برای طلاق توافقی کجا باید رفت؟

3.5 از 5 بوسیله 39 رای

طرح هر نوع درخواستی از مراجع قضایی نیاز به مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی وتنظیم و ثبت دادخواست دارد. در شرایط کنونی حاکم بر دادگاه های خانواده و پیچیدگی های طلاق توافقی به موجب بخشنامه قوه قضائیه الزاماتی برای طرح نمودن طلاق توافقی از جانب زوجین ، وجود دارد.برای طرح درخواست طلاق توافقی زوجین ابتدا با شرکت کردن در جلسات اجباری مشاوره و گذراندن دوره های خاص و اخذ گواهی مربوطه از مراکز بهزیستی که از ضروریات این بخشنامه می باشد اقدام به شروع  و طرح دعوا نموده ، در این روش پروسه طلاق توافقی علاوه بر هزینه جلسات مذکور که برای زن و مرد جداگانه محاسبه می شود، حدودا سه ماه یا بیشتر زمان میبرد. باید به عرض برسانیم در صورتی که زن یا مرد ثبت طلاق توافقی را به وکیل بسپارند بدون طی کردن این مراحل و بدون الزام به حضور در جلسات مشاوره طی 10 الی 20 روز گواهی عدم امکان سازش صادر می شود.

وکیل طلاق توافقی

 

مراحل طلاق توافقی؟

1- مرحله اول : اولین اقدام برای شروع طلاق توافقی ثبت دادخواست می باشد.

راه اول-   زوجین بعد از به تفاهم رسیدن و تصمیم گیری در مسائل مالی مانند مهریه ، نفقه ، اجرت المثل و غیرمالی از قبیل حضانت فرزندان باید در سامانه تصمیم ثبت نام و نوبت بگیرند و هر دو نفر با شرکت در جلسات مشاوره بعد از گذراندن تعداد جلسات که با نظر مشاور متغیر از 1 تا 5 جلسه میباشد و با گرفتن گواهی عدم انصراف از طلاق به دفاتر قضایی مراجعه نموده و دادخواست را ثبت نمایند.

راه دوم - با وکالت دادن به وکیل و ثبت دادخواست بصورت یکطرفه از جانب زن یا مرد دیگر نیازی به گذراندن مراحل فوق و شرکت در جلسات و حضور زوجین نمی باشد.

2- در مرحله دوم :  با تنظیم دادخواست و ارجاع آن به دادگاه خانواده ، تعیین شعبه میشود.در این مرحله بهتر است بعد از پیامک ارجاع پرونده به شعبه ، زوجین یا وکلای آنها به شعبه مراجعه نمایند و خواستار رسیدگی زودتر از موعد شوند. نکته:  اگر دادخواست توسط وکیل ثبت شود وکلا با ارجاع به واحد داوری مستقر در دادگاه توافقات زوجین را مکتوب نموده و رای دادگاه بر اساس آن صادر میشود.ولی اگر زوجین با ثبت نام در سامانه تصمیم طلاق توافقی مطرح کرده اند دیگر نیازی به داوری ندارد.داوری در صورتی که دادخواست یکطرفه ثبت شده است با پرداخت هزینه  فقط توافقات زوجین را مینویسد و جنبه تشریفاتی دارد و به دادگاه ارائه میدهد.

