادر می شود ؛  با این شرط که قانون آن ها مغایر اخلاق حسنه و نظم عمومی کشور ایران نباشد. در این مورد نیز رای وحدت رویه ای صادر شده است که می توان به دعوای زوجین افغانستان نیز مطابق قانون ایران رسیدگی شود و منعی ندارد. حال برای پاسخ به سوال مربوطه اگر زن ایرانی بخواهد از مرد افغانستانی جدا شود طبق قانون ایران ابتدا دادخواست ثبت می نمایند و دلایل اثبات طلاق خود را به دادگاه ارائه داده و رسیدگی به طلاق زن ایرانی بر اساس قوانین ایران بوده و یا بصورت توافقی از یکدیگر جدا می شوند.

ازدواج موقت با اتباع خارجی

در سال های اخیر ازدواج شخص ایرانی با اتباع خارجی به اوج خود رسیده است.همانطور که در قانون مدنی بیان شده است در احوال شخصیه اتباع مانند ازدواج، طلاق، ارث....تابع قانون کشور متبوع خود هستند. اما زمانی که بحث ازدواج یا طلاق زن یا مرد ایرانی با اتباع خارجی مطرح میشود بحث کمی متفاوت میشود.بعنوان مثال مطابق قانون کشور ما اگر زن ایرانی قصد ازدواج با اتباع خارجی را داشته باشد در مواردی که منع قانونی نداشته باشد نیز موکول به اجازه دولت و کسب مجوز زناشویی میباشد.که فلسفه این امر حمایتی از سوی دولت برای زن میباشد.لازم به ذکر میباشد که مرد غیرمسلمان نمیتواند با زن مسلمان ازدواج نماید و باید گواهی تشرف به دین مبین اسلام و یا استشهاد مربوط به آن را به وزارت کشور تقدیم نماید.

در ازدواج مرد ایرانی با زن تبعه خارجی نیز اجازه دولت و مشرک نبودن زن خارجی لازم است.اما با ساکت ماندن قانون در این خصوص میتوان گفت هر مرد ایرانی میتواند با هر زن اهل کتاب مثلا یهودی،مسیحی،یا غیره  ازدواج نماید.

مجازات ازدواج با اتباع خارجی

بعد از توضیح در مورد کسب اجازه از دولت از طرف زن ایرانی برای از ازدواج با اتباع خارجی لازم است در خصوص ضمانت اجرای آن متوسل شویم به ماده 17 قانون ازدواج و ماده 1060 قانون مدنی،که عنوان نموده ازدواج ایرانی با تبعه خارجی در هرصورت باید از دولت مجوز لازم کسب شود و الا به حبس تأدیبی از یک تا 3 سال محکوم می‌شود.

طلاق خارجیان در ایران؟

با توجه به روند رو به رشد طلاق ایرانی یا خارجیان در ایران بعضا سوال میشود طلاق خارجیان در ایران به چه نحو است، این مسئله در قانون مدنی به وضوح مشخص شده است که احوال شخصیه اتباع بیگانه مانند ازدواج، طلاق، ارث و.... تابع قانون کشور متبوع خودشان میباشد اما تشریفات و رسیدگی در دادگاه مطابق قانون ایران بوده و طبق قانون کشور متبوع به آن رسیدگی ماهیتی میشود. نکته حائز اهمیت اینست که قانون کشور متبوع مخالف با اخلاق حسنه یا نظم و عفت عمومی نباشد.معمولا اتباع خارجی مقیم ایران مسلمان بوده و قوانین آنها نیز شباهت زیادی با قوانین ایران دارد ،بعنوان مثال دادگاه های خانواده نیز در مورد  اتباع افغان میتوانند طبق قانون ایران رسیدگی و رای صادر نمایند.

طلاق اتباع افغان در ایران؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم اتباع افغانستان نیز میتوانند مانند ایرانیان دادخواست طلاق خود را بصورت یکطرفه و با اثبات عسروحرج خود به دادگاه یا بصورت توافقی  اقدام به طلاق نمایند و دادگاه های خانواده نیز طبق قانون ایران یا کشور متبوع خودشان رسیدگی و رای صادر نماید.

