مضرات طلاق از نوع توافقی

3.3 از 5 بوسیله 10 رای

با توجه به روند رو به رشد مسئله طلاق بدیهی است که زوجین با جزئی ترین مسائل و مشکلاتی که در روابطشان ایجاد می شود فورا تصمیم به جدایی می گیرند، هر چند از طریق طلاق توافقی که اگر چه از درگیری کمتری برخوردار و راحت ترین و سریع ترین  راه  برای خاتمه زندگی مشترک است اما مضراتی دارد که در ادامه به آن می پردازیم. مضرات طلاق از نوع توافقی چیست؟

مضرات طلاق توافقی

۱- مهمترین معظل در طلاق توافقی زمان سریع رسیدگی در این نوع طلاق نسبت به طلاق یکطرفه ازناحیه زن یا مرد بوده.  چه بسا زوجین با توافقات عجولانه خود باعث پشیمانی شوند. 

۲- شتاب زدگی زوجین بعد از صدور و اجرای صیغه طلاق به دلیل سرعت بالای رسیدگی سبب می‌شود، تا بعد از طلاق زن و مرد ازاین تصمیم پشیمان شوند.یا به نحوی آمادگی  ورود به مرحله جدیدی از زندگی را نداشته باشند وبا آسیب‌های جدی مواجه شوند.

۳- ملزم نبودن حضور زوج در دفتر ثبت طلاق : در طلاق توافقی بعد از صدور رای هیچ اجباری مبنی بر حضور زوج در دفترخانه جهت اجرای صیغه طلاق وجود ندارد. اما زوجین میتوانند در توافقات خود ذکر نمایند که زوج باید در دفترخانه حاضرشود. 

۴- یکی دیگر از مضرات طلاق توافقی به دلیل تسریع روند رسیدگی، زوجین امکان سازش های احتمالی را نیز از دست میدهند.

۵- و نهایتا ممکن است زن وشوهر به دلیل اینکه در مسائل مالی زودتر به نتیجه برسند با تصمیم گیری عجولانه آینده ای با خطرات جبران نشدنی برای فرزندانشان رقم میزنند. 

نکته های طلاق توافقی

۱- در طلاق توافقی زوجین باید توافق نامه ای درخصوص حقوق مالی وحضانت فرزندان برای طلاق توافقی ارائه دهند.

۲- ارائه گواهی عدم امکان سازش به دفترخانه سه ماه از زمان صدور رای قطعی برای ثبت و اجرای صیغه طلاق مهلت دارد.

۳- عدم حضور زوج در دفترخانه مانع ثبت صیغه طلاق است مگر اینکه زن از مرد وکالت داشته باشد.

۴-  ارائه گواهی عدم بارداری زمان اجرای صیغه طلاق الزامی می باشد.

۵- درصورت پشیمانی هریک از زوجین تا قبل ازصدور رای طلاق توافقی حتی زمانیکه دادخواست را ثبت کرده باشند،رای صادرنخواهد شد.

۶- پشیمانی بعد از صدور رای طلاق توافقی این امکان را برای زوجین بوجود می آورد که به دفترخانه برای ثبت طلاق مراجعه نشود وبعد از سه ماه رای بی اثرشود.

۷- درطلاق توافقی امکان رجوع درمدت عده برای زن و مرد وجود ندارد ودرصورت ادامه زندگی باید مجددا صیغه عقد نکاح جاری شود.

۸-جلسات مشاوره درطلاق توافقی اجباری می باشد. استثنائی که وجود دارد ثبت دادخواست یکطرفه طلاق از جانب زن یا مرد بوده و دردادگاه با تغییرخواسته تبدیل به طلاق توافقی گردد.

رای دادگاه در طلاق توافقی

دادنامه

  1. پرونده کلاسه ................. شعبه ....... دادگاه خانواده مجتمع قضایی خانواده ...... تهران تصمیم نهایی شماره .................
  2.  
  3. خواهان : خانم ....... فرزند ....... با وکالت آقای / خانم ....... فرزند .......
  4. خوانده: آقای ....... فرزند ....... با وکالت آقای / خانم ....... فرزند .......
  5. خواسته : طلاق توافقی

 

*رای دادگاه*

درخصوص دادخواست خواهان زوجه خانم  ....... با وکالت خانم / آقای ....... و زوج آقای ....... با وکالت خانم / آقای ....... و به موجب عقدنامه ازدواج به خواسته صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی) با توجه به محتویات پرونده نظر به اینکه مساعی دادگاه در جهت حصول سازش و ادامه زندگی فی ما بین موثر واقع نگردیده، نظریه مشاوران حاکی از عدم امکان سازش زوجین می باشد و نیز با توجه به توافق زوجین بدین شرح :

۱- زوجه تمام مهریه خویش به تعداد ....... سکه تمام بهار آزادی را در قبال طلاق خُلع به زوج بذل می نماید و وکیل زوج قبول بذل نمودند و زوجه حق رجوع به مابذل مهریه را خود سلب و ساقط می نماید.

