رای دادگاه در مورد طلاق توافقی

3.81 از 5 بوسیله 59 رای

در ابتدای مقاله به خلاصه ای از روند رسیدگی به پرونده طلاق توافقی در دادگاه پرداخته ایم و در ادامه برای هر بخش توضیح کامل تری ارائه شده است.بعد از ثبت دادخواست و ارجاع به شعبه و بررسی پرونده و نواقص آن وقت رسیدگی صادر و پس از ثبت پرونده در شعبه، زوجین را به واحد داوری و آزمایشگاه مستقر در دادگاه ارجاع می دهند در مرحله بعد، اخذ برگه داوری به شعبه مراجعه و یا خارج ازوقت و در همان روز قاضی دادگاه رای را صادر می نماید. پس رای دادگاه در مورد طلاق توافقی چیست؟

رأی دادگاه برای طلاق توافقی چقدر طول میکشد؟

وقتی زن و مرد در کلیه مسائل مالی و غیرمالی به تفاهم میرسند و تصمیم به اقدام وطرح طلاق توافقی می نمایند از دو روش میتوانند آن را اجرایی کنند. اول اینکه درسال 1401 باید ابتدا برای ثبت دادخواست طلاق توافقی در سامانه تصمیم ثبت نام کنند و جلسات مشاوره را انجام دهند که در این روش حدودا 3 ماه طول میکشد. در روش دوم اگر زوجین به وکیل دادگستری وکالت دهند دیگر نیازی به حضور زوجین در جلسات مشاوره نیست و با تغییر طلاق یکطرفه به طلاق توافقی حدودا ظرف مدت 10 روز گواهی عدم امکان سازش صادر میشود و با اسقاط تجدیدنظر و فرجام خواهی دادنامه قطعی و زوجین میتوانند به دفترخانه ثبت طلاق مراجعه نمایند.

بخشنامه جدید طلاق توافقی چیست؟

طبق قانون حمایت خانواده که در سال 91 تصویب شد. برای ثبت طلاق توافقی ابتدا زوجین با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی طلاق توافقی را ثبت میکردند و بعد از ارجاع به دادگاه و داوری رای صادر میشد.اما در سال 97 قوه قضائیه بخشنامه ای صادر کرد که روند رسیدگی به طلاق توافقی سخت تر شد و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ملزم شدند که برای ثبت دادخواست طلاق توافقی گواهی صادره از سوی مراکز غربالگری را ضمیمه دادخواست نمایند و زوجینی که قصد طلاق توافقی دارند باید ابتدا در سامانه تصمیم ثبت نام نموده و زن و مرد هر دو در جلسات مشاوره شرکت نمایند. مشاور نیز با ریشه یابی اختلافات سعی در سازش نموده و اگر زن و مرد حاضر به ادامه زندگی نشدند در آخر گواهی عدم انصراف طلاق صادر میشود.البته این گواهی حدودا ۴۵ روز بعد از آخرین جلسه مشاوره صادر می‌شود تا باز هم زوجین برای انجام سازش فرصت بیشتری داشته باشند.

بعد از رای دادگاه برای طلاق توافقی چه باید کرد؟

طلاق توافقی زمانی صادر میشود که زن و مرد تا پایان صدور رای نسبت به توافقات خود پایبند بوده و دادگاه گواهی عدم امکان سازش را صادر نموده است. زوجین یا وکلای آنها  باید بعد از صدور رای در دفتر دادگاه حاضر شوند و حق تجدیدنظر و فرجام خواهی را ساقط نمایند و قطعیت گواهی مذکور را از دفتر اخذ نمایند و بعد از آن زوجین با مدارک شناسایی خود و گواهی عدم بارداری به دفترخانه ثبت طلاق مراجعه نموده و خواستار اجرای صیغه طلاق شوند. ناگفته نماند اگر زن و مرد نخواهند در دفترخانه حاضرشوند با اعطای وکالت به وکیل دادگستری و دادن اختیار اجرای صیغه طلاق و ثبت و امضاء دفاتر مربوطه میتوانند طلاق را به ثبت برسانند. مهلت مراجعه به دفترخانه از زمان صدور رای تا ثبت آن 3 ماه میباشد و بعد از گذشت مهلت مذکور توافقات انجام شده ملغی میشود و رای صادره از اعتبار می افتد.

دادگاه طلاق توافقی چند جلسه است؟

اصولا بعد از ثبت دادخواست و ارجاع به شعبه ، و بررسی پرونده و نواقص آن وقت رسیدگی صادر میشود. البته ناگفته نماند زوجین یا وکلای آنها میتوانند در طلاق توافقی بعد از ثبت پرونده در شعبه حاضر شوند و رسیدگی خارج از وقت را تقاضا نمایند و مدیر دفتر با توجه به حجم پرونده ها تصمیم میگیرد. بعد از ثبت پرونده در شعبه ، زوجین را به واحد داوری و آزمایشگاه مستقر در دادگاه ارجاع میدهند، البته در بعضی از مجتمع های قضایی نیازی به آزمایش بارداری هنگام صدور رای نیست و میتوان همزمان با مراجعه به دفترخانه آزمایش را انجام داد. بعد از اخذ برگه داوری به شعبه مراجعه و یا خارج ازوقت و در همان روز قاضی دادگاه رای را صادر می نماید یا با تعیین وقت در روز مشخص و در یک جلسه گواهی عدم امکان سازش صادر می شود.

سوالات قاضی در دادگاه طلاق توافقی؟

در جلسه طلاق توافقی قاضی با توجه به توافقات پذیرفته شده از جانب زن و شوهر که در برگه داوری نوشته شده است تصمیم میگیرد.در این جلسه قاضی از زوجین یا وکلای آنها ابتدا در مورد هویتشان و بررسی مدارک شناسایی سوال میپرسد و بعد طبق توافقاتی که نزد داوری صورت گرفته رای خود را تقریر می نماید و سوال خاصی از زوجین پرسیده نمی شود.

در پایان این مطلب خاطر نشان می کنیم، گروه وکلای عدل جو با افتخار پاسخگوی سوالات و درخواست های شما در زمینه وکیل طلاق توافقی در تهران می باشند و با ارائه خدمات در این زمینه شما را همراهی خواهند نمود.

راه های ارتباطی از طریق واتس اپ :  09120362123      شماره تلفن‌های تماس: 02191692272    و   02144567735     وکیل: 09123885870 

  • دوشنبه 14 آذر 1401
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 5 دقیقه
  • 1728
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  5     +     سه   =