انحصار وراثت اینترنتی چیست؟

3.62 از 5 بوسیله 29 رای

متقاضی گواهی انحصار وراثت اینترنتی ابتدا باید در سامانه ثنا ثبت نام نماید و دادخواست انحصار وراثت اینترنتی خود را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به شورای حل اختلاف ارسال نماید. در مورد این موضوع که گواهی انحصار وراثت اینترنتی و بصورت غیرحضوری  صادر شود، عملا امکان پذیر نبوده و متقاضی یا وکیل آن باید در جلسه رسیدگی حضور یابد و اصل مدارک را به شعبه رسیدگی کننده ارائه نماید. همچنین ثبت نام در سامانه ثنا باعث می شود که تمام ابلاغیه ها و اوقات رسیدگی از طریق پیامک و بصورت اینترنتی به شخص خواهان ابلاغ شود.

 

استعلام گواهی حصروراثت با کدملی

گاهی اوقات ممکن است بعد از فوت متوفی بعضی از وراث بدون اطلاع دیگر ورثه اقدام به گواهی انحصار وراثت نموده باشند، در این حالت اگر شخصی بخواهد مطلع شود که آیا انحصاروراثت متوفی قبلا اخذ شده است یا خیر میتواند، با مراجعه به شورای حل اختلاف محل سکونت متوفی یا به هریک از شوراهای حل اختلاف مراجعه نموده   و درخواست استعلام با کدملی متوفی را از شورای حل اختلاف بنماید.

 

سامانه پیگیری انحصار وراثت

هر نوع درخواست قضایی مستلزم این امر است که شخص در سامانه عدل ایران ( ثنا ) ثبت نام نموده باشد، از طریق سامانه ثنا شخص میتواند، از تمام روند رسیدگی مطلع شده و پیگیری انحصار وراثت را در سامانه ثنا انجام دهد. لازم به ذکر است که هر گونه ابلاغ و جلسه های رسیدگی در این سامانه بصورت الکترونیکی به شخص ابلاغ می شود.

 

از کجا بفهمیم انحصار وراثت شده

اشخاص ذی نفع و وراث متوفی در گواهی انحصار وراثت، اگر بخواهند مطلع شوند که آیا برای متوفی قبلا گواهی انحصار وراثت صادر شده است یا خیر، میتوانند با مراجعه به شورای حل اختلاف آخرین محل سکونت متوفی با ارائه کدملی شخص فوت شده از شورای حل اختلاف اطلاعات لازم را کسب نمایند، و در صورتی که قبلا گواهی انحصار وراثت صادر شده باشد، میتوانند با ارائه مشخصات خود و اثبات آن درخواست نمایند که هر تعدادی از گواهی برابر با اصل شده را لازم دارند دریافت نمایند.

 

گواهی انحصار وراثت را از کجا بگیریم

صدور گواهی انحصار وراثت در صلاحیت شورای حل اختلاف آخرین محل سکونت متوفی بوده و اشخاص متقاضی میتوانند با اصل مدارک کامل تمام ورثه به شورای حل اختلاف یا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و درخواست خود را به ثبت برسانند. و پس از آن دادخواست به شورای حل اختلافی که صلاحیت دارد ارطال می گردد.

 

استعلام ورثه متوفی

ابتدا برای ثبت دادخواست انحصار وراثت مدارک و اسناد سجلی مانند گواهی فوت متوفی و شناسنامه و کارت ملی متوفی و وراث و عقدنامه همسر الزامی می باشد. اما بعضا به یک یا چند نفر از وراث دسترسی وجود ندارد یا همکاری های لازم را بعمل نمی آورند، برای حل این مشکل شخص متقاضی میتواند با درخواست استعلام از اداره ثبت احوال به تمام مدارک مورد نیاز گواهی انحصار وراثت دست یابد و به شورای حل اختلاف ارائه نماید.

 

جستجوی آگهی انحصار وراثت در روزنامه رسمی

بعد از اینکه جلسه رسیدگی به انحصار وراثت به پایان برسد، در مورد گواهی انحصار وراثت نامحدود یک نوبت نشر آگهی یک ماهه در روزنامه رسمی صورت می پذیرد. بعد از نشر آگهی توسط شعبه افراد می توانند با مراجعه به سامانه عدل ایران در قسمت سامانه آگهی قضایی و در قسمت آگهی اعلامی با وارد کردن مشخصات نشر آگهی خود را مشاهده نمایند.

 

پیامک انحصار وراثت

زمانی که شخص در سامانه ثنا ثبت نام نموده باشد، کلیه مراحل ثبت دادخواست و ارجاع و ابلاغیه های قضای به ایشان بصورت الکترونیکی پیامک و ابلاغ میگردد. و می تواند با وارد شدن به سامانه عدل ایران مواردی را که می خواهد جستجو نماید.

 

ثنا انحصار وراثت

برای هر درخواست قضایی ابتدا شخص باید در سامانه ثنا ثبت نام نموده باشد، در غیر اینصورت شخص نمیتوان دعوای خود را طرح نماید یا برای خود وکیل بگیرد. ثبت نام در سامانه ثنا مزایای زیادی دارد اشخاص میتوانند کل روال و مراحل رسیدگی به پرونده خود را پیگیر شوند و از اوقات رسیدگی باخبر باشند.

 

  • شنبه 27 آبان 1402
  • بروزرسانی: پنج شنبه 13 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 5 دقیقه
  • 572
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  2     -   =   1