انحصار وراثت جعلی

3.44 از 5 بوسیله 31 رای

درخواست انحصار وراثت در شورای حل اختلاف با ارائه مدارک متوفی و وراث امکانپذیر می باشد، انحصار وراثت جعلی در شورای حل اختلاف صادر نمی شود، ولی بعضا وراث با پنهان نمودن اسم یکی از ورثه و عدم ارائه مدارک کامل در گرفتن گواهی انحصار وراثت تقلب می نمایند و به اصطلاح انحصار وراثت جعلی می سازند که ممکن است نام آن ورثه ای که حذف شده است در شناسنامه متوفی ثبت نشده باشد و اعضای شورای حل اختلاف نیز بدون گرفتن استعلام از ثبت احوال اقدام به صدور گواهی انحصار وراثت  می نمایند. برای اطلاعات بیشتر با وکیل انحصار وراثت در ارتباط باشید.

عدم ذکر نام یکی از وراث در گواهی حصر وراثت

زمانی که  دادخواست انحصار وراثت توسط وراث یا ذی نفعان به ثبت می رسد، باید مدارک کل ورثه و متوفی ضمیمه دادخواست شود یا در صورت عدم دسترسی به مدارک بعضی از وراث، خواهان از شورای حل اختلاف رسیدگی کننده تقاضای استعلام از اداره ثبت احوال بنماید، اما در مواردی ممکن است متقاضی عمدا نام یکی از ورثه را ذکر ننماید و به همان صورت انحصار وراثت بصورت ناقص صادر شود، در این موارد شخصی که به انحصار وراثت اعتراض دارد، میتواند اصلاح گواهی انحصاروراثت را از همان شعبه رسیدگی کننده بخواهد.

اصلاح گواهی انحصار وراثت 

هرگاه در صدور گواهی انحصار وراثت، اشتباه یا سهو قلم در وارد نمودن اطلاعات وراث پیش آید، شخص خواهان میتواند با بررسی اطلاعات قبل از تحویل گواهی انحصار وراثت اصلاح آن را از شورای حل اختلاف بخواهد، اما در بعضی مواقع وراث نام بعضی از ورثه را عمدا به شورای حل اختلاف اعلام ننموده و به همان شکل گواهی صادر میشود، که میتوان با ثبت دادخواست جدید اصلاح گواهی انحصار وراثت، از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی پیگیری نمود.

شهادت دروغ در انحصار وراثت

یکی از مدارک مهم در اخذ گواهی انحصار وراثت تنظیم استشهادیه توسط سه نفر شاهد در فاتر اسناد رسمی یا جلسه رسیدگی شورای حل اختلاف است. در فرم های مخصوص استشهادیه انحصار وراثت مجازات دروغ شهادت نزد مقامات رسمی ذکر شده است، و مطابق ماده ۱۰قانون تصدیق انحصار وراثت شهادت دروغ جرم بوده و دارای مجازات می باشد.

مرور زمان انحصار وراثت

در موضوع انحصار وراثت مرور زمان وجود ندارد و وراث هر زمانی اراده کنند میتوانند گواهی را دریافت نمایند. نکته مهم در مرور زمان گواهی انحصار وراثت موقعی است که متوفیانی که تاریخ فوت آنهابعد از سال ۹۵ بوده است، اگر تا یکسال بعد از تاریخ فوت انحصار وراثت ننمایند دیگر نمی توانند از بعضی از معافیت های مالیات بر ارث جهت دیون متوفی بهره ببرند. و متوفیانی که قبل از سال ۹۵ فوت شده اند وراث میتوانند تا ۶ ماه پس از فوت اظهارنامه مالیات بر ارث را تقدیم اداره دارایی و مالیات بنمایند تا از جریمه معاف شوند.

  نمونه گواهی ابطال گواهی انحصار وراثت

دانلود نمونه گواهی ابطال گواهی انحصار وراثت

قانون تصدیق انحصار وراثت 

این قانون مصوب سال 1309/07/14 در 14 ماده به تصویب رسیده است، که در آن نحوه چگونگی انحصار وراثت و شرایط و نحوه اخذ انحصار وراثت و مجازات شهادت دروغ نیز آورده شده است. خواهان میتواند با ثبت دادخواست گواهی انحصار وراثت مطابق قانون تصدیق وراثت تعداد وراث و میزان سهم الارث هر یک را به دست آورد و اقدامات قضایی مربوط به ارث و تقسیم آن را انجام دهد.

اعتراض به گواهی انحصار وراثت 

در مواقعی ممکن است نام یکی از وراث یا اطلاعات سجلی هر یک به دلیل اشتباه تایپی یا سهو قلم در گواهی انحصار وراثت منعکس شده باشد، که معمولا این قبیل از اشتباهات در شورای حل اختلاف و با درخواست متقاضی اصلاح میگردد. اما در جایی که یکی از وراث عمدا نام سایر ورثه را به شورای حل اختلاف اعلام ننماید و پنهان کند ممکن است کلاهبردار محسوب شود،  سایر ورثه میتوانند با طرح دادخواست اصلاح گواهی انحصار وراثت آن را مجددا ثبت نموده و در جلسه رسیدگی مجدد با اسناد هویتی خود آن را اصلاح نمایند. 

کلاهبرداری یکی از وراث

به استناد ماده ۹ قانون تصدیق انحصار وراثت هرگاه معلوم شود خواهان انحصار وراثت با علم به اینکه جزء ورثه نیست خود را بعنوان وراث قلمداد کند و یا با علم به وجود وارثی غیر از خود انحصار وراثترا بر خلاف حقیقت عنوان کند، کلاهبردار محسوب شده و علاوه بر ادای خسارت به مجازاتی که به موجب قانون برای این جرم مقرر است محکوم خواهد شد.

 

  • پنج شنبه 30 شهریور 1402
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 4 دقیقه
  • 736
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  -     یک   =   یک