در مشاوره طلاق توافقی چه بگوئیم؟

3.45 از 5 بوسیله 30 رای

طلاق توافقی همانطور که از نام آن پیداست زن و مرد تصمیم دارند با توافقاتی که ممکن است باهم داشته باشند سریع تر روال طلاق را طی کنند و بطور مسالمت آمیز از یکدیگر جدا شوند، در این شرایط بهتر است برای اینکه در آینده با مشکلات حقوقی دیگری مواجه نشوند قبل از هر اقدامی یک یا چند جلسه با وکیل طلاق توافقی مشاوره نمایند و از تخصص حقوقی وکیل در این زمینه بهره ببرند. بعنوان مثال مسائل مربوط به حضانت فرزندان، حقوق مالی مربوط به زوجه یا بذل مهریه به چه صورت توافق شود که در آینده مجددا دچار مشکلات عدیده ای که زوجین بعد از طلاق درگیر آن می شوند و منجر به تشکیل پرونده های بعدی وطرح مجدد دعوا می شود روبرو نشوند. وکیل طلاق توافقی در این جلسه با مشاوره صحیح در خصوص کلیه مسائل حقوقی و ثبت توافقات زوجین کمک می کند که سیر قضایی پرونده به همان شکل که طرفین توافق می کنند پیش برود و همان توافقات در رای دادگاه مکتوب شود و راه هرگونه سوء استفاده بعد از ثبت طلاق بسته شود. حال باید دانست که در مشاوره طلاق توافقی چه بگوئیم؟

وکیل طلاق توافقی

سامانه تصمیم طلاق چیست؟

 زوجین قبل از الزامی شدن اخذ گواهی عدم انصراف طلاق به راحتی  با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک  قضایی طلاق توافقی خود را ثبت میکردند. اما از سال 1397 بخشنامه‌ای در آذر ماه صادر شد که دفاتر خدمات قضایی ملزم به ضمیمه کردن  گواهی غربالگری یا همان گواهی عدم انصراف طلاق که بعد از ثبت نام در سامانه تصمیم و گذراندن جلسات مشاوره از طریق زن و مرد بود شدند. قبل از ثبت دادخواست طلاق توافقی توسط  زن یا مرد باید در سامانه مذکور که توسط قوه قضاییه طراحی شده ثبت نام نموده و مراحل مشاوره را طی نمایند تا مجوز ثبت دادخواست طلاق توافقی را اخذ نمایند.

سایت مشاوره طلاق توافقی؟

با راه اندازی سامانه تصمیم به موجب ماده 25 قانون حمایت خانواده از سال 1397 توسط سازمان بهزیستی و الزامی شدن جلسات مشاوره ، زوجین باید قبل از هر اقدامی در این سامانه ثبت نام نموده و در جلسات مشاوره طلاق توافقی  به آدرس ذیل   www.zaman.behzisti.netو ارجاع زوجین به نزدیکترین مرکز مشاوره شرکت نموده و توافقات خود را نسبت به ادامه زندگی مشترک مکتوب نمایند.

 

مشاوره برای طلاق توافقی؟

سامانه تصمیم با ایجاد جلسات مشاوره ای که در چند مرحله (5 جلسه)  برگزار می نماید این امکان را برای زوجین فراهم آورده است که از تصمیمات عجولانه در مورد جدایی زود هنگام  که ممکن است منجر به  اتخاذ تصمیمات اشتباه شود و زوجین بعد از ثبت طلاق از کرده خود پشیمان شوند خودداری نماید، و نهایتا بعد از برگزاری جلسات مشاوره اگر بین زوجین سازش حاصل نشود مددکار گواهی عدم انصراف از طلاق را صادر نموده که دادخواست طلاق توافقی را ثبت نمایند، نکته حائز اهمیت این است که در جلسه مشاوره طلاق توافقی  باید حضور داشته باشند و عدم حضور هر یک از طرفین یا زوج به معنی  انصراف از دادخواست مشاوره طلاق بوده و مشاور ممکن است گواهی مذکور را تحویل ندهد.

 

هزینه مشاوره طلاق توافقی؟

هزینه مشاوره طلاق توافقی در مراکز غربالگری شهرهای مختلف  کشور متفاوت است، اما به طور معمول جلسات اجباری مشاوره حداقل 5 جلسه طی 45 روز برگزار می گردد،  برای هریک از زوجین حدودا 52/000 تومان می باشد. که جمعا برای شرکت در 5 جلسه مبلغ 520/000 تومان می شود.باید متذکر شویم ممکن است با نظر مشاور یک یا دو جلسه نیز کفایت کند.

اما ارجاع مشاوره از سوی دادگاه به داوری در مجتمع های قضایی متغیر بوده و حدودا 120/000 تا 140/000 تومان می باشد.

