انحصار وراثت طبقه اول

3.92 از 5 بوسیله 12 رای

در قانون مدنی ایران وراث به سه طبقه اول و دوم و سوم تقسیم می شود، با فوت متوفی وراث طبقه اول اگر وجود دارند ابتدا باید، انحصار وراثت طبقه اول را اخذ نمایند. وراث برای شروع انحصاروراثت طبقه اول باید ابتدا به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نموده و درخواست انحصار وراثت طبقه اول را به ثبت برسانند، و با ارجاع پرونده به شورای حل اختلاف محل سکونت متوفی و تعیین شعبه رسیدگی آغاز می شود، اگر دارایی متوفی بالای پنجاه میلیون تومان باشد، گواهی انحصار وراثت طبقه اول نامحدود است و نیازمند نشر آگهی یک ماهه است، اما اگر دارایی متوفی کمتر از پنجاه میلیون باشد دیگر نیازی به نشر آگهی نبوده و انحصار وراثت طبقه اول ظرف یک هفته صادر می شود.

استشهادیه انحصار وراثت طبقه اول

 یکی از مدارک الزامی گواهی انحصار وراثت استشهادیه ای است که توسط سه نفر شهود در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شود و به شورای حل اختلاف ارائه میگردد. شهود استشهادیه انحصار وراثت طبقه اول نباید جزو وراث باشد و به نفع خود شهادت دهند. نکته قابل ذکر اینست که جنسیت شهود در انحصار وراثت طبقه اول بر عکس دعاوی اهمیت ندارد و فرقی نمی کند که شهود زن باشد یا مرد. همچنین شهود می توانند شخصا به شورای حل اختلاف مراجعه نموده و در حضور اعضای شورای حل اختلاف شهادت دهند.

مقررات استشهادیه

طبق ماده ۱۰ قانون تصدیق انحصار وراثت هر شاهدی در انحصار وراثت شهادت کذب دهد به مجازات شهادت دروغ محکوم می شود و این عمل جرم بوده و قابل مجازات و تغقیب قضایی می باشد. بهتر است شهود با علم و اطلاع کافی از متوفی و وارثین او ادای شهادت نموده تا عواقب شهادت دروغ دامن گیر او نشود.

گواه دروغ در استشهادیه

همانطور که در مطالب قبل نیز عنوان شد شهادت دروغ به استناد ماده ۱۰ قانون تصدیق انحصار وراثت جرم بوده و شخص به مجازات شهادت دروغ نزد مقامات رسمی محکوم می شود. بعنوان مثال ممکن است یکی از وراث نامشان در استشهادیه انحصار وراثت عمدا یا سهوا ذکر نشود و وراث از حقوق مالی خود محروم شوند.

نکات استشهادیه انحصار وراثت

استشهادیه انحصار وراثت در طبقات مختلف ارث متفاوت بوده و هر یک فرم مخصوص خود را دارند. در فرم استشهادیه ابتدا متقاضی باید نام و تاریخ فوت متوفی، آخرین اقامتگاه متوفی و نام کامل هریک از وراث را بنویسد و امضاء نماید.

کارکرد استشهادیه انحصار وراثت

در استشهادیه انحصار وراثت شهود با گواهی امضاء خود و تائید این امر که متوفی در چه تاریخی فوت نموده است و حین الفوت وراث او چه کسانی بوده اند در روال رسیدگی به گواهی انحصار وراثت نقش مهمی را بر عهده دارند. شهود باید با صداقت و شناخت کافی از متوفی و وراث او حاضر به ادای شهادت شوند در غیر اینصورت ممکن است به جرم شهادت دروغ محکوم شوند.

  • شنبه 27 آبان 1402
  • بروزرسانی: دوشنبه 10 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 3 دقیقه
  • 656
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  -     پنج   =   دو