انحصار وراثت در صلاحیت کدام مرجع است

2.22 از 5 بوسیله 9 رای

با توجه به قانون شورای حل اختلاف انحصار وراثت متوفی در صلاحیت شورای حل اختلاف بوده و دادگاه ها در این زمینه دخالتی نمی نمایند، بعد از فوت وراث می توانند با مراجعه به شورای حل اختلافی که صدور انحصار وراثت در صلاحیت آن مرجع است اقدام به گرفتن انحصار وراثت نمایند. انحصار وراثت متوفی در صلاحیت شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه متوفی می باشد. برای اطلاعات بیشتر با وکیل انحصار وراثت در ارتباط باشید.

آخرین تغییرات مراحل صدور گواهی انحصار وراثت

در این مورد میتوان به بخشنامه۳۸۳۸۴ مورخ ۱۳۹۹/۰۷/۰۷ اشاره نمود که تغییری در مورد اموال متوفی به وجود آمده است، یعنی از ۳ میلیون تومان به ۵۰ میلیون افزایش پیدا کرده است، به این معنی که قبل از این تاریخ وراث برای گرفتن انحصار وراثت نامحدود اموال متوفی، اگر دارایی او را بیشتر از ۳ میلیون تومان معرفی میکردند باید یک نوبت نشر اگهی صورت میگرفت،  ولی بعد از صدور بخشنامه اموالی که بیشتر از ۵۰ میلیون تومان باشد نیازمند نشر آگهی یک ماهه است و اگر اموال کمتر از ۵۰ میلیون باشد گواهی انحصار وراثت محدود صادر میشود که نیازی به نشر آگهی نیز ندارد.

وراثت در رویه قضایی

وراثت به معنی ارث بردن وارث از مورث خود است. بعد از فوت کل اموال متوفی به ارث میرسد، وراثت در رویه قضایی به این معنا می باشد که هر اقدام قضایی پس از فوت نیازمند صدور گواهی انحصار وراثت میباشد تا ورثه و میزان سهم الارث هریک بصورت جداگانه مشخص و محاسبه گردد. هر نقل و انتقالی در مورد ماترک متوفی مستلزم اینست که در قدم اول مشخص شود چه کسانی از متوفی ارث می برند، و بعد از صدور گواهی انحصار وراثت پرداخت مالیات بر ارث اموال در اولویت بوده در غیر اینصورت مانع از نقل و انتقال است.

برای گرفتن حصر وراثت باید به اداره دارایی مراجعه کرد؟

پاسخ به این سوال به دو مورد بستگی دارد... اگر متوفی قبل از سال ۹۵ فوت کرده باشد ورثه اول باید با ارائه اظهارنامه مالیات بر ارث نامحدود به اداره دارایی و مالیات مراجعه نموده و گواهی آن را دریافت و پس از آن با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست انحصار وراثت خود راثبت نمایند، اما در صورتی که متوفی بعد از سال ۹۵ فوت کرده باشد برای گرفتن انحصار وراثت نیاز نیست به اداره دارایی و مالیات مراجعه شود.

سهم دولت از انحصار وراثت چقدر است؟ 

در مورد سهم دولت از انحصار وراثت فقط میتوان به هزینه دادرسی که وراث حین تقدیم دادخواست انحصار وراثت به شورای حل اختلاف پرداخت میکنند اشاره کرد،  که حدودا از ۱۵۰  تا ۲۰۰ هزار تومان است.

یعنی برای فوت شدگان قبل از سال ۹۵ مثلا امسال ۱۴۰۲ مالیات بر ارث حذف شده است؟ 

قطعا خیر، مالیات بر ارث در هیج شرایطی چه برای متوفیان قبل از ۹۵ یا بعد از ۹۵ حذف نشده است، فقط با اصلاح قانون مالیات های مستقیم شرایط متوفیان قبل از ۹۵ و بعد از آن اصلاح شده است، به این معنا که اگر متوفی قبل از سال ۹۵ فوت کرده باشد، اظهارنامه مالیات بر ارث هنگام ثبت دادخواست انحصار وراثت ضروری بوده و اگر وراث تا ۶ ماه بعد از فوت متوفی اظهارنامه مالیاتی ندهند مشمول جریمه و تاخیر میشوند. اما در متوفیان بعد از سال ۹۵ مثلا ۱۴۰۲ به این شکل نبوده و جریمه حذف شده است و هنگام ثبت دادخواست انحصار وراثت ضرورتی ندارد اظهارنامه مالیات بر ارث ارائه شود.و بدون آن نیز گواهی حصر وراثت صادر میشود.

  • پنج شنبه 30 شهریور 1402
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 3 دقیقه
  • 358
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  +     1   =   2