۲- زوجه در صورت طلاق ادعایی در خصوص اجرت المثل، جهیزیه و نفقه معوقه نسبت به زوج ندارد و نخواهد داشت.

۳- زوجین فرزند مشترک ندارند.

۴- زوجه حسب گواهی آزمایشگاه، باردار نیست.

۵- با اجرای صیغه و ثبت طلاق زوجین، هیچگونه ادعای مالی یا غیرمالی نسبت به یکدیگر ندارند و نخواهند داشت.

۶- نوع طلاق بائن خلعی است، لذا مستنداً به ماده ۲۵ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ گواهی عدم امکان سازش را صادر می نماید تا زوجین به یکی از دفاتر رسمی مراجعه و صیغه طلاق از نوع بائن خلعی اجرا و به ثبت برساند‌، اعتبار دادنامه فوق سه ماه می باشد. دادنامه ی صادره ظرف بیست روز از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می باشد.

رئیس شعبه ....... دادگاه خانواده 

دادنامه فوق مورخ ... / ... / ... به طرفین پرونده ابلاغ و هر دو آنها حق تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی را از خود سلب و ساقط نمودند و هیچگونه اعتراضی اعم از تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی نسبت به دادنامه صادره ندارند.

امضاء وکیل زوج               امضاء وکیل 

 

پشیمانی زوجه در طلاق توافقی

 درصورت پشیمانی زوجه بعد از صدور رای طلاق توافقی زوج میتواند به دفترخانه مراجعه نماید و براساس ماده ۳۵ قانون حمایت از خانواده که عنوان کرده ، اگر درطلاق توافقی زوجه پشیمان شود، زوج رای طلاق را می‌تواند یکطرفه ثبت کند. که در مرحله اول هفت روز زمان درنظر گرفته شده است.اما عملا دفترخانه  به درخواست زوج برای ثبت طلاق، نظر شعبه صادرکننده رای طلاق را گرفته و معمولا دادگاه ثبت طلاق توافقی را به زمان رضایت زوجه می سپارد.

پشیمانی زوج بعد از طلاق توافقی

 پشیمانی زوج در طلاق توافقی بعد ازصدور رای و حاضر نشدن در دفتر اسناد رسمی باعث میشود که ثبت واجرای صیغه طلاق صورت نگیرد،  وکیل طلاق توافقی پیشنهاد میکند با گرفتن وکالت بلاعزل وحق طلاق ازمرد دیگر نیازی به حضور زوج نیست.

فسخ طلاق توافقی

همانطورکه قبلا اشاره شد قبل از صدور رای در طلاق توافقی پشیمانی هریک از طرفین باعث می شود، توافقات برهم بخورد و طلاق انجام نشود حتی اگر دادخواست خود را ثبت نموده باشند. ضمن اینکه بعد از صدور رای هم زوجین می توانند به اختیارخود به دفترخانه ظرف مدت مقرر سه ماهه مراجعه نکنند، در این مورد نیز گواهی عدم امکان سازش   اعتبارخود را از دست می دهد.

در طلاق توافقی با توجه به ماهیت آن حق رجوع و برهم زدن صیغه طلاق بعد از ثبت آن وجود ندارد و زن و مرد اگرقصد برهم زدن صیغه طلاق را دارند باید مجددا عقد نمایند.

 

در خاتمه لازم به ذکر است تیم  وکلای عدل جو با داشتن تجربه و  تخصص در زمینه انجام طلاق توافقی و طی مراحل قانونی آن با کمترین زمان ممکن جهت همراهی شما در این زمینه آماده می باشند.

تماس با شماره 09120362123 از طریق شبکه های اجتماعی و  برای مشاوره و تعیین وقت با شماره های 09123885870 و 02191692272 و 02144567735

وکیل طلاق توافقی

 

  • دوشنبه 02 آبان 1401
  • بروزرسانی: یکشنبه 30 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 4 دقیقه
  • 570
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  5     -   =   2