مشکلات ازدواج با اتباع بیگانه

ازدواج زن ایرانی با اتباع خارجی موکول به اجازه دولت میباشد ولی در مواردی که پروانه زناشویی اخذ نگردد ازدواج از نظر شرعی حرام و باطل نمیباشد، اما در کشور ما این امر خلاف قانون برشمرده شده است و ازدواج به رسمیت شناخته نمیشود و مشکلاتی به بار می آورد.در مورد مشکلاتی که در ازدواج با اتباع خارجی ممکن است بوجود آید میتوان به موارد ذیل اشاره نمود : 

1- فرزندان حاصل از این ازدواج ممکن است تا سن ۱۸ سالگی موفق به اخذ شناسنامه نشوند یا در مواردی از قبیل وراثت نیز با مشکلاتی روبرو شوند.

2- مسائل و مسیر رسیدگی طولانی پروسه طلاق در مورد ازدواج با اتباع خارجی.

3-از بین رفتن تابعیت ایران برای زنان ایرانی که بعد از ازدواج مطابق قانون متبوع کشور شوهر باید تابع همان قانون شوند.

آثار ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی؟

قبلا به این موضوع اشاره شد که هر زن ایرانی قصد ازدواج با مرد خارجی را دارد راه طولانی در پیش دارد،مهمترین مساله در این نوع ازدواج مسلمان شدن مرد تبعه خارجی و صدور پروانه زناشویی و اجازه از سوی دولت ایران جهت حمایت از حقوق زن است.در ابتدا با تقدیم مدارک به وزارت کشور محل اقامت زوجین یا اگر هر دو مقیم خارج باشند باید مدارک را به کنسولگری یا سفارت ایران در آن کشور ارائه دهند و پس از تائید وزارت کشور مجوز صادر میشود.و ازدواج زن ایرانی با مرد غیرایرانی آثار ذیل را به همراه دارد:

۱- در این نوع ازدواج ممکن است بنابر قوانین بعضی از کشورهای خارجی زن بعد از ازدواج تابعیت ایرانی خود را از دست دهد و تابعیت کشور شوهر را اخذ نماید.که البته در این موارد بعد از طلاق یا فوت شوهر زن ایرانی میتواند با ارائه مدارک از قبیل گواهی فوت یا طلاقنامه دوباره تابعیت ایرانی خود را با تمام امتیازات حقوقی به دست آورد.

۲- طبق قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج  زنان ایرانی با غیرایرانی اگر فرزندی در ایران متولد شود میتواند بعد از رسیدن به سن ۱۸سالگی تقاضای تابعیت ایرانی نماید.البته زمانی که  زنی خارجی که فقط متولد ایران است، از مردی خارجی در ایران دارای فرزند شود، فرزند وی از بدو تولد ایرانی محسوب می‌شود.

مجازات ازدواج با اتباع خارجی

هر مرد خارجی که بدون صدور پروانه مخصوص ازدواج با زن ایرانی ازدواج نماید به حبس تادیبی از یک تا سه سال مجازات کیفری  محکوم میگردد.

لازم به ذکر است در ماده ۵۱ قانون حمایت خانواده نیز چنین عنوان شده است، که اگر هر فرد خارجی که بدون اخذ اجازه مذکور در ماده ۱۰۶۰ تقانون مدنی و یا برخلاف سایر مقررات قانونی با زن ایرانی ازدواج کند به حبس تعزیری درجه پنج حبس بیش از دو سال تا پنج سال محکوم می شود.

وکلای با تجربه عدل جو در زمینه های تخصصی و خاص دعاوی طلاق ،‌ توانایی رسیدگی به روند پرونده شما را خواهند داشت و در این امور پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

راه های ارتباطی از طریق واتس اپ :  09120362123      شماره تلفن‌های تماس: 02191692272    و   02144567735     وکیل: 09123885870 

وکیل طلاق توافقی

  • دوشنبه 14 آذر 1401
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 7 دقیقه
  • 2492
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  چهار     -   =   سه