تفاوت مهریه عندالاستطاعه و عندالمطالبه

3.79 از 5 بوسیله 17 رای

مهریه عندالمطالبه چیست؟

آنچه که به لحاظ عرفی از شنیدن واژه مهریه زن به ذهن خطور می کند مهریه ای است که در اصطلاح حقوقی به آن مهریه عندالمطالبه گفته می شود . اما در طی سال های اخیر نوع جدیدی از مهریه رواج یافته است که به آن مهریه عندالاستطاعه گفته می شود . این مهریه که با توافق زن و مرد تعیین می شود ، با مهریه عندالمطالبه تفاوتهایی دارد.

به بیان ساده ، معنی عند المطالبه آن است که به محض مطالبه زن ، مرد موظف به پرداخت می شود . مهریه عندالمطالبه مهریه ای است که زن هر زمان اراده کند می تواند آن را مطالبه کند . تا زمانی هم که مرد مهریه را به زن نپردازد ، زن می تواند از حق حبس خود استفاده کند و تمکین نکند .

نکته : در صورتی که آقا قادر به پرداخت این مهر نبود خانم می‌تواند از حق حبس خود استفاده کند یا اگر آقا اموالی نداشت می‌تواند آن را به صورت قسط ماهیانه یا از حقوق آقا دریافت کند.

مهریه عند الاستطاعه چیست؟

مهریه انواع متفاوتی دارد و یکی از آنها مهریه عند الاستطاعه می باشد که برای پرداخت آن قانون حق را به مرد می دهد. در واقع زمانی که زن بخواهد مهریه عند الاستطاعه خود را دریافت کند باید به دادگاه ثابت کند مرد قادر به پرداخت مهریه می باشد.

در مهریه عند الاستطاعه امتیاز بزرگی برای مرد در نظر گرفته شده است و آن هم این است که هر زمان اراده کند می تواند مهریه زن را به او بدهد. مرد برای پرداخت کردن این مهریه تحت فشار قرار نمی گیرد و زن هم باید برای دریافت مهریه خود  به دادگاه اثبات نماید که شوهرش دارای اموالی می باشد.

برای مطالبه کردن مهریه عند الاستطاعه چه زن درخواست نماید و یا چه ننماید، باید توانایی اثبات کردن تمکن مالی شوهر خود را در دادگاه داشته باشد. بر همین اساس باید مالی را که شوهر دارد را در دادگاه و یا اجرای ثبت معرفی نماید. استعلام اموال و توقیف اموال از این دو طریق، روش های خاصی دارد که شما باید به خوبی با آنها آشنایی داشته باشید تا بتوانید مهریه خود را دریافت کنید. این دو روش که اهمیت بسیار زیادی دارد عبارت می باشد از :

1- استعلام دارایی از طریق اجرای ثبت

در این روش زن  برای به اجرا گذاشتن مهریه باید به آن دفتر ازدواجی که ازدواج کره است مراجعه نماید و درخواست صدور اجرایی را داشته باشید. سر دفتر هم اجراییه را صادر می کند و به شوهر ابلاغ می نماید. اگر شوهر ظرف 10 روز اقدام به پرداخت مهریه زن نکند، زن قادر است که در اداره اجرای ثبت اسناد رسمی پرونده ای برای مرد تشکیل دهد. بعد از آن با استعلام از بانک مرکری و اداره ثبت و غیره تمامی دارایی های مرد در آن نامه مشخص شده است.

2- استعلام دارایی از طریق دادگاه

در این روش زن برای اینکه مهریه عند الاستطاعه خود را دریافت کند، دادخواستی تنظیم کند و آن را به دادگاه خانواده ارائه دهد. با استفاده از این نامه دارایی های شوهر را دادگاه برای شما مطرح می کند . میزان دارایی های شوهر از مراجعی که ذیربط می باشند دریافت می شود و مشخص می گردد. در این صورت زن قادر است که مهریه خود را دریافت کند.

رویه عملی مهریه عند الاستطاعه در سال ۱۴۰۰

۱- رجوع زوجه یا وکیل او به دفتر رسمی ثبت ازدواج. ممکن است که زوجین در هر شهری عقد کرده باشند ولی بعدا محل زندگی عوض شده باشد اما نکته اینجاست که شروع کار یعنی درخواست صدور اجراییه با دفتر رسمی ازدواج محل وقوع عقد است.

