تغییر توافقات در طلاق توافقی

3.58 از 5 بوسیله 18 رای

چگونگی انجام تغییر صورتجلسه در طلاق توافقی

مطابق با قانون، برای ثبت طلاق توافقی نیز همانند سایر طلاق ها، می بایست زوجین ظرف ٣ ماه پس از صدور گواهی عدم امکان سازش، در دفتر طلاق حاضر و بر طبق گواهی عدم امکان سازش صادر شده از دادگاه، آن را ثبت نمایند.

اگر زن و مردی قصد طلاق توافقی را داشته باشند ، باید در درجه اول تکلیف مسائل مالی و غیر مالی زندگی مشترک از جمله مهریه زن ، نفقه زن ، اجرت المثل ایام زندگی زناشویی ، استرداد جهیزیه ، حضانت فرزندان و نحوه ملاقات با فرزندان را مشخص کنند و این امر را در ضمن توافق نامه طلاق توافقی قید کنند . لذا توافقنامه طلاق توافقی ، توافق نامه ای است که خود زوجین باید در خصوص مسائل مشترک با توافق با هم تنظیم کنند و همین توافق نامه طلاق توافقی است که برای دادگاه اعتبار داشته و مبنای رای طلاق قرار می گیرد .

به عبارت دیگر هر مطلبی که زن و مرد در ضمن صورت جلسه طلاق توافقی قید کرده باشند ، در رای طلاق قید می شود . به طور خلاصه می توان گفت توافق نامه طلاق توافقی تنظیم شده بین زوجین در دادگاه اعتبار خواهد داشت و دادگاه آن را به هیچ وجه تغییری نخواهد داد ؛ مگر اینکه خود زوجین بخواهند دوباره آن را تغییر بدهند که در ادامه به توضیح این مطلب خواهیم پرداخت.

تغییر صورتجلسه در طلاق توافقی تا قبل از صدور رای

در زمانی که زوجین یا وکیل آنان، صورتجلسه ای را بر مبنای توافقات فی ما بین، تنظیم نموده و بر مبنای آن دادخواست طلاق توافقی را تقدیم دادگاه می نمایند، اگر بخواهند، می توانند در جلسه دادرسی و در شعبه دادگاه، توافقات خود را تغییر داده و آن توافقات برای دادگاه ملاک صدور رای بوده و در رای منعکس می گردد.

تغییر صورتجلسه در طلاق توافقی بعد از صدور رای قطعی :

در مرحله ای که رای دادگاه و گواهی عدم امکان سازش صادر گردیده و زوجین می بایست ظرف سه ماه به دفتر طلاق جهت ثبت آن مراجعه نمایند، باز هم امکان تغییر توافقات وجود دارد و بر این اساس زوجین باید با اقرار کتبی خود در دفتر طلاق، توافقات خود را تغییر دهند و آن توافقات جدید در سند طلاق نوشته می شود.

نکته قابل توجه این است که تغییر صورتجلسه نباید به گونه ای باشد که ماهیت طلاق توافقی را تغییر دهد.

تغییر صورتجلسه در طلاق توافقی پس از ثبت در دفتر طلاق :

در این مرحله نیز امکان تغییر صورتجلسه وجود دارد. یعنی بعد از ثبت طلاق توافقی در دفتر طلاق نیز، زوجین میتوانند طی یک صورتجلسه، توافقات خود را تغییر دهند و این سند عادی که به امضا و اثر انگشت آنان می رسد، در دادگاه قابلیت استناد خواهد داشت.

سخن آخر : اگر هر کدام از زوجین تا قبل از صدور رأی پشیمان شوند پرونده بسته خواهد شد و توافقات قبلی از درجه اعتبار ساقط است برای ارتباط با وکیل طلاق توافقی تماس بگیرید.

  • سه شنبه 16 شهریور 1400
  • بروزرسانی: یکشنبه 30 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 1 دقیقه
  • 937
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  پنج     +     4   =