انحصار وراثت در روزنامه رسمی

3.88 از 5 بوسیله 4 رای

با شروع رسیدگی به گواهی انحصار وراثت نامحدود در شورای حل اختلاف و در صورت کامل بودن مدارک یک نوبت نشرآگهی یک ماهه در روزنامه رسمی صورت می گیرد، و بعد از اتمام مهلت انحصار وراثت در روزنامه رسمی گواهی مزبور آماده صدور می باشد. اما در انحصار وراثتی که بصورت محدود مطرح شده است دیگر نیازی به نشر انحصار وراثت در روزنامه رسمی نبوده و بعد از تکمیل مدارک گواهی آماده صدور است. برای اطلاعات بیشتر با وکیل انحصار وراثت در ارتباط باشید.

آگهی انحصار وراثت در روزنامه 

در انحصار وراثت نامحدود نشر یکنوبت آگهی در روزنامه با مشخصات کامل همه وراث و متوفی صورت میگیرد تا هر کس که نسبت به گواهی انحصار وراثت اعتراضی دارد یا به نحوی خود را محق میداند که جزو وراث متوفی بوده یا اینکه نام شخصی که جزو وراث نبوده در آن قید شده باشد، میتواند به شعبه صادر کننده انحصار وراثت مراجعه نموده و اظهارات خود را بیان نماید، البته اینطور نیست که بعد از پایان مهلت نشر آگهی در روزنامه و صدور گواهی انحصار وراثت شخص دیگر نتواند به گواهی صادر شده اعتراض کند و اصلاح آن را بخواهد. لازم به ذکر است که این روند آگهی در روزنامه فقط در گواهی انحصار وراثت نامحدود است که اموال متوفی بیشتر از پنجاهمیلیون تومان است در گواهی انحصاروراثت محدود دیگر نیازی به نشر آگهی نیست.

پیگیری آگهی انحصار وراثت در روزنامه رسمی

زمانی که وراث متوفی درخواست گواهی انحصار وراثت نامحدود را از شورای حل اختلاف می نمایند، بعد از گذشتن مراحل رسیدگی و کامل بودن مدارک نوبت به نشر آگهی روزنامه رسمی میرسد، این آگهی بصورت الکترونیکی با تمام مشخصات وراث و متوفی در سایت عدل ایران که تحت عنوان سامانه آگهی قضایی  می باشد و در قسمت آگهی های اعلامی برای همه اشخاص قابل مشاهده میباشد و میتوان از این طریق آگهی انحصار وراثت را در روزنامه رسمی پیگیری نمود.

  نمونه آگهی انحصار وراثت در روزنامه

دانلود فایل نمونه آگهی انحصار وراثت در روزنامه

چه کسانی ورثه محسوب می شوند؟

وراث متوفی بعد از فوت شامل همه فرزندان و همسر دائمی و پدر و مادر در طبقه اول وراث میباشند، البته وراثت در زمانی استقرار پیدا میکند که شخص وارث بعد از متوفی زنده باشد تا بتواند از سهم الارث خود بهره مند شود حتی اگر یک دقیقه بعد از متوفی فوت نماید و جزو وراث محسوب میشود، ولی اگر فرزند یا همسر یا پدر و مادر اگر قبل از متوفی فوت نموده باشند دیگر جزو وراث محسوب نمی شوند. وراث متوفی طبق قانون مدنی در سه طبقه مشخص و تعیین شده اند، در صورتی که هیچ شخصی در طبقه اول وجود نداشته باشد و یا همسر تنها باشد نوبت به طبقه دوم میرسد، و همسر نیز در کنار طبقه دوم سهم الارث خود را دریافت می نماید

سهم الارث وراث در شرایط مختلف

 مطابق مادتین ۹۰۶ تا ۹۴۹ قانون مدنی طبقات مختلف ارث به سه گروه تقسیم میشوند، که در طبقه اول پدر و مادر و فرزندان و همسر دائمی متوفی می باشند که در صورت زنده بودن در هنگام فوت متوفی سهم الارث خود را دریافت می نمایند، اما اگر در طبقه اول هیچ ورثه ای وجود نداشته باشد یا تنها ورثه متوفی همسر دائمی او باشد نوبت به طبقه دوم میرسد، و همسر نیز در کنار خواهر و برادر متوفی ارث میبرد.

آگهی انحصار وراثت در کدام روزنامه ها چاپ می شود؟ 

با توجه به الکترونیکی بودن و سامانه عدل ایران،  دیگر آگهی های قضایی بصورت گذشته در روزنامه بصورت فیزیکی قابل نشر نبوده و تمامی آگهی ها در سامانه عدل ایران در قسمت سامانه آگهی های قضایی قابل مشاهده و پیگیری برای تمام اشخاص می باشد. نشر آگهی انحصار وراثت بصورت یک ماهه در رورنامه رسمی توسط شورای حل اختلاف در سامانه عدل ایران انجام می شود.

آیا برای انحصار وراثت حضور همه وراث الزامی است؟

قطعا خیر، برای طرح و درخواست انحصار وراثت متوفی هر یک از وراث یا ذی نفعان میتوانند به تنهایی وارد عمل شوند، در بیشتر موارد وراث با یکدیگر همکاری ننموده و مدارک خود را در اختیار سایر ورثه قرار نمی دهند، یا ذی نفعی که از متوفی طلبکار روده به وراث متوفی دسترسی ندارد،  در این شرایط متقاضی باید در هنگام ثبت دادخواست یا در جلسه رسیدگی به انحصار وراثت از شورای حل اختلاف تقاضا نماید که از اداره ثبت احوال در خصوص وراث متوفی استعلام بگیرند.

  • شنبه 27 آبان 1402
  • بروزرسانی: پنج شنبه 13 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 4 دقیقه
  • 234
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  +     یک   =   چهار