مدارک لازم برای طلاق توافقی چیست ؟

4.19 از 5 بوسیله 18 رای

زمانی که زن و مرد درخصوص حقوق مالی زن و نفقه ، همچنین حضانت فرزندان به تفاهم رسیده و قصد جدایی از طریق طلاق توافقی دارند، ابتدا با تهیه مدارک لازم که در ادامه به آن اشاره می کنیم،  به دفاتر خدمات قضایی یا وکیل مراجعه نمایند. مدارک لازم برای طلاق توافقی چیست ؟

مدارک لازم برای طلاق توافقی

1- شناسنامه و کارت ملی زن و مرد یا کپی 

2- سند ازدواج یا رونوشت آن

3- وکالت در طلاق در مواردی که زن از شوهر خود حق طلاق را اخذ نموده است

4-صورتجلسه توافقات درصورت مراجعه به وکیل دادگستری

5- نظر کتبی مشاوره در مرجع قضایی یا بهزیستی

 

بخشنامه جدید طلاق توافقی

قبل از طرح بخشنامه جدید در سال ۹۷ توسط قوه قضاییه طلاق توافقی بر اساس قانون حمایت از خانواده که در سال ۹۱ تصویب شده بود، صورت می پذیرفت ،  بعد از صدور بخشنامه  تغییرات عمده ای در مراحل شکلی  ثبت دادخواست و طرح طلاق توافقی ایجاد شد  که در ادامه مراحل آن را بر اساس قوانین جدید بررسی می‌کنیم:

در قانون بعد از سال ۹۷ طلاق توافقی یکی از مدارک الزامی برای ثبت کردن دادخواست در دفاتر خدمات قضایی، گرفتن گواهی عدم انصراف از طلاق از مراکز مشاوره خارج از دادگاه می‌باشد.  

زن و مرد که قصد طلاق توافقی دارند باید در سامانه تصمیم ثبت نام نمایند و معمولا بعد از یک ماه ، روانشناسی زوجین برای صلح و سازش دعوت می شود.

اگر زن و مرد مایل به شرکت در جلسات مشاوره را نبوده میتوانند از طریق طرح دادخواست طلاق از جانب یکی از زوجین اقدام کنند ، و با حضور در مرجع قضایی طلاق را تبدیل به طلاق توافقی کرده که در این صورت نیاز به مشاوره در تهران نیست.

برای درخواست طلاق باید کجا رفت؟

در بدو شروع طرح طلاق توافقی در دادگاه زوجین با توافق در خصوص کلیه مسائل و تهیه مدارکی که قبلا به آن اشاره شد ، از طریق دفاتر خدمات قضایی اقدام به طرح دادخواست نموده، درصورتی که زوجین وکیل منتخبی را برای این امر در نظر گرفته باشند دیگر نیازی به مراجعه و تنظیم دادخواست ازطریق دفاتر مربوطه نیست.

در شرایط فعلی به دو طریق میتوان دادخواست را ثبت نمود:

1-ثبت نام در سامانه تصمیم و گذراندن چند جلسه مشاوره قبل از طلاق که حدود 45 روز طول میکشد.گواهی عدم انصراف از طلاق از مرکز مشاوره و غربالگری  یکی از مدارک لازم برای طلاق توافقی در دفتر خدمات الکترونیک قضایی می باشد.

2-راه دوم برای صدور رأی طلاق توافقی در تهران و بعضی از شهرهای ایران و البته راهی که پیشنهاد میشود اینست که دادخواست طلاق از طرف مرد یا از طرف زن در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت شود.  در این مورد نیاز به مشاوره اجباری نمی باشد.

سریع ترین راه طلاق از طرف زن

در نظام قانون کشور ما حق طلاق با مرد میباشد و عموما زن برای طرح دادخواست یکطرفه طلاق راه سختی را در پیش رو دارد ، که نهایتا با اثبات عسروحرج ، بعد از سیر قضایی طولانی به هدف خود می سد.اما راه ساده تری نیز وجود دارد که  طلاق از طرف زن  نیازی به گذراندن زمان زیادی ندارد،  طلاق توافقی است. زن و مرد میتوانند با توافق درمورد مسائل مالی و حضانت فرزندان به نتیجه مطلوب خود برسند .عموما زن با بخشیدن کل مهریه خود به مرد یا بخشش نیمی از مهریه مرد را راضی به دادن حق طلاق محضری می نماید ، که سریعترین راه طلاق از طرف زن میباشد که حتی به تنهایی و بدون حضور زوج اقدام به اخذ طلاق می نماید.و بطور خلاصه ساده وسریعترین راه طلاق از طرف زن 

1- توافق مکتوب زوجین و طرح دادخواست طلاق توافقی

2- حق طلاق محضری

3-داشتن حق طلاق در عقدنامه (که در این روش مراحل رسیدگی طولانی تر میباشد)

