انحصار وراثت تک فرزند

3.92 از 5 بوسیله 66 رای

با از دنیا رفتن متوفی کل دارایی جزو ماترک محسوب شده و قهرا به وراث منتقل می گردد، و زمانی که وراث قصد انتقال اموال را دارند ابتدا باید در مراجع قضایی وراث بودن خود را با گرفتن گواهی انحصار وراثت تائید نمایند. انحصار وراثت تک فرزند نیز ابتدا با ثبت دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شروع می شود، و در مراحل رسیدگی بعد از تائید مدارک تک فرزند و سایر ورثه یک مرحله نشر آگهی صورت می پذیرد. بعد از گذشتن یک ماهه آگهی گواهی انحصار وراثت تک فرزند صادر می شود.

سهم ارث تک دختر از پدر 

در قانون مدنی کشور ما سهم الارث هر یک از وراث به وضوح شرح داده شده است. ارث در طبقات مختلف آن با هم متفاوت است و در صورتی که حتی یک نفر از طبقه اول وجود داشته باشد دیگر نوبت به طبقه بعدی نمی رسد، در طبقه اول پدر و مادر متوفی در کنار اولاد و همسر از ماترک ارث می برند. حال اگر متوفی ابوین نداشته باشد و اولاد نیز منحصر به تک دختر باشد، تمام ماترک به تک دختر می رسد. ام در صورت وجود اولاد دیگر برای متوفی سهم پسر دو برابر دختر است. اما اگر فرزندان همگی دختر یا پسر باشند سهم الارث بین آنها مساوی تقسیم می شود.

آیا ارث تک دختر و پسر مساوی است

قطعا پاسخ به این سوال منفی می باشد و در ماده ۹۰۷ قانون مدنی تمام صور ارث بردن اولاد مورد بررسی قرار گرفته است. و عنوان شده است اگر تمام فرزندان دختر باشند یا پسر ارث به مساوی بین آنها تقسیم میشود، اما در صورتی که اولاد متعدد باشند بعضی دختر و بعضی پسر باشند، اولاد پسر دو برابر دختر ارث می برد.

سهم الارث تک دختر و چند پسر

در صورتی که در طبقه اول وراث والدین متوفی زنده نباشند ماترک به فرزندان متوفی می رسد، در مورد سهم الارث تک دختر و چند پسر همانطور که در قانون مدنی نیز به آن اشاره  شده است، دختر نصف پسر ارث میبرد، حتی اگر تک دختر باشد و باقی فرزندان پسر باشند. اما در شرایطی که فرزندان همه پسر یا همگی دختر باشند ارث بین آنها به مساوی تقسیم می شود.

ارث تک فرزند دختر از مادر

در قانون ارث اشاره شده است که اگر متوفی در طبقه اول پدر یا مادر و اولاد و همسر داشته باشد ارث به طبقه بعدی نمی رسد، اما زمانی پدر و مادر متوفی نیز در قید حیات نیستند تمام ارث مطابق قانون ارث بین فرزندان تقسیم میشود و پسر دو برابر دختر از مادر خود ارث میبرد، ولی در شرایطی اگر فقط تک فرزند دختر وجود داشته باشد و فرزند دیگری نباشد، ارث تک فرزند دختر از مادر کل ماترک می باشد.

سهم دختر از ارث پدر فوت شده

زمانی که شخصی فوت می نماید دارایی او جزو ماترک محسوب شده و به ارث می رسد. لازمه اینکه ارث بین وراث تقسیم شود در ابتدا باید از طریق گواهی انحصار وراثت معلوم شود که وراث چند نفر هستند، و طبق قانون ارث در طبقات مختلف میزان ارث مشخص میشود. سهم دختر از ارث پدر فوت شده بستگی به این دارد که در طبقه اول چند ورثه وجود دارد، اگر متوفی ابوین نداشته باشد ارث بین فرزندان تقسیم میشود، اگر همگی دختر یا پسر باشند ارث به مساوی تقیم میشود، اگر دختر و پسرها در کنار هم باشند، پسر دو برابر دختر از پدر ارث میبرد. اگر اولاد تک فرزند باشد کل ماترک به او می رسد.

قانون انحصار وراثت

در قانون تصدیق انحصار وراثت مصوب 1309/07/14 در 14 ماده به تصویب رسیده است که در آن قانون چگونگی مراحل و روند رسیدگی به انحصار وراثت شرح داده شده است، و همچنین ضمانت اجرای شهادت شهود و مجازات کذب در آن ذکر شده است.  در ماده۹ آن قانون مجازات وارثی که به دروغ و عمدا خود را بعنوان وراث معرفی نماید در حکم کلاهبردار محسوب میشد. در قانون انحصار وراثت نیز در ماده ۱۲ آن به موضوع ماترکی که در معرض تلف باشد اقدامات لازم را توصیح داده است.

روند انحصار وراثت

شروع انحصار وراثت از ثبت دادخواست تا صدور گواهی مذکور حدودا یک روند دو ماهه را در بر میگیرد. بعد از ثبت دادخواست در شورای حل اختلاف و ارجاع به شعبه رسیدگی کننده در صورتی که مدارک کامل باشد، نشر اگهی صورت میگیرد، و در غیر اینصورت بعد از استعلام از اداره ثبت احوال نشر آگهی میشود. در نهایت بعد از گذشتن مهلت آگهی گواهی انحصار وراثت صادر میشود، ناگفته نماند در متوفیانی که قبل از سال ۹۵ فوت شده اند یکی از مدارک الزامی انحصار وراثت تشکیل پرونده مالیات بر ارث و دادن اظهارنامه می باشد.

ابلاغیه انحصار وراثت 

با توجه به اینکه هر اقدام قضایی به ثبت نام در سامانه ثنا نیاز دارد، و طرح دادخواست انحصار وراثت نیز از این قاعده مستثنی نیست، تمامی ابلاغیه های مربوط به پرونده انحصار وراثت بصورت پیامک به شخص خواهان ابلاغ می شود.

  • جمعه 07 مهر 1402
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 5 دقیقه
  • 3137
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  5     -   =   یک