اگر صیغه طلاق خوانده نشود

3.64 از 5 بوسیله 174 رای

بعد از طی کردن راه پر پیچ و خم دادگاه و اخذ گواهی عدم امکان سازش مدت ۳ ماه مهلت دارد تا طلاق از نظر شرعی خوانده و از نظر قانونی به ثبت برسد والا اعتبار دادنامه به خودی خود ملغی میشود ، و مجددا روز از نو ، روزی از نو  ، بعد از آن نوبت به ثبت و اجرای صیغه طلاق می رسد ، البته تشریفات قانونی خود را دارد که  باید رعایت شود وگرنه صیغه طلاق باطل میشود.

به حکم قانون ، صیغه طلاق باید حتما در حضور دو شاهد مرد که عاقل و عادل باشند قرائت گردد. صیغه طلاق باید با الفاظ عربی و صحیح خوانده شود ، با توجه به حساسیت خواندن صیغه طلاق که حتما کلمات باید صحیح ، و به عربی خوانده شود اصولا مرد این امر را با دادن  وکالت به سردفتر مربوطه از گردن خود ساقط می نماید.

 

خواندن صیغه طلاق بدون حکم دادگاه 

الزام به پایبندی قانون برای جلوگیری از بی نظمی و ضایع شدن حق دیگران از تکالیف بوده ، و هر جرمی با توجه به اصل و ذات جرم ، ضمانت اجرای خاص خود را دارد، بعضا برای دور زدن قانون سوال میشود اگر صیغه طلاق خوانده شود ولی ثبت نشود چه میشود ؟ آیا بدون حکم دادگاه میتوان صیغه طلاق خواند ؟ جواب این سوال دارای دو جنبه شرعی و قانونی می باشد که به عرض میرسانیم؛ 

 ماده ۲۰ قانون حمایت خانواده ، افراد را موظف به ثبت نکاح دائم ، فسخ نکاح ، طلاق ، رجوع از آن ، و ....کرده است ، و راه گریزی به اشکال مختلف وجود ندارد ، حال اگر صیغه طلاق خوانده شود ، از نظر فقه و شرع زوجیت به پایان رسیده و زن و شوهر نامحرم میشوند ، اما نوبت به ثبت آن میرسد ، که در صورت عدم ثبت در دفترخانه ازدواج و طلاق ، زوج مرتکب جرمی شده است ، که جزای نقدی و حبس درجه ۷ در انتظار او می باشد.

و در صورتی حکم دادگاه یا گواهی عدم امکان سازش صادر نشده باشد ، ثبت طلاق برای سردفتر ممنوعیت داشته و در صورت ثبت ، متخلف محسوب میشود.

 

خواندن صیغه طلاق در زمان پریودی

تشریفات و شرایط صحت طلاق به اندازه صدور حکم یا گواهی عدم امکان سازش مهم و حساس میباشد ، در غیر اینصورت ممکن است طلاق باطل شود.

از شرایط صحت طلاق میتوان به موارد ذیل اشاره کرد ؛ 

* شرط مهم اجرای صیغه طلاق پاکی و طهر زن میباشد ، زن در هنگام خواندن خطبه طلاق باید در طهر غیر مواقعه باشد ( یعنی در ایام بعد از حیض و نفاس نزدیکی و آمیزشی بین زن و مرد وجود نداشته باشد) . بنابراین طلاق دادن زنی که در طهر مواقعه باشد(یعنی بعد از پاکی از حیض و نفاس بین زن و مرد آمیزش صورت گرفته باشد) یا عادت ماهانه ( حیض یا همان حایض )  یا در حالت نفاس باشد صحیح نیست.

نکته : استثنائاتی در این زمینه  نیز وجود دارد که این دو شرط ( حیض ، نفاس) رعایت نمیشود ؛

۱-زن حامله یا باردار باشد.

۲- زنی که بعد از طهر ، نزدیکی و رابطه جنسی بین او و شوهرش برقرار نشده باشد یا همان طلاق غیرمدخوله ( باکره) است. 

۳-طلاق از طرف شوهر غایب ، مثلا پس از آمیزش با زن به سفر رفته و امکان آگاهی از وضعیت زن را ندارد.

 

صیغه طلاق رجعی

دو نوع طلاق وجود دارد ؛ بائن و رجعی ، تفاوتهای عمده و اصلی طلاق بائن و رجعی در مدت ایام عده و نحوه ثبت طلاق و پرداخت نفقه به زن در طلاق رجعی است ، چون در حکم زوجه میباشد و بافوت هریک از زن و شوهر ارث نیز تعلق میگیرد ،  در طلاق بائن بلافاصله زوجین میتوانند ، بعد از دریافت حکم از دادگاه ، به دفترخانه مراجعه نموده و صیغه طلاق جاری شود ، و همزمان طلاق را به ثبت برسانند. اما در طلاق رجعی زمان صیغه طلاق و ثبت آن در شناسنامه متفاوت است. 

