انحصار وراثت پول در بانک

3.54 از 5 بوسیله 60 رای

هر اقدامی جهت نقل و انتقال اموال متوفی مستلزم گرفتن گواهی انحصار وراثت و طی نمودن روند قانونی مراحل ارث می باشد. لازمه گرفتن انحصار وراثت پول در بانک ارائه مدارک متوفی و کل وراث و ثبت دادخواست به شورای حل اختلاف است تا مشخص شود چه کسانی وراث قانونی هستند، و بعد از صدور انحصار وراثت پول در بانک نوبت به تشکیل پرونده مالیات در اداره دارایی و پرداخت مالیات بر ارث می رسد.و با اخذ گواهی پرداخت مالیات وراث می توانند پولی که در بانک در حساب متوفی موجود است را برداشت نمایند. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد میشود با وکیل انحصار وراثت در ارتباط باشید.

  نمونه استعلام اداره مالیات از حساب بانکی متوفی دانلود نمونه استعلام اداره مالیات از حساب بانکی متوفی

 

کارت بانکی فوت شده 

با فوت شخص کلیه اموال متوفی جزو ماترک محسوب شده و هر گونه نقل و انتقال یا برداشت از کارت بانکی فوت شده عملا امکان پذیر نمی باشد، البته با عنایت به این موضوع که بصورت آنلاین بعد از فوت متوفی و ابطال شناسنامه کارت بانکی فوت شده مسدود میشود ،لذا هرگونه برداشتی از کارت بانکی فوت شده بدون گرفتن انحصار وراثت و پرداخت مالیات بر ارث کارت بانکی میسر نبوده.

حساب بانکی متوفی کی مسدود می شود

با توجه به سیستم یکپارچه و آنلاین در سراسر کشور به محض فوت شخص و صدور گواهی فوت و ابطال شناسنامه تمام حساب های بانکی متوفی مسدود میشود، و هیچ یک از وراث بدون گواهی انحصار وراثت و پرداخت مالیات بر ارث حساب های بانکی متوفی که مسدود شده است ، حق برداشت ندارند.

آیا با فوت شخص عملیات بانکی انجام می شود

قطعا پاسخ به این سوال منفی بوده و با فوت شخص و صدور گواهی فوت و باطل شدن شناسنامه متوفی تمام حساب های بانکی از طریق بانک مرکزی مسدود میشود، و هیچگونه عملیات بانکی حتی توسط وراث تا زمان صدور گواهی انحصار وراثت و پرداخت مالیات بر ارث و صدور مفاصاحساب مالیاتی امکان پذیر نمی باشد.

هزینه کفن و دفن بانک ملی

در مطالب قبل عنوان کردیم که بعد از فوت شخص، کلیه حساب های متوفی مسدود میشود، فقط امکان برداشت هزینه کفن و دفن بانک ملی تا سقف مبلغ معین برای وراث وجود دارد، به جز هزینه کفن و دفن وراث نمی توانند از حسابهای متوفی پول برداشت نمایند تا مراحل انحصار وراثت کامل گردد.

استعلام حساب بانکی متوفی از بانک مرکزی

ممکن است وراث از دارایی و حساب بانکی متوفی هیچ اطلاعاتی در دست نداشته باشند، البته میتوان بعد از انحصار وراثت متوفی در شورای حل اختلاف اقدام به تحریر ترکه اموال نمود، و استعلام تمام حساب های بانکی، اموال منقول و غیر منقول متوفی را درخواست نمود. در استعلام حساب بانکی متوفی از طریق بانک مرکزی کلیه حساب های متوفی پاسخ داده میشود، و خواهان میتواند به شعبی که متوفی حساب دارد مراجعه نموده و از موجودی حساب بانکی متوفی آگاه شود.

محاسبه آنلاین مالیات بر ارث حساب بانکی

بعد از صدور گواهی انحصار وراثت ورثه باید اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی بنمایند. برای برداشت از حساب بانکی متوفی ورثه باید تمام حساب ها را به اداره دارایی و مالیات معرفی نموده، و اداره دارایی نامه ای به شعبات بانک مبنی بر اینکه موجودی حساب متوفی تا تاریخ فوت به چه میزان بوده را محاسبه کنند، و معرفی نموده و بعد از پاسخ بانک،  اداره دارایی طبق تعرفه مالیات بر ارث را تعیین نموده و پس از واریز وجه مفاصاحساب  صادر و وراث میتوانند موجودی حساب بانکی را برداشت نمایند.

رفع مسدودی حساب متوفی

همانطور که عرض کردیم بعد از صدور گواهی انحصار وراثت و تشکیل پرونده مالیات، وراث میتوانند با پرداخت مالیات بر ارث به بانکی که متوفی در آن حساب  دارد مراجعه نموده، و نسبت به سهم هر یک از ورثه، حساب رفع مسدودی میشود، یا تمام ورثه میتوانند به یک نفر وکالت داده از طرف کل وراث به بانک مراجعه نماید.

  • پنج شنبه 30 شهریور 1402
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 5 دقیقه
  • 1577
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  هفت     -   =   هفت