شکایت بعد از طلاق توافقی

4.33 از 5 بوسیله 9 رای

در طلاق توافقی زوجین برای گذر از مراحل طولانی و طاقت فرسای روند رسیدگی با دادن امتیازاتی در خصوص حقوق مالی یا غیرمالی از قبیل حضانت فرزندان به یکدیگر اقدام به طلاق توافقی می نمایند. توافقات طرفین از این جهت در رای دادگاه مکتوب می شود که ضمانت اجرایی برای طرفین بوجود آورد. بعنوان مثال زوجین در خصوص حضانت فرزندان یا حقوق مالی زوجه از قبیل مهریه، اجرت المثل یا نفقه معوقه متعهد شده اند و زمانی که طلاق توافقی ثبت می شود ،  اگر هریک از طرفین به تعهد خود عمل ننماید شخصی که تعهد به نفع او می باشد می تواند به استناد رأی دادگاه طبق قانون الزام متعهد را بخواهد. شکایت بعد از طلاق توافقی فایده‌ای دارد؟

وکیل طلاق توافقی

 

طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟

مدت زمان رسیدگی و صدور رای طلاق توافقی از سوالات پرتکراری می باشد که به کرار از طرف زوجین پرسیده میشود. باید به عرض برسانیم با توجه به بخشنامه ای که در سال 97 در خصوص طلاق توافقی صادر گردیده زوجین ابتدا باید در سامانه تصمیم ثبت نام نمایند و در جلسات الزامی مشاوره که معمولا 5 جلسه می باشد شرکت نمایند و بعد از 45 روز با صدور گزارشی تحت عنوان گواهی عدم انصراف از طلاق، زوجین می توانند اقدام به ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نمایند. 

نکته: چنانچه زوجین تمایل دارند مراحل طلاق توافقی به سرعت و ظرف 10 الی20 روز کاری انجام شود و حاضر به شرکت در جلسات اجباری مشاوره نیستند می توانند با ما تماس بگیرند.

حضانت فرزند پسر در سال 1401؟

به استناد ماده 1169 قانون مدنی زمانی که پدر و مادر طفل از یکدیگر جدا می شوند  حضانت فرزند پسر تا سن هفت سالگی با مادر است به دلیل نیازها و احتیاجاتی که طفل در سنین اولیه رشد خود دارد و از نظر عاطفی به مادر وابستگی بیشتری دارد قانون قدیم اصلاح شد. در قانون قدیم حضانت فرزند پسر تا دو سالگی با مادر بود اما خوشبختانه با اصلاح قانون گام مهمی در این زمینه برداشته شد. حال ممکن است سوال شود بعد از سن هفت سالگی حضانت فرزند پسر با کیست؟ به این سوال اینگونه پاسخ داده میشود که اصولا از سن هفت سالگی تا سن بلوغ که پانزده سالگی است پدر عهده دار حضانت فرزند پسر میباشد اما نکته حائز اهمیت اینست که اگر بین زوجین اختلاف شود حضانت طفل با رعایت مصلحت کودک به تشخیص دادگاه می باشد.لازم به ذکر است درصورت فوت يکی از پدر و مادر حضانت فرزندان با آنكه زنده است خواهد بود هرچند متوفي پدرطفل بوده وبراي او قيم معين نموده باشد.

در چه صورت حضانت دختر به مادر داده می شود؟

همانطور که قبلا در خصوص حضانت فرزند پسر پاسخ داده شد فرقی بین حضانت فرزند دختر و پسر وجود ندارد و تا سن هفت سالگی حضانت بر عهده مادر طفل است.بعد از سن هفت سالگی تا سن بلوغ که در دختران همان نه سالگی است ، حضانت دختر با پدرش میباشد. مگر در صورت بروز اختلاف که دادگاه خانواده با در نظر گرفتن مصلحت دختر این مشکل را برطرف می سازد.بعد از سن بلوغ اختیار با خود فرزند می باشد که در کنار پدر یا مادر زندگی کند.

حضانت فرزند دختر در طلاق توافقی؟

زمانی که زن و مرد با هم تصمیم میگیرند در خصوص تمام حقوق مالی و غیرمالی به یک نقطه نظر مشترک برسند و با توافق به زندگی مشترک خود پایان دهند در تمام زمینه های حقوقی که قانونا بر عهده آنهاست نیز  توافق می کنند. یکی از حقوق غیرمالی حق  حضانت فرزندان می باشد و زوجین باید مشخص نمایند که  چه شخصی عهده دار حضانت فرزند دختر یا پسر بوده و همان توافقات توسط داوری که از طرف دادگاه معین می شود مکتوب و در رای دادگاه قید می گردد. رای صادره برای طرفین الزام آور است. مثلا ممکن است حضانت فرزند دختر یا پسر از همان سن دو سالگی تا سن بلوغ بر عهده پدر یا مادر باشد که در اینصورت دادگاه نیز به تصمیم زوجین احترام گذاشته و رای صادر می نماید.

حضانت فرزند دختر بعد از ازدواج مجدد مادر؟

قانون مدنی در رابطه با ازدواج مجدد مادر نگاه سختگیرانه ای دارد، و ازدواج مجدد مادر را از موجبات سلب حضانت دختر دانسته است اما  قانون حمایت خانواده سال 1391  در مورد حضانت فرزند دختر با انعطاف بیشتری برخورد نموده است و دادگاه را الزام نموده است، غبطه و مصلحت کودک و نوجوان رعایت شود.  حتی ممکن است در صورت ازدواج مجدد مادر حضانت فرزند دختر یا پسر به او واگذار شود.در پاسخ به سوال حضانت فرزند دختر یا پسر بعد از ازدواج مادر با چه کسی است؟ بهتر است بگوئیم بعد از ازدواج مادر زمانی حضانت فرزند سلب میشود که با مصلحت طفل مغایر باشد.این تدبیر برای جلوگیری از تنش و  آسیب های روحی و روانی مجدد برای طفل درنظر گرفته شده است و مادر می تواند با اثبات این امر که همسرش تهدید جدی برای تربیت فرزند او نمیباشد مانند گذشته عهده دار حضانت فرزند دختر یا پسر باشد.

در صورت اقدام برای طلاق توافقی،‌ می توانید مسیر پر پیچ و خم اداری و حقوقی  را به گروه وکلای عدل جو بسپارید ( تنها  ظرف 10 الی 20 روز کاری و بدون حضور در جلسات اجباری مشاوره طلاق توافقی )

تماس با شماره  09120362123  از طریق شبکه های اجتماعی و برای مشاوره و تعیین وقت با شماره های 09123885870  و 02191692272 و 02144567735

  • دوشنبه 16 آبان 1401
  • بروزرسانی: یکشنبه 30 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 3 دقیقه
  • 373
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  هشت     -     هشت   =