طلاق توافقی در دوران بارداری

4.25 از 5 بوسیله 10 رای

طلاق زن حامله چه در حالت طلاق توافقی و چه غیر از آن تفاوتی در احکام و شرایط با زن غیر حامله ندارد و طلاق در هنگام بارداری هم ممکن می باشد. از جمله شرایط جدایی از همسر باردار این است که عده طلاق زن حامله با زایمان به پایان تمام شده و نفقه تا آن زمان بر عهده مرد بوده و حضانت فرزند تا هفت سالگی با مادر و بعداز آن تا سن قانونی با پدر است. طلاق توافقی در دوران بارداری به چه صورت است؟

طلاق توافقی در دوران بارداری

هنگامی که زن و مرد تصمیم به طلاق توافقی می گیرند، حاملگی زن مشکلی در این تصمیم بوجود نمی آورد و در ثبت دادخواست طلاق از ابتدا تا پایان رسیدگی در دادگاه و اجرای صیغه طلاق توافقی خللی ایجاد نمی کند و می توانند طبق توافقات قبل از هم جدا شوند، و تنها موضوع قابل اهمیت در مورد عده زن حامله می باشد که با زایمان به پایان می رسد و همچنین مسائل مربوط به هزینه های زایمان و نسب و حضانت فرزند داخل رحم  که توافقات بیشتری را در برمیگیرد.

طلاق زن باردار

طلاق یک عمل حقوقی یکطرفه بوده که ازطرف مرد یا زن و گاها هم بصورت توافقی مطرح می شود، که دارای شرایط خاصی می باشد از جمله این موارد ضروری گواهی عدم بارداری هنگام صدور رای طلاق بوده  که  ماده ۳۱ قانون حمایت خانواده مقرر نموده" گواهی مربوطه زمان ثبت طلاق در دفترخانه الزامی می باشد مگر آنکه زوجین به وجود جنین اتفاق نظر داشته باشند."  دراحکام قانون ما برای طلاق دادن زن باردار شرط  خاصی ذکر نشده است وتفاوتی در طلاق زن باردار با غیرباردار به چشم نمی خورد، و این گواهی از این حیث الزام آور شده است ، که آیا جنینی حین اجرای صیغه طلاق وجود دارد یا خیر، که تکلیف نسب وحضانت و نفقه و سایر موارد مشخص گردد. نکته حائزاهمیت درمورد عده زن باردار که با وضع حمل او عده به پایان می رسد.طوریکه درزنان غیرباردار عده زن در طلاق سه طهر می باشد.

حقوق زن بارداردر اسلام

شرع اسلام  حقوق خاصی را برای زن باردار تعیین نموده است که به مواردی از آن در ذیل اشاره میکنیم: 

  1. بعد از اجرای صیغه طلاق زن باردار با وقوع زایمان عده او به پایان میرسد هرچند که ساعتی بعد از ثبت طلاق باشد ونکته حائز اهمیت اینست که وضع حمل باید بصورت کامل باشد.
  2. نفقه و مکان برای سکونت زن بارداری که از شوهر خود جدا شده است به حکم آیه 6 طلاق  تا هنگام زایمان با مرد است هرچند که طلاق بائن باشد.دروجوب تعلق نفقه بین فقهای اهل سنت وامامی اختلاف وجود دارد ولی در وجوب نفقه به فرزند اتفاق نظر وجود دارد.

حکم ترک منزل زن باردار

با وقوع عقد ازدواج زن موظف به تمکین از همسرش می شود اما زمانی پیش می آید که زن بنابه دلایلی منزل مشترک را ترک می نماید وبا اثبات این امربرای دادگاه ازطرف مرد ممکن است زن ناشزه شود. گواهی نشوز زمانی صادر می شود که زن نسبت به انجام تمکین خود بدون دلیل امتناع کند و با صدور این گواهی نفقه زن ساقط می شود.

اما درمورد زن بارداری که ناشزه است قانون وشرع تفاوت قائل شده است ، و باردار بودن زن فارغ از اینکه ناشزه باشد یا طلاق گرفته باشد و درعده طلاق بسر ببرد ، مستحق دریافت نفقه است.  نفقه ای که مرد در دوران بارداری به زن میده حمایتی از فرزند و امور بارداری زن می باشد.

وکیل طلاق توافقی گروه عدل جو در زمینه حقوقی مسائل و مشاوره و خدمات در خدمت شما گرامیان می باشند.

لطفا جهت مشاوره یا تعیین وقت با شماره های  09120362123 و 09123885870  همچنین برای اطلاعات بیشتر با 02191692272 و 02144567735  تماس بگیرید.

  • دوشنبه 02 آبان 1401
  • بروزرسانی: یکشنبه 30 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 6 دقیقه
  • 294
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  شش     -   =   سه