در طلاق رجعی با توجه به اینکه مرد میتواند در ایام عده پشیمان شود و به زن رجوع نماید ، بعد از صدور دادنامه طلاق ، ابتدا صیغه شرعی در دفترخانه خوانده میشود و زن و شوهر با پایان نکاح نامحرم میشوند و توسط سردفتر و دو شهود عادل و عاقل مرد و زوجین صورتجلسه تنظیم میگردد. زمان ثبت طلاق در دفترخانه و شناسنامه زوجین موکول میشود به بعد از ایام عده ، به دو شرط ؛ اول اینکه مرد به زن رجوع نکرده باشد ، دوم اینکه تمام حقوق مالی زوجه توسط زوج پرداخت شده باشد. طلاق زن یائسه و زن غیرمدخوله ( دوشیزه و باکره بودن) رجعی محسوب نمی شود و عده ندارد. اما مطابق ماده ۳۸ قانون حمایت خانواده ؛ در مواردی که رجوع محقق میشود ،صورتجلسه طلاق باطل میشود ، و در صورت عدم تحقق رجوع ، صورتجلسه تکمیل و طلاق ثبت میشود .نکته ؛ ثبت طلاق نیاز به ارائه گواهی کتبی حداقل دو شاهد که تائید نمایند ، سکونت زوجه مطلقه در منزل مشترک تا پایان عده است، مگر این که زوجه رضایت به ثبت داشته باشد.

 

متن طلاق صیغه موقت

عقد نکاح به دو نوع دائم و موقت تقسیم میشود ؛ 

در عقد دائم انحلال زوجیت با طلاق یا فوت طرفین صورت می پذیرد. اما در ازدواج موقت یا منقطعه ، فقط در صورت فوت یکی از زوجین یا با انقضای مدت عقد یا بذل مدت رابطه زوجیت به پایان میرسد. مفهوم صیغه طلاق ، حق طلاق زن ، یا الفاظ طلاق معنی پیدا نمیکند ، با توجه به اینکه طلاق ایقاعی تشریفاتی است باید به عرض برسانیم ، در ازدواج موقت نیاز به خواندن صیغه طلاق یا ثبت آن وجود ندارد و زوج میتواند حتی به زبان فارسی ، باقیمانده مدت را به زن ببخشد و به همین راحتی از هم جدا شوند. البته اگر شرایط ازدواج برای زن غیرقابل تحمل باشد زن نیز میتواند با اثبات عسروحرج خود در دادگاه الزام مرد به بذل مدت عقد را بخواهد.

 

خواندن صیغه طلاق بدون حضور زوج 

پس از گذراندن پروسه طلاق در دادگاه زوجین تمایل دارند ، به سرعت آن را به ثبت برسانند ، از آنجاییکه مدت اجرای صیغه طلاق و ثبت آن محدود به سه یا شش ماه است ، پیشنهاد میشود زوجین بعد از قطعیت رای در دفترخانه حاضر و کار را به اتمام برسانند ، در غیر اینصورت دادنامه طلاق اعتبار خود را از دست می دهد.

خواندن صیغه طلاق بدون حضور زوج ، ممکن است طلاق به درخواست زوجه باشد ، و حکم طلاق صادر شده باشد، که اعتبار این رای از زمان قطعی شدن ، شش ماه است. با مراجعه زوجه به دفترخانه ، سردفتر به زوج ابلاغ می نماید که برای اجرای صیغه طلاق در دفترخانه حاضر شود ، اگر در مدت هفت روز زوج به دفترخانه مراجعه نکرد ، مجددا سردفتر به زوجین اخطار میکند که برای اجرای طلاق و ثبت حاضر شوند، در نهایت اگر زوج عذر موجهی را عنوان نمود یک مرتبه دیگر ابلاغ میشود ، و اگر اعلام آمادگی ننمود ، صیغه طلاق جاری و به زوج نیز ابلاغ میشود.

 

 

 

گروه وکلای عدل جو مرجع تخصصی انحصار وراثت، تقسیم تَرَکه، مالیات بر ارث، دعاوی ثبتی و ملکی و طلاق توافقی می باشد.

جمعی از وکلای مجرب پایه یک دادگستری خانم و آقا با تخصص و تجربه در زمینه پرونده های مرتبط با ارث، دعاوی ثبتی و ملکی و طلاق توافقی گرد هم آمده اند و آماده ی ارائه خدمات تخصصی اعم از مشاوره حقوقی و قبول وکالت در کلیه امور ارث و دعاوی ثبتی و ملکی و طلاق توافقی در تهران و شهرهای اطراف و هموطنان خارج از کشور می باشند.

برای اعطای وکالت با شماره 23 21 036 - 0912 تماس حاصل نموده و یا از طریق راه های ارتباطی معرفی شده در وب سایت اقدام نمایید تا با توجه به فوریت های حقوقی، نزدیک ترین وقت مشاوره برای شما تعیین گردد.

ساعت کار دفتر شنبه تا پنجشنبه از ساعت 9 صبح الی 20 عصر می باشد.

ارتباط ۲۴ ساعته  با وکیل طلاق توافقی

 

  • چهارشنبه 03 اسفند 1401
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 7 دقیقه
  • 5879
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  7     -   =   1