انحصار وراثت جنین

4.25 از 5 بوسیله 2 رای

در قانون مدنی نحوه ارث بردن و انحصار وراثت جنین صراحتا ذکر گردیده است. هر گاه حین الفوت نطفه جنین شکل گرفته باشد، جنین نیز به محض تولد از متوفی ارث میبرد، شرط ارث بردن جنین و انحصار وراثت جنین ،  زنده به دنیا آمدن جنین است ، حتی اگر لحظه ای بعد از اولین گریه فوت نماید. همچنین اگر ارثی قابل تقسیم باشد و جنین هنوز متولد نشده باشد ممکن است، جنین مانع از وراثت سایر ورثه باشد، در این شرایط ارث قابل تقسیم نبوده تا زمانی که جنین زنده متولد شود، اما در صورتی که جنین هنوز متولد نشده است مانع ارث بردن سایر ورثه نباشد، ارث قابل تقسیم است به شرطی که سهم دو پسر برای جنین در همان طبقه در نظر گرفته شود. لازم به ذکر است که اگر طفل بعد از به دنیا آمدن بلافاصله فوت نماید، سهم الارث او ثابت است و می توان انحصار وراثت جنین را از شورای حل اختلاف اخذ نمود تا وراث او دقیقا مشخص شوند. برای اطلاعات بیشتر با وکیل انحصار وراثت در ارتباط باشید.

اگر جنین در اثر جرم سقط شود آیا جنین از مورث خود ارث می برد

در مطالب قبل به این نکته اشاره کردیم که جنین فقط در صورتی ارث مورث خود را میبرد که نطفه او در زمان فوت منعقد شده باشد و زنده به دنیا بیاید و طبق ماده ۸۷۶ قانون مدنی با شک در حیات جنین حکم وراثت نمی شود. بصورت کلی میتوان گفت که اگر جنین با سقط از دنیا برود به دلیل اینکه زنده متولد نشده است از ارث محروم خواهد بود. اما دیه جنین سقط شده متعلق به پدر و مادر او خواهد بود، و اگر مسبب سقط جنین پدر یا مادر او باشند، هیچیک از دیه جنین ارث نمی برند.

چرا به فرزند فوت شده ارث نمی رسد

در قانون مدنی میزان و نحوه ارث بردن هر یک از فرزندان و پدر و مادر و غیره به صراحت قید گردیده است، هر گاه فرزند زنده متولد شود از اهلیت تمتع و قانونی برخوردار می شود و میتواند از حقوقی که برای یک انسان زنده در نظر گرفته شده است برخوردار شود، ولی زمانی که فرزند مرده به دنیا آید از ارث محروم میشود، یا در مواقعی ممکن است فرزند زنده به دنیا آید و از پدر و مادر خود زودتر فوت نماید و کل ارث او به پدر و مادر او برسد ولی در این شرایط فرزند از پدر و مادر خود ارث نمی برد. قانون ارث می گوید زمانی فرد از مورث خود ارث میبرد که در زمان حیات متوفی و پس از آن زنده باشد. در غیر اینصورت ار متوفی ارث نمی برد.

شرایط اهلیت جنین

از نظر قانون مدنی حمل نیز از حقوقی برخوردار است، ممکن است برای جنین ارث، وصیت، صلح، هبه، یا هر امتیاز قانونی در نظر گرفت اما برخوردای از این حقوق زمانی ثابت میشود که جنین زنده به دنیا آید و دارای اهلیت تمتع و قانونی گردد. البته جنین بع علت اینکه خود قادر به اداره اموال نمی باشد یا سهم الارثی که به جنین میرسد قابل تملک توسط جنین نمی باشد، و ولی قهری یا وصی نداشته باشد، در این موارد به درخواست دادستان یا هر ذی نفع برای اداره حقوق جنین امین نصب میشود.

  • پنج شنبه 30 شهریور 1402
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 2 دقیقه
  • 146
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  +     3   =   هشت