دادخواست طلاق توافقی

  1. خواهان : نام / نام خانوادگی / نام پدر / شغل / محل اقامت
  2. خوانده: نام / نام خانوادگی / نام پدر / شغل / محل اقامت
  3. خواسته: طلاق توافقی
  4. دلایل و منضمات : ۱- سند ازدواج  ۲- شناسنامه زوجه  ۳- شناسنامه زوج

ریاست محترم دادگاه خانواده:

با سلام

  به استحضار می رساند به موجب سند ازدواج که تصویر آن پیوست دادخواست تقدیم گردیده، زوجه با زوج ازدواج نموده و در حال حاضر قادر به ادامه زندگی مشترک نمی باشند. لذا با توجه به اینکه مطابق شرط ضمن عقد نکاح، عسر و حرج حق طلاق می باشد، رسیدگی و صدور حکم شایسته مبنی بر طلاق مورد استدعا می باشد.

با تشکر و تجدید احترام

طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟

در پاسخ  در مورد مدت زمان انجام مراحل طلاق توافقی 

1- در شرایطی که زوجین با هم نزد وکیل حضور دارند و حق طلاق برای زن وجود ندارد و به توافق رسیده اند زمان تقریبی باتوجه به رویه دادگاه خانواده حدوداً 10 تا 20 روز است.

2-  زمانی که حق طلاق از جانب مرد به زن واگذار گردیده و در آن حق توکیل به وکیل وجود دارد، زوجه وکیل زوج در طلاق، وسایر اختیارات مرد در طلاق می شود. با تفویض اراده و وکالت به زن دیگر نیازی به حضور زوج نیست.زمانی که زن حق طلاق دارد حتما باید به وکیل دادگستری وکالت دهد.

3- باتوجه به بخشنامه سال 97 :

که انجام مشاوره  در مراکز بهزیستی اجباری شده است وحدودا  45 روز به طول می انجامد. زمانی که زوجین نخواهند این زمان را سپری نمایند زن می تواند مبادرت به طرح دادخواست طلاق یک طرفه از جانب خود نماید و و با حضور در دادگاه خواسته خود را به طلاق توافقی تغییر دهد و زوج یا وکیل زوج با مراجعه به دادگاه و اعلام شرایط طلاق را که قبلاً به  توافق زوجین رسیده است را بیان کند و دادگاه نیز طبق توافقات مقرر طرفین مبادرت به صدور رای می نماید.

نکته : از بیست وپنجم هر ماه تا اول ماه بعد اگر دادخواست ثبت شود به علت ارائه آمار در مجتمع های قضایی  درخواست به شعبه ای ارجاع نمیشود. بهتر است در این فاصله دادخواستی ثبت نشود.

 در مورد مدت زمان طلاق توافقی رویه یکسانی در شهر های مختلف و یا حتی دادگاه های خانواده دریک شهر وجود ندارد و زمان قطعی را نمی توان تخمین زد. پیشنهاد می شود در شهری که سکونت دارید از وکلای مشغول به کار آن شهر حدود تقریبی مدت زمان طلاق توافقی را بپرسید.

مهریه در طلاق توافقی 

تصور غلطی که  درباره طلاق توافقی وجود دارد اینست که تا زن کل مهریه خود را نبخشد طلاق توافقی صورت نمیگیرد ، در حالیکه زوجین میتوانند در مورد حقوق مالی خویش مثل مهریه، نفقه و اجرت المثل طبق شرایطی که دارند به یک نتیجه رسیده و آن را در مرجع قضایی نیز اعلام نمایند که بصورت اقساط یا ماهانه پرداخت شود و هیچ محدودیتی ندارد.اصولا و در اکثر پرونده ها زوجه کل مهریه را می بخشد و یا نیمی از آن را مطالبه می نماید و منافاتی با طلاق توافقی ندارد.

نکته : زوجه با  بذل مهریه میتواند بعد از انجام طلاق توافقی در ایام عده مجددا مهریه خود را مطالبه نماید چون بخشش بوده و قابل رجوع است توجه داشته باشید که از زوجه بخواهید یا مهریه را ابراء نموده یا در رای دادگاه کلمه " زوجه حق رجوع به مابذل مهریه را از خود سلب و ساقط نمود " قید گردد.اما بعد از عده زن نمیتواند به آنچه بذل کرده است رجوع نمیاد.

زمانی که توافق میشود مهریه بصورت اقساط پرداخت شود چند نکته وجود دارد:

1- ازدواج مجدد زوجه مانع دریافت مهریه نمیشود.

2- مازاد110 سکه تقاضای جلب وجود ندارد.

3-اصولا بعد از توافق در طلاق توافقی درموردی که مهریه بصورت اقساط تعیین شده است تعدیل پذیرفته نمیشود.

4-امکان ممنوع الخروج کردن زوج توسط زوجه به علت نپرداختن اقساط مهریه وجود دارد۰

 

وکیل طلاق توافقی

 

  • دوشنبه 02 آبان 1401
  • بروزرسانی: یکشنبه 30 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 7 دقیقه
  • 345
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  شش     -   =   یک