انحصار وراثت سرقفلی مغازه

4.08 از 5 بوسیله 13 رای

هر گاه بین اموال و ماترک متوفی سرقفلی مغازه ای بنام متوفی وجود داشته باشد، ابتدا باید از طریق شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه متوفی یا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی درخواست انحصار وراثت سرقفلی مغازه نمود و با ارجاع پرونده به شعبه شخص متقاضی باید در روز جلسه رسیدگی حاضر شده و مدارک و اطلاعات کل وراث را در اختیار شعبه رسیدگی کننده قرار دهد، و در غیر اینصورت شعبه رسیدگی کننده میتواند از اداره ثبت احوال استعلام  در خصوص اسناد سجلی متوفی اطلاعات کسب نماید، و در مرحله بعد با نشر آگهی بعد از یکماه گواهی انحصار وراثت سرقفلی مغازه قابل صدور است. برای اطلاعات بیشتر در این مورد با وکیل انحصار وراثت در ارتباط باشید.

فروش سرقفلی ورثه ای

برای فروش ماترک و اموال بجا مانده از متوفی ابتدا باید گواهی انحصار وراثت را از شورای حل اختلاف اخذ نمود تا مشخص شود ورثه قانونی متوفی چه کسانی هستند، و بعد از گذشتن از مراحل قانونی وراث میتوانند سرقفلی مغازه را با اجازه صاحب ملک به فروش برسانند، اما اگر بین وراث شخص غایب یا محجور باشد این تقسیم و فروش سرقفلی ورثه ای حتما باید از طریق دادگاه انجام شود.

آیا زن از سرقفلی ارث می برد

با توجه به اینکه در قانون مدنی عنوان شده است که زوجینی که ازدواج آنها دائم بوده است از یکدیگر ارث می برند، قطعا زن نیز از سرقفلی ارث میبرد. در خصوص سهم زوجه نیز باید عنوان کرد که اگر متوفی فرزند داشته باشد میزان سهم زوجه از سرقفلی یک هشتم میباشد، و اگر برای متوفی فرزندی نباشد زن یک چهارم از میزان سرقفلی را به ارث می برد.

انتقال سرقفلی به فرزند 

انتقال سرقفلی به فرزند شرایط خاصی دارد، اگر شخصی که صاحب سرقفلی باشد و بخواهد سرقفلی را به فرزند خود انتقال دهد، اگر حق انتقال به غیر را داشته باشد مشکلی نیست ولی اگر در قرارداد اجاره این حق از شخص سلب شده باشد، فقط با اجازه و رضایت مالک است که میتوان سرقفلی را به فرزند خود انتقال داد، ولی اگر مالک در این خصوص رضایت ندهد میتوان الزام مالک را از طریق دادگاه بخواهد، نکته مهم دیگر این است که اگر صاحب سرقفلی فوت نماید سرقفلی جزو ماترک قرار میگیرد و قهرا به فرزند منتقل میگردد.

سرقفلی بعد از فوت

با فوت متوفی سرقفلی جزو ماترک متوفی قرار میگیرد و قهرا به دارایی وراث منتقل می شود، اگر وراث قصد انتقال سرقفلی را داشته باشند ابتدا باید گواهی انحصار وراثت را از شورای حل اختلاف دریافت نمایند و اثبات نمایند که وراث متوفی هستند و با پرداخت مالیات بر ارث سرقفلی میتوانند با رضایت مالک ملک سرقفلی را به دیگری واگذار نمایند. در صورت مخالفت مالک میتوان از طریق دادگاه الزام مالک به انتقال سرقفلی را بخواهند.

آیا مالک میتواند سرقفلی را بگیرد

همانطور که می دانیم سرقفلی یک امتیاز مالی برای صاحب سرقفلی به حساب می آید و اگر مالک قصد گرفتن سرقفلی را داشته باشد باید ابتدا حق سرقفلی را از صاحب آن بخرد در غیر اینصورت حق تخلیه برای مالک ایجاد نمی شود.

سرقفلی بعد از فوت مستاجر

هر گاه صاحب سرقفلی فوت نماید حق سرقفلی جزو ترکه متوفی قرار میگیرد، و به وراث او انتقال می یابد. اما این انتقال بدون صدور گواهی انحصار وراثت صورت نمی گیرد و ابتدا باید ورثه به اثبات برسانند که از مورث خود ارث میبرند و بعد از آن مراحل اداری آن را طی نمایند. طبق قانون ارث سرقفلی بین وراث قابل تقسیم خواهد بود.

گم شدن سند سرقفلی مغازه

زمانی که سند سرقفلی مغازه گم می شود صاحب سرقفلی می تواند از طرفین قرارداد درخواست نماید که یک کپی از قرارداد اجاره را در اختیار او قرار دهد و اگر به نتیجه نرسید با مراجعه به دفتر اسناد رسمی که سند سرقفلی را تنظیم نموده است یک کپی برابر با اصل آن را دریافت نماید. و در آخر شخص میتواند از طریق دادگاه و اثبات مالکیت منافع سرقفلی درخواست صدور سرقفلی جدید را بنامد.

فوت مستاجر مغازه

همانطور که پیش از این عنوان کردیم چون سند سرقفلی یک سند مالی و تجاری به شمار می رود و یک حقی برای متوفی ایجاد شده است بعد از فوت مستاجر این سند جزو دارایی و اموال متوفی بوده است.

  • شنبه 27 آبان 1402
  • بروزرسانی: یکشنبه 09 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 5 دقیقه
  • 544
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  8     -     پنج   =