انحصار وراثت صلح عمری چیست؟

3.94 از 5 بوسیله 34 رای

عقد صلح نوعی عقد است که شخص در زمان زنده بودن خود اموال و دارایی خود را بنام شخص دیگری می نماید، تا بعد از فوت آن اموال به شخصی که نام او در صلح عمری آمده است منتقل شود. اما انتقال صلح عمری بعد از فوت به گواهی انحصار وراثت صلح عمرینیاز دارد، تا برای انتقال، مدارک فوت متوفی کامل باشد. ضمن اینکه اموالی که بصورت صلح عمری به شخص دیگری منتقل می شود نیازی به پرداخت مالیات بر ارث آن اموال ندارد.

معایب صلح عمری

اگر بخواهیم در مورد معایب صلح عمری توضیح دهیم لازم است به این نکته اشاره کنیم که ممکن است در صلح عمری شرط شده باشد که مالک بتواند در هر زمان عقد را فسخ نماید، و قابل برگشت بودن صلح عمری از بزرگترین معایب عقد صلح بوده، و ضمن اینکه هزینه های قانونی ثبت و اجرای صلح عمری و پرداخت مالیات های لازم عملا کار را سخت تر کرده است.

معایب صلح عمری

اگر بخواهیم در مورد معایب صلح عمری توضیح دهیم لازم است به این نکته اشاره کنیم که

۱- ممکن است در صلح عمری شرط شده باشد که مالک بتواند در هر زمان عقد را فسخ نماید، و قابل برگشت بودن صلح عمری از بزرگترین معایب عقد صلح بوده.

۲- هزینه های قانونی ثبت و اجرای صلح عمری و پرداخت مالیات های لازم عملا کار را سخت تر کرده است.

۳- ممکن است شخصی کهمال بنام او صلح شده( متصالح) با همان شرایط مال الصلح را به دیگری بفروشد، توصیه میشود که در ضمن عقد حتما شرط شود که متصالح حق ندارد تا زمان فوت مصالح ملک را به دیگری منتقل ننماید.

صلح عمری برای همسر 

صلح عمری نوعی عقد لازم است، که هیچیک از طرفین نمی تواند بی دلیل و بدون حق فسخ نمی تواند عقد را برهم بزند، صلح عمری برای همسر به این معناست که مالک می تواند تا زمان عمر خود یا عمر مصالح یا عمر دیگری از مال استفاده نماید و بعد از فوت منتقل شود، صلح عمری برای همسر این امتیاز را دارد که بعد از فوت مالک دیگر درگیر قواعد ارث و مالیات بر ارث نیز نباشد، و اموالی را که مالک در قالب عقد صلح انتقال داده است بعد از فوت مالک به همسر منتقل

می شود.

مدارک لازم برای صلح عمری

با توجه به اینکه انتقال عقد صلح در  دفترخانه صورت می پذیرد مدارک ذیل الزامی می باشد؛

۱- مدارک شناسایی شناسنامه و کارت ملی طرفین

۲- اسناد اموالی که میخواهد بعنوان عقد صلح به دیگری منتقل شود.

۳- استعلامات لازم در این خصوص مثلا شهرداری، دارایی، ثبت

۴- پایانکار ملک در مواقعی که اعیان داشته باشد.

محاسبه آنلاین هزینه صلح عمری

با توجه به تغییر شرایط هزینه ثبت صلح عمری را دفترخانه مشخص می نماید، اما در کل هزینه اصلی صلح عمری پرداخت مالیات نقل و انتقال است، مثلا مالیات نقل و انتقال قطعی ملک با توجه به ارزش معاملاتی آن به میزان 5% می باشد، و 2% از ارزش مال بعنوان حق واگذاری صلح عمری مالیات اخذ می شود.

صلح عمری برای فرزند

ممکن است هر پدر یا مادری تصمیم بگیرداموال خود را به فرزند یا فرزندان خود انتقال دهد، بصورتی که خود والدین از ملک و منافع آن تا زمانی که زنده هستند استفاده کنند و بعد از فوت به فرزندان آنان منتقل شود. در صلح عمری ممکن است مالک برای خود شرط نماید که هر زمانی بخواهد عقد صلح را برهم بزند. نکته مهم در صلح عمری این است که بعد از فوت وراث یا فرزندان مشکلات و موانع ارثی وجود ندارد و همچنین نیازی به پرداخت مالیات بر ارث نیست.

آیا در صلح عمری سند منتقل می شود

در صلح عمری با توجه به اینکه طرفین عقد صلح در دفتر اسناد رسمی حضور می یابند و سند تنظیم می نماید،  قطعا سند به نام متصالح یا همان انتقال گیرنده منتقل می گردد و فقط منافع ملک برای شخصی که مصالح ( انتقال دهنده صلح) است محفوظ می ماند و به عبارت دیگر از تاریخ صلح عمری در دفتر اسناد رسمی سند به نام انتقال گیرنده منتقل می شود.

فوت متصالح در صلح عمری 

بعد از فوت متصالح به دلیل اینکه سند بنام متصالح تنظیم شده است و این حق برای متصالح حتی بعد از فوت محفوظ است، این حق به وراث متصالح منتقل میگردد ولی کماکان مصالح می تواند از منافع ملک تا زمانی که در قید حیات است استفاده نماید،

فروش ملک صلح عمری

زمانی که در دفتر اسناد رسمی ملک مورد صلح قرار می گیرد مالکیت به متصالح منتقل شده و امکان فروش ملک برای متصالح زمانی فراهم است که ملک را با همان شرایطی که که در قرارداد با مصالح داشته است انتقال دهد، و منافع ملک با شرایط سابق برای مصالح است. توصیه می شود در قرارداد صلح عمری مصالح شرط نماید که متصالح تا زمانی که تعیین شده است حق فروش و انتقال ملک را نداشته باشد.

  • شنبه 27 آبان 1402
  • بروزرسانی: دوشنبه 10 اردیبشت 1403
  • 1 نظر
  • 4 دقیقه
  • 1036
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

1 نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  5     -   =   1