۲- بعد از صدور اجراییه به نشانی اعلامی زوج در عقدنامه برای ادامه کار بایستی به واحد مهریه اداره ثبت اسناد شهر محل صدور اجراییه مراجعه کرد اگر مالی در آن شهر باشد که معرفی میشود و توقیف میگردد و حتی میتوان درخواست ممنوع الخروجی کرد.

۳- اگر اموال در شهر دیگری است باید تقاضای نیابت به اداره ثبت اسناد آن شهر تقاضا کرد.

۴- اگر مالی توقیف شود و از مستثنیات دین نباشد مال کارشناسی میشود و به مزایده گذاشته خواهد شد.

۵- اگر مالی نباشد و در این خصوص یعنی به دست آوردن اموال با استعلام چیزی به دست نیاید گواهی برای مراجعه به دادگاه به تقاضای زوجه یا وکیل صادر خواهد شد

۶- مهریه عندالاستطاعه مطلقا جلب ندارد.

ارتباط 24 ساعته با وکیل طلاق توافقی

مهریه عندالمطالبه و حق حبس زوجه

همانطوری که گفتیم در صورتی که مهریه خانم به صورت حال باشد و مدت دار نباشد و رابطه زناشویی با همسرش برقرار نکرده باشد می‌تواند تا زمان پراخت مهریه از همسرش تمکین نکند.

حتی اگر آقا توانایی پرداخت مهر را نداشته باشد و قرار بر این شود که مهر قسط بندی شود هم باز تا زمان پایان اقساط مهر خانم حق این را دارد که تمکین نکند که این مورد نیز از تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه است چرا که در عندالاستطاعه نمی‌تواند از حق حبس استفاده کند.

مهریه عند الاستطاعه و حق حبس زوجه

مطابق ماده 1085 قانون مدنی ” زن می تواند تا زمانی که مهریه به او تسلیم نشده است از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند ، مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود “. مطابق این ماده ، تا زمانی که زن مهریه اش را از شوهر دریافت نکرده است ، می تواند از تمکین مقابل شوهرش خودداری کند و عدم تمکین زن ، مسقط حق نفقه زن نخواهد بود.

اگر بعد از عقد زن تنها یکبار بخواهد از شوهرخود تمکین کند دیگر قادر نیست که از حق حبس خود استفاده نماید. در مورد حق حبس برای پرداخت کردن مهریه عند الاستطاعه اختلافات زیادی وجود دارد. اما بسیاری از قاضیان بر این باور هستند که در این نمونه از مهریه حق حبس وجود ندارد. چرا که زن خودش پذیرفته است تا زمانی که مرد توانایی مالی نداشت می تواند مهریه را پرداخت نکند.

تفاوت مهریه عندالاستطاعه و عندالمطالبه

۱- تفاوت در اجرای ماده ۳ قانون محکومیت های مالی می‌باشد به موجب این ماده از قانون محکومیت های مالی در صورتیکه مرد با داشتن استطاعت مالی از پرداخت مهریه زن امتناع کند زن میتواند او را روانه زندان کند این در حالی است که در مهریه عندالاستطاعه زن دارای چنین حقی نیست و در آن جلب وجود ندارد.

۲- در مهریه عندالمطالبه زمانی که زن درخواست مطالبه مهریه خود را به مرجع صالح دادگاه خانواده و یا دایره اجرای اداره ثبت است تقدیم می نمود مرد ملزم بود تا مهریه وی را پرداخت کند و در صورتی که عدم توانایی مالی خود را ثابت می نمود پرداخت مهریه زن تقسیط می گردید. ولی در مهریه عندالاستطاعه درخواست اعسار از جانب مرد برای اثبات عدم توانایی خود معنی ندارد چرا که در این مهریه اصل بر عدم توانایی مرد است و زن باید توانایی مرد نسبت به پرداخت مهریه را اثبات نماید و مرد نیازی به اثبات عدم توانایی ندارد.

به طور خلاصه :

مهریه عندالاستطاعه به استطاعت مالی آقا بستگی دارد ولی عندالمطالبه در هر زمان بعد از عقد قابل مطالبه است.

 

مهریه عندالاستطاعه حق حبس و زندان (مگر در موارد خاص) ندارد ولی مهریه عندالمطالبه دارد.

  • چهارشنبه 14 مهر 1400
  • بروزرسانی: یکشنبه 30 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 1 دقیقه
  • 928
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  هفت     +   =   8