انحصار وراثت توسط ذی نفع

4.04 از 5 بوسیله 13 رای

هر گاه متوفی دیون و بدهی داشته باشد، بعد از فوت علاوه بر وراث ممکن است طلبکار یا ذی نفع نیز مطالبه سهم از ماترک متوفی بنماید،  ذی نفع برای شروع هر اقدام قضایی ابتدا باید انحصاروراثت را از شورای حل اختلاف اخذ نماید، و با ارائه مدارک ذی نفع بودن  یا طلب خود،  به  شعبه رسیدگی کننده، بعد از طی نمودن مراحل آن و نشر آگهی انحصار وراثت توسط ذی نفع صادر می شود. در بیشتر موارد ذی نفع هیچ اطلاعاتی از وراث و متوفی و مدارک هویتی آنها در دست ندارد، البته باید عنوان کنیم که با استعلام از اداره ثبت احوال توسط شورای حل اختلاف مشکل به راحتی قابل حل است. برای اطلاعات بیشتر با وکیل انحصار وراثت در ارتباط باشید.

مدارک لازم برای حصر وراثت توسط ذی نفع

برای اخذ گواهی انحصار وراثت توسط وراث یا ذی نفع باید مدارک ذیل همراه با دادخواست ضمیمه شود؛ 

۱- گواهی فوت متوفی

۲- کارت ملی و شناسنامه متوفی و همسر و کپی تمام صفحات آن

۳- کارت ملی و شناسنامه وراث و کپی آن

۴- عقدنامه همسر 

۵- استشهادیه تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی به همراه ۳ نفر شهود

۶- در صورتی که تاریخ فوت  قبل از سال ۹۵ باشد اظهارنامه مالیات بر ارث الزامی است.

۷- مدارک ذی نفع بودن

نکته؛ در صورتی که وراث یا ذی نفع به مدارک فوق دسترسی ندارند میتوانند، از شورای حل اختلاف تقاضا نمایند که از اداره ثبت احوال استعلام صورت گیرد.

مراحل انحصار وراثت توسط ذی نفع

در ابتدا باید به این نکته اشاره نماییم که هر اقدام قضایی توسط افراد مستلزم این است، که در سامانه ثنا ثبت نام نموده باشد، و اولین مرحله انحصار وراثت توسط ذی نفع طرح دادخواست انحصار وراثت و ارائه مدارک به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا شورای حل اختلاف می باشد، بعد از ثبت دادخواست و ارجاع آن به شورای حل اختلاف نوبت به تعیین شعبه می رسد، با مشخص شدن شعبه به خواهان ابلاغ می شود که ظرف ۱۰ روز برای رسیدگی در شعبه حاضر شود. اگر مدارک کامل و بدون نقص بود یک نشر آگهی یک ماهه صورت میگیرد و در صورتی که مدارک وراث ناقص بود از اداره ثبت احوال استعلام گرفته میشود و بعد از مهلت نشر آگهی گواهی انحصار وراثت ذی نفع صادر می شود.

هزینه حصر وراثت توسط ذی نفع

ثبت دادخواست انحصار وراثت یا حصر وراثت توسط ذی نفع با توجه به تعداد مدارکی که به دادخواست ضمیمه میشود بعلاوه هزینه دادرسی آن حدودا ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان متغیر است.

دادگاه صالح برای انحصار وراثت

گواهی انحصار وراثت یکی از دعاوی می باشد که در صلاحیت دادگاه نبوده و دادگاه نمی تواند در آن ورود نماید، مرجع صالح برای انحصار وراثت، شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه سکونت متوفی می باشد، یعنی با توجه به آدرس منزل متوفی در زمان وفات مشخص میشود که کدامیک از شوراهای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به آن را دارند.

اظهار نامه انحصار وراثت

متوفیانی که تاریخ فوت آنها قبل از سال ۹۵ باشد با توجه به قانون مالیات های مستقیم ، قبل از سال ۹۵ حتما باید به اداره دارایی و مالیات اظهارنامه دهند و این اظهارنامه یکی از مدارک الزامی انحصار وراثت بوده و بدون داشتن اظهارنامه صدور گواهی انحصار وراثت امکان پذیر نمی باشد. اما در متوفیان بعد از سال ۹۵ با دلیل اصلاح قانون مالیات های مستقیم اظهارنامه از مدارک انحصار وراثت حذف شد و نیازی به اظهارنامه برای گواهی انحصار وراثت نیست.

ماده ۹ قانون انحصار وراثت

در این ماده اشاره شده است که اگر فردی با وجود اینکه بداند جزو وراث نبوده و به آن علم داشته باشد و انحصاروراثت را اخذ نماید، یا با علم بر این که وراث دیگری غیر از خود نیز وجود دارند، حقیقت را پنهان نماید، کلاهبردار محسوب شده و به مجازات مقرر در قانون محکوم می شود.

 

  • جمعه 07 مهر 1402
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 3 دقیقه
  • 310
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  +     چهار   =   5