 

جلسه مشاوره طلاق توافقی؟

با توجه به اجباری شدن ثبت نام در سامانه تصمیم ، زوجینی که متقاضی طلاق توافقی هستند ابتدا با شرکت نمودن در جلسات مشاوره طلاق توافقی و اخذ گواهی مربوطه اقدام به ثبت دادخواست طلاق توافقی می نمایند.  حدودا مشاور  با برگزاری  5 جلسه مشاوره اختلاف زوجین را مورد بررسی قرار می دهد و اگر صلح و سازش برقرار نشد، گواهی عدم انصراف از طلاق را صادر می نماید. لازم به ذکر است که دادگاه بدون این گواهی حکم طلاق را صادر نمی کند. اما باید متذکر شویم که وکیل طلاق توافقی تمام مراحل دادرسی را بدون حضور زوجین انجام می دهد و هیچ کار غیرقانونی صورت نمی گیرد، با عنایت به اینکه جلسات مشاوره الزامی می باشد وکیل طلاق توافقی با ثبت دادخواست طلاق از ناحیه زوجین و با ارجاع دادخواست به دادگاه و تغییر طلاق به طلاق توافقی دیگر زوجین نیازی به طی کردن مراحل مشاوره در مراکز بهزیستی را ندارند.

مشاوره طلاق توافقی چگونه است؟

پرسش و پاسخ های مشاور طلاق توافقی متفاوت است و مشاور معتمد با طرح سوالات کلیدی در مورد اختلاف زن و مرد علت جدایی میان زوجین را جویا می شود. مشاور با هدف طرح مشکلات و انجام مشاوره به زوجین کمک می کند تا با آگاهی کامل برای آینده تصمیم بگیرند. بعنوان مثال از آنها پرسیده می شود آیا به تبعات تصمیم خود فکر کرده اند؟ از زندگی آینده خود چه تصوری دارند؟ و اگر باز هم میان طرفین صلح ایجاد نشد ، مشاور گزارشی از روند  سازش یا عدم سازش جلسات مشاوره طلاق توافقی را به دادگاه ارائه می کند.

در مشاوره طلاق توافقی چه بگوییم؟

همانطور که قبلا اشاره شد مشاور موظف است با طرح سوالات دقیق و کلیدی از مشکلات زوجین آگاه شود و  کمک کند که با مراحل طلاق آشنا شوند و بتوانند تصمیم درستی در مورد جدایی بگیرند، مشاور اگر زمینه را مهیا دید اقدام به صلح و سازش نموده و اگر موفق به اصلاح آن نشد با راهنمایی مناسب جهت جلوگیری از تضییع حقوق  درخصوص مسائل مالی  مثلا نفقه زوجه و فرزندان یا مهریه و بذل آن آگاهی لازم را به طرفین می دهد.

مراجعه به دفاتر رسمی طلاق در طلاق توافقی؟

پیش نیاز مراجعه به دفاتر رسمی طلاق و ثبت واقعه طلاق ابتدا ثبت دادخواست و صدور حکم گواهی عدم امکان سازش است. به استناد ماده ۳۴ قانون حمایت خانواده اعتبار گواهی مذکور برای مراجعه به دفتر رسمی طلاق ظرف ۳ ماه از تاریخ صدور حکم قطعی دادگاه میباشد.اگر در این مدت زوجین برای ثبت طلاق مراجعه نکنند گواهی عدم امکان سازش اعتبار خود را از دست می دهد و مجددا با ثبت دادخواست میتوانند از دادگاه حکم بگیرند.لازم به ذکر است اگر زوجین مدت ۳ ماه را رعایت نکنند تمام توافقاتی که کردند ملغی می شود.

طلاق توافقی و گواهی عدم سازش؟

در مواردی زن و مرد تصمیم به طلاق میگیرند و در مورد مسائل مالی و حقوقی توافق می نمایند که بصورت مسالمت آمیز و سریع ترین زمان ممکن از یکدیگر جدا شوند ، زوجین ابتدا باید در سامانه تصمیم ثبت نام نموده و با شرکت در جلسات مشاوره که حداکثر ۴۵ روز میباشد و اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق اقدام به ثبت دادخواست طلاق توافقی نمایند و با طی کردن روند قضایی، به صدور حکم گواهی عدم امکان سازش منجر میشود لازم به ذکر است اگر دادخواست از ناحیه زوجین ثبت شود حداقل ۳ تا ۴ ماه زمان میبرد. ناگفته نماند وکیل طلاق توافقی تمام این مراحل را بدون حضور زوجین در کمترین زمان بدون شرکت در جلسات مشاوره بین ۱۰ تا ۲۰ روز کاری انجام می دهد.

در آخر یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که اگر طلاق توافقی آخرین راه برای برگشت آرامش به زندگی شما تشخیص داده شده، گروه وکلای عدل جو با تجربه های متنوع در این مسیر یاری رسان شما هستند و با مشاوره و راهنمایی و قبول پرونده شما با کمترین ایجاد مشغله و سرعت هر چه بیشتر، مراحل حقوقی و اداری را طی خواهید نمود.

تماس با شماره  09120362123  از طریق شبکه های اجتماعی و برای مشاوره و تعیین وقت با شماره های 09123885870  و 02191692272 و 02144567735

  • دوشنبه 16 آبان 1401
  • بروزرسانی: یکشنبه 30 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 5 دقیقه
  • 963
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  شش     -     2   =