انحصار وراثت صندوق امانات

4.17 از 5 بوسیله 15 رای

در خصوص تمام اموالی که از متوفی بجا می ماند، وراث او قائم مقام قانونی متوفی می شوند، در مورد انحصار وراثت صندوق امانات نیز باید به عرض برسانیم که چون متوفی قراردادی را در این خصوص  جهت اجاره صندوق امانات با بانک تنظیم نموده است، بعد از فوت کل ورثه به قائم مقامی از متوفی طرف قرارداد محسوب شده و باید با اخذ انحصار وراثت صندوق امانات اثبات نمایند که جزو وراث بوده و اختیار قانونی در مورد اجاره صندوق امانات را دارند، برای گرفتن انحصار وراثت صندوق امانات ابتدا وراث باید از شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه متوفی درخواست گواهی انحصار وراثت نمایند.

مالیات بر ارث صندوق امانات بانک

طبق بند ۳ ماده ۱۷  قانون مالیات بر ارث نسبت به حق الامتیاز و پول نقد و طلاهایی که در صندوق امانات توسط متوفی به امانت گذاشته شده است، در طبقه اول ۱۰ % از ارزش روز  یا انتقال آن به وراث مالیات بر ارث تعلق می گیرد.

قوانین صندوق امانات بانک

قانون و اختیارات هر بانکی معمولا با بانک دیگرفرق دارد، بانک های دولتی و خصوصی معمولا با ارائه خدمات خود به مردم نقش بزرگی را در چرخه اقتصادی کشور دارند. مثلا با اجاره داده صندوق امانات و گرفتن اجاره بهای هر صندوق به افراد به مدت های مختلف این زمینه را فراهم آورده اند که افراد برای جلوگیری از هر خطر و حادثه ای صندوق امانات بانک را انتخاب نموده و اشیاء گرانبهای خود را در آن نگهداری می نمایند. البتا صندوق امانات دو کلید دارد کا هر دوی آن به خود صاحب صندوق امانات تحویل میگردد.

مالیات بر ارث طلا

اگر در ماترک متوفی طلا نیز وجود داشته باشد،  طبق ماده ۱۷ قانون مالیات های مستقیم به آن مالیات تعلق می گیرد که طبق قانون مدنی وراث به سه طبقه تقسیم می شوند، که پرداخت مالیات بر ارث در طبقات مختلف ارث متفاوت بوده و میزان مالیات بر ارث یکسان نمی باشد، بعنوان مثال مالیات بر ارث طلا به شرح ذیل است؛

۱- در طبقه اول که شامل پدر و مادر و فرزندان و همسر می شود مالیات بر ارث طلا ۱۰٪  است.

۲- در طبقه دوم اجداد و خواهر و برادرها و فرزندان بوده،  آنها باید به میزان ۲۰٪ مالیات بر ارث طلا را بپردازند.

۳- طبقه سوم شامل خاله ها و دایی هاو عمه ها و عموها بودا که باید ۴۰٪ مالیات بر ارث طلا را بپردازند.

صندوق امانات رایگان

معمولا اشخاص حقیقی و حقوقی برای نگهداری اشیاء گرانبها از قبیل طلا و سهام ، پول نقد و عتیقه به  اجاره صندوق امانات در بانک های دولتی و خصوصی می پردازند، این قرارداد اجاره بین بانک و شخص حقیقی یا حقوقی تنظیم می شود، و مانند هر قراردای که مطابق با ماده ۱۰ قانون مدنی تنظیم شده است دارای اعتبار می باشد. البته لازم به ذکر است که اولا مشتری باید نزد آن بانک حساب داشته باشد و صندوق امانات را به شخص دیگری اجاره ندهد. همچنین در بعضی از بانک ها نیز با تصویب هیات عامل بانک صندوق امانات را بصورت رایگان در اختیار بعضی از مشتریان برتر خود قرار می دهند.

صندوق امانات بانک کارگشایی

هر شخصی می تواند با توجه به شرایط و قوانین بانک کارگشایی صندوق امانات را که در سه سایز کوچک و بزرگ و متوسط وجود دارد را اجاره نموده و با پرداخت کارمزد هر ساله می تواند صندوق امانات را در اختیار خود داشته باشد. و متقاضی صندوق امانات در بانک کارگشایی می تواند با مدارک اعلامی از سوی بانک مانند اصل کارت ملی و شناسنامه و دو قطعه عکس به بانک کارگشایی مراجعه نموده و درخواست صندوق امانات کند.

صندوق امانات دادگستری 

دادگستری نیز به نحوی امانت دار مال و اموال افراد یک جامعه بوده، و با توجه به دعاوی مختلفی که در دادگستری مطرح می شود، هر گونه پرداخت مالی توسط افرادی که به نحوی محکوم علیه واقع شده اند، به صندوق دادگستری بوده و بصورت امانت نزد صندوق دادگستری محفوظ می ماند تا اشخاص ذی نفع آن را مطالبه نمایند.

صندوق امانت بانک مهر ایران

در بانک مهر ایران صندوق امانات صندوق امانات به بروزترین فناوری و تدابیر امنیتی مجهز شده است، این صندوق های اجاره ای برای رفاه حال مردم و حفظ اموال گرانقیمت اشخاص بوده و نخستین صندوق امانات اجاره ای این بانک در استان قم به بهره برداری رسیده است.

  • شنبه 27 آبان 1402
  • بروزرسانی: دوشنبه 10 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 3 دقیقه
  • 667
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  سه     -     دو   =