3-مرحله آخر صدور رای گواهی عدم امکان سازش است. که در همان دادگاه باید زوجین یا وکلای آنها حق تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی را ساقط نموده تا با رای قطعی به دفترخانه رسمی طلاق مراجعه کنند. زوجین باید ظرف سه ماه به دفترخانه طلاق مراجعه نموده و طلاق را به ثبت برسانند در غیراینصورت گواهی مزبور از اعتبار افتاده و تمام توافقات نیز از بین میرود. مراجعه زوجین یا وکلای آنها به دفترخانه الزامی بوده و اگر زن با حق طلاق اقدام نموده باشد، حتما باید در وکالتنامه مراجعه به دفترخانه ، امضاء و ثبت اسناد طلاق را نیز از مرد اخذ کرده باشد.در غیر اینصورت اگر زوج برای ثبت طلاق حاضر نشود زوجه نمیتواند طلاق بگیرد. برای ثبت طلاق گواهی عدم بارداری توسط زوجه الزامی بوده و باید به دفترخانه تحویل دهد. البته در بعضی از مجتمع های خانواده آزمایشگاه مستقر بوده و هنگام صدور رای گواهی عدم بارداری الزامی میباشد. اما اگر زوجه دوشیزه باشد برای معاینه به پزشکی قانونی فرستاده میشود.با ثبت طلاق اصل عقدنامه به دفتر رسمی طلاق تحویل داده میشود و سند تک برگ طلاقنامه صادر و به زوجین تحویل میگردد. 

نکته : هنگام اجرای صیغه طلاق زوجه نباید عادت ماهانه باشد.

شرایط طلاق توافقی؟

زمانی که زوجین در زمینه مهریه ، نفقه، اجرت المثل و حضانت فرزندان و نحوه جدایی توافق می کنند و تصمیم به جدایی می گیرند ، معمولا زوج با دادن حق طلاق به زوجه موافقت خود را در وکالتنامه مزبور و واگذاری حدود اختیارات خود به زن در قبال بذل مهریه یا حقوق مالی و غیرمالی اعمال می نماید. اگر زوجه با وکالت در طلاق قصد اقدام دارد باید با مراجعه به وکیل دادگستری بعنوان وکیل زوج اختیارات را واگذار نماید.یا زوجین با مراجعه به وکیل وکالت دهند، گروه وکلای عدل جو با اخذ مدارک از زوجین و تنظیم توافقات که به امضاء طرفین رسیده است. همزمان با دو وکیل پایه یک دادگستری از ناحیه زوج و زوجه دادخواست را ثبت می نماید و تمام مراحل بدون حضور زوجین انجام میشود و نهایتا ظرف 10 تا 20 روز رای طلاق صادر میشود.

نکته : زوجین هر دو باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشند.امکان ثبت ثنا توسط گروه وکلای عدل جو فراهم است.

نحوه درخواست برای طلاق توافقی؟

درخواست طلاق توافقی به دو روش امکانپذیر است.

1- ابتدا زوجین هر دو با هم در سامانه تصمیم ثبت نام نموده و درجلسات مشاوره مراکز بهزیستی شرکت نموده و بعد از آن با مراجعه به دفاتر قضایی درخواست طلاق توافقی را ثبت نمایند و روند رسیدگی شروع می شود.

2- روش دوم که  وکلای دادگستری نیز این راه را انتخاب نموده اند، ثبت درخواست طلاق از ناحیه زن یا مرد بصورت یکطرفه بوده و با ارجاع پرونده به شعبه مربوطه و تغییر طلاق از یکطرفه به توافقی اقدام نمایند. که در این روش دیگر نیاز به شرکت در جلسات مشاوره نیست .البته لازم به ذکر است که اگر زن حق طلاق داشته باشد حتما باید وکیل زوج  شده و اختیارات خود را به وکیل دادگستری واگذار نماید.

مدارک لازم برای طلاق توافقی؟

1- اصل عقدنامه یا رونوشت آن از دفترخانه محل عقد 

2- شناسنامه و کارت ملی زوجین 

3- گواهی عدم بارداری، در بعضی محاکم هنگام صدور رای این گواهی لازم است البته رویه دادگاه های خانواده متفاوت است و بعضی محاکم این امر را به دفترخانه رسمی طلاق ارجاع می دهد. 

4- گواهی بکارت یا دوشیزگی که با ارجاع به پزشکی قانونی و معاینه زوجه بعمل می آید.با اخذ گواهی غیرمدخوله بودن زوجه می تواند به راحتی بعد از ثبت طلاق نام همسر را از شناسنامه حذف نماید.

 

  • دوشنبه 16 آبان 1401
  • بروزرسانی: یکشنبه 30 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 5 دقیقه
  • 1031
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  8     -     هشت   =