صدور حکم حجر

3.39 از 5 بوسیله 23 رای

فرد متقاضی رفع حجر، می تواند به دادگاهی که حکم حجر را صادر نموده مراجعه کرده و ادعای خروج از حالت حجر یا به عبارتی ادعای رشد خود را مطرح نماید. با طرح این ادعا، دادگاه بررسی های لازم را انجام داده و پس از کسب تأییدیه پزشکی قانونی مبنی بر سلامت عقلی خواهان، دادگاه اقدام به صدور حکم رفع حجر می نماید.

به موجب این حکم، قیومیت فرد نیز باطل شده و فرد توانایی این را دارد که در مورد امور خود، مستقلاً تصمیم بگیرد.

در واقع نظر پزشکی قانونی در زمینه احراز جنون یا عدم جنون فرد، به منزله نظر کارشناسی برای دادگاه است و تا زمانی که خلاف واقع نبودن آن برای دادگاه محرز نشود، دارای اعتبار است. در صورتی محقق قضیه، به خلاف نظر کارشناسی پزشکی قانونی برسد، این نظریه از اعتبار خارج می گردد.

به طور معمول رئیس دادگاه علاوه بر نظر پزشکی قانونی از خود مجنون یا محجور نیز بررسی های لازم را به عمل می آورد.

مدارک و منضمات مورد نیاز جهت طرح دعوای رفع حجر :

1- تصویر مصدق  دادنامه مربوط به صدور حکم حجر (اختیاری)

2- تصویر مصدق نظریه پزشک قانونی (اختیاری)

3- به همراه داشتن کارت ملی جهت احراز هویت و کارت عابر بانک جهت پرداخت هزینه دادرسی الزامی است.

• در صورت عدم وجود مدارک اختیاری فوق می­توانید یکی از موارد ذیل را ارائه نمایید.

1- استعلام نظر پزشکی قانونی.       2- تحقیقات محلی.       3- استماع شهادت شهود و مطلعین.       4- شماره پرونده استنادی.       5- سایر دلایل و مستندات

شرایط دادخواست حکم رفع حجر

به طور کلی دادخواست حکم رفع حجر از طرف کسی که ادعای خروج از حجر را دارد و به طرفیت دادستان، قیم یا ولی قهریبه دادگاهی که صلاحیت رسیدگی دارد ارائه می شود. خواهان یا همان کسی که مدعی هروج از حجر است باید تمامی مدارک و دلایلی که به خروج از حجر مربوط است و در واقع ثابت کننده سلامت وضعیت عقلانی و روحی او است را به دادگاه صالح بدهد. این دلایل و مدارک امکان دارد شامل نظریه پزشک متخصص باشد. دادگاه هم به هنگام رسیدگی به این دادخواست، نظر کارشناس پزشکی قانونی را کسب می کند. اگر برای دادگاه خروج خواهان از حجر محرز شود، حکم به رفع حجر می دهد. که البته این حکم نیز قابلیت اعتراض دارد.

قطعی شدن حکم رفع حجر

گرفتن حکم رفع حجر امری ساده نیست و باید همان مراحلی که برای صدور حکم حجر در دادگاه طی شده بود را سپری کند و حتی ممکن است سخت تر نیز باشد. این مراحل شامل تحقیقات محلی، تحقیق از خود فرد، تحصیل نظریه پزشکی قانونی، احراز صحت سلامت و رشد فرد و … می شود.

چنانچه کسی قصد داشته باشد جهت رفع حجر خود اقدام کند، را های مختلفی پیش روی اوست، اما بهترین راه این است که وکیل اخذ کند و تا وی اقدامات لازم را برای طرح درخواست رفع حجر انجام دهد و یا چنانچه قیم یا ولی دارد امکان طرح درخواست از سوی آنان نیز وجود دارد. و در اخر در صورتیکه کسی را نداشت دادستان باید درخواست رفع حجر او را به دادگاه بدهد.

از تاریخ صدور حکم رفع حجر، رابطه قیمومیتی که بین محجور و قیم وجود دارد قطع می شود و دیگر پس از این فرد این امکان را دارد که خود در اموال و دارایی هایش تصرف کند و اعمال حقوقی انجام دهد.

بعد از آنکه حکم رفع حجر فرد صادر شد، چنانچه قیم، ولی و یا دادستان همچنان معتقدند فرد محجور بوده و نمی تواند اداره دارایی های خود را به دست بگیرد، می توانند به حکم بدوی اعتراض کنند.

آثار حقوقی حکم رفع حجر

 صدور حکم حجر، محجور را از تصرف در اموال و دفاعاز حقوق مدنی خود منع می نماید. پر واضح است که با صدور حکم رفع حجر، این اختیارات در حیطه حقوق شخصی فرد قرار گرفته و خود مستقلا می تواند در خصوص آن ها اظهار نظر نموده و در آن ها هر گونه دخل و تصرف قانونی را بنماید. تمامی حقوق و اختیارات قانونی فردی که از حجر خارج شده است با عموم جامعه برابر بوده و محجوریت وی در یک زمان مشخص، باعث سلب برخی از حقوق در زمان اثبات رشد نمی گردد.

  • یکشنبه 17 مرداد 1400
  • بروزرسانی: یکشنبه 30 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 2 دقیقه
  • 1226
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  +     1   =   هفت