طلاق در دوران عقد و باکره بودن زوجه

3.26 از 5 بوسیله 40 رای

طلاق در دوران عقد در صورت باکره بودن یا باکره نبودن زن

یکی از مشکلات زوجینی که عقد کرده ولی زندگی مشترک را شروع نکرده اند و به هر دلیل مایل به جدایی و طلاق می باشند، وجود رابطه زناشویی و عدم بکارت زوجه است. علی رغم اینکه هرگونه رابطه جنسی بین زوجین، بعد از عقد نکاح، مشکل قانونی و شرعی ندارد ولی  رسومی در مناطق مختلف ایران است که رابطه زناشویی کامل را  به شروع زندگی مشترک و به اصطلاح عامیانه موکول به عروسی می کنند.

باکره نبودن زوجه در طلاق در دوران عقد و نکاتی درباره آن :

به طور کلی:

۱- اگر زوجه باکره نباشد،کل مهریه به وی تعلق می‌ گیرد.

۲- اگر زوجه باکره باشد فقط نصف مهریه به وی تعلق می گیرد.

اگر زوجه باکره نباشد و با برقراری رابطه جنسی، کل مهریه به وی تعلق می‌گیرد، این در حالی است که اگر زوجه باکره باشد فقط نصف مهریه شامل می‌شود. باکره نبودن در طلاق توافقی در دوران عقد، داری عده نیز هست یعنی زوجه بعد از طلاق توافقی باید عده نگه دارد و پس از پایان این مدت می‌تواند ازدواج مجدد داشته باشد که در صورت دوشیزه بودن، عده طلاق برای زن وجود ندارد و هر کدام از طرفین بعد از جدایی می‌توانند با مراجعه به دفتر پیشخوان با در دست داشتن مدارک لازم از قبیل اصل شناسنامه، کپی کارت ملی، دادنامه طلاق و گواهی باکره بودن زوجه نسبت به حذف نام همسر ازشناسنامه اقدام کنند در غیر این صورت یعنی باکره نبودن زوجه نمی‌توان اقدام به حذف نام همسر از شناسنامه کرد.

نکته ای که باید توجه کرد اینکه در بیشتر موارد، پزشکی قانونی، پرده بکارت ترمیم شده و به اصطلاح پزشکی هایمن را تشخیص می دهد و جوابی که به دادگاه ارسال می دارد اعلام می دارد که پرده بکارت ترمیم شده است و این بدین معنی است که زوجه دوشیزه نیست!

اما در مواردی  که پزشکی قانونی پس از معاینه، اعلام داشته که بکارت ترمیم شده است ، و زوجه به این نظریه اعتراض نماید، جهت معاینه به واحد پزشکی قانونی دیگری (عمدتاً در تهران پزشکی قانونی مرکز در خیابان بهشت) ارجاع شده است که پزشکان شعبه مرکز بر خلاف نظر قبلی، اعلام بکارت و غیر ترمیمی بودن را کرده اند.

رویه‌ی دادگاه در تایید باکرگی زوجه

روند بسیاری از محاکم خانواده در تهران به این صورت است که حتی در مواردی که زوجه ادعای باکرگی داشته و زوج نیز موافقت کرده باشد، دادگاه تا دریافت گواهی سلامت بکارت از سوی پزشکی قانونی، از صدور رای امتناع می‌کند.

در صورتی که باکره بودن زوجه در جریان جدایی تایید شود، بعد از جاری شدن صیغه‌ی طلاق و ثبت آن، زن و مرد می‌توانند با مراجعه به یکی از ادارات ثبت احوال و ارائه‌ی اسناد و مدارک لازم، اقدام به تعویض شناسنامه خود کنند. به این ترتیب در شناسنامه‌های جدید اثری از ازدواج و طلاق قبلی وجود نخواهد داشت. در واقع عدم رابطه‌ی جنسی کامل باعث می‌شود افراد این امکان را بیابند که ازدواج قبلی خود را به طور کل پنهان کنند. در حالی که باکره نبودن در طلاق توافقی در دوران عقد این امکان را از آن‌ها سلب می‌کند.

نکته مهم: در صورتی که زوجین در زمان عقد قصد انجام طلاق توافقی را داشته باشند،همه چیز از جمله مهریه به توافقات طرفین بستگی دارد.

برای مثال حتی با وجود باکره بودن زوجه،می توان توافق کرد که کل مهریه و یا بیشتر از نصف به وی تعلق بگیرد و یا اینکه بدون دریافت مهریه،زوجین از یکدیگر جدا شوند.

حال اگر زوج (شوهر) بخواهد همسرش را در دوره ی عقد طلاق دهد و زن راضی به طلاق نباشد چگونه است؟

ماده ی ۱۰۹۲ قانون مدنی: «هرگاه شوهر قبل از نزدیکی، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر بیش از نصف مهر را قبلا داده باشد حق دارد مازاد از نصف را عینا یا مثلا یا قیمتا استرداد کند.»

باید به این نکته توجه کرد که نصف شدن مهریه، زمانی است که شوهر بخواهد همسرش را قبل از نزدیکی، طلاق دهد لذا اگر بدون اینکه مرد بخواهد همسرش را طلاق بدهد، زن، رأسا، بخواهد مهریه اش را در دوره ی عقد مطالبه کند، مستحق کل مهریه خواهد بود.

طلاق در دوران عقد از طرف مرد به چه صورت است؟

مطابق  قانون مدنی هرگاه شوهر قبل از رابطه نزدیکی همسر خود را طلاق دهد مستحق نصف مهریه خواهد شد و لذا اگر مرد بیشتر از نصف مهریه را پرداخت کرده باشد حق دارد مازاد آن را قیمت و یا عیناً مسترد کند. با توجه به این ماده نصف شدن میزان مهریه زمانی است که  مرد همسرش را قبل از نزدیکی طلاق دهد.

یعنی اولاً طلاق به درخواست خود مرد باشد.

ثانیاً طلاق قبل از نزدیکی صورت گیرد.

زیرا به عبارتی ملاک دادگاه ها دوشیزه بودن زن یعنی داشتن پرده بکارت دختر است که دوشیزگی دختر علاوه بر اینکه در میزان مهریه درخواستی او تاثیر گذار است و آن را نصف می کند همچنین موجب از بین رفتن عده طلاق برای دختر هم میشود.

طلاق در دوران عقد از طرف زن

۱- داشتن وکالت در طلاق (حق طلاق) که کار را برای جدایی راحت تر میکند که اگر  وکالت در طلاق در زمان عقد از جانب مرد اخذ نشده باشد زوجه میتواند همراه همسر خود به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کند و یک وکالت در طلاق تنظیم نماید. 

۲- شروط ضمن عقد که همان شروط ۱۲ گانه ضمن عقد هستند مصداق جدایی زن برای طلاق است.

ارتباط 24 ساعته با وکیل طلاق توافقی

  • جمعه 30 مهر 1400
  • بروزرسانی: یکشنبه 30 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 2 دقیقه
  • 1430
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  دو     +   =   سه