انحصار وراثت اموال غیر منقول

4.38 از 5 بوسیله 4 رای

بعد از اینکه شخصی فوت می نماید هر نقل و انتقالی از ماترک متوفی نیاز به اخذ  گواهی انحصار وراثت دارد، بدیهی است که بعد از فوت کل اموال متوفی وارد دارایی وراث می شود، اما این انتقال مستلزم طی نمودن مراحل قانونی مربوط به ارث و تعیین وراث می باشد. برای انحصار وراثت اموال غیرمنقول ابتدا باید در شورای حل اختلاف محل سکونت متوفی دادخواست گواهی انحصار وراثت اموال غیرمنقول را ثبت نمود و اگر متوفی دارای اموال بیشتر از پنجاه میلیون باشد، یک نوبت یک ماهه نشر آگهی می شود، و گواهی انحصار وراثت اموال غیرمنقول صادر می شود. برای اطلاعات بیشتر بهتر است با وکیل انحصار وراثت در ارتباط باشید.

برای انحصار وراثت کجا برویم

 درخواست گواهی انحصار وراثت نیز به دو روش امکانپذیر است ابتدا وراث میتوانند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست انحصار وراثت خود را به همراه مدارک سایر وراث و متوفی به ثبت برسانند، یا میتوانند با مراجعه حضوری به شورای حل اختلاف محل سکونت متوفی درخواست انحصار وراثت خود را ثبت نمایند.

مراحل گام به گام انحصار وراثت بعد از ثبت دادخواست انحصار وراثت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی پرونده برای تعیین شعبه به واحد ارجاع ارسال میشود، بعد از تعیین شعبه مهلت ۱۰ روزه ای برای حضور در شعبه و رسیدگی پرونده برای خواهان پیامک میشود. بعد از حضور متقاضی پرونده توسط اعضای شورای حل اختلاف مورد رسیدگی قرار میگیرد اگر مدارک کامل بود یک نوبت نشر آگهی یک ماهه صورت میپذیرد در غیر این صورت اگر نقصی در مدارک وجود داشته باشد از ثبت احوال استعلامهای لازم اخذ میگردد، بعد از گذشتن مدت یک ماهه نشر آگهی گواهی انحصار وراثت صادر میگردد.

مراحل گام به گام انحصار وراثت

 بعد از ثبت دادخواست انحصار وراثت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی،  پرونده برای تعیین شعبه به واحد ارجاع ارسال میشود، و با مشخص شدن شعبه ، مهلت ۱۰ روزه ای برای حضور در شعبه و رسیدگی پرونده برای خواهان پیامک میشود. بعد از حضور متقاضی پرونده توسط اعضای شورای حل اختلاف مورد رسیدگی قرار میگیرد. در صورتی که کل مدارک کامل باشد یک نوبت نشر آگهی یک ماهه صورت میپذیرد، در غیر این صورت اگر نقصی در مدارک وجود داشته باشد از ثبت احوال استعلام های لازم اخذ میگردد، بعد از گذشتن مدت یک ماهه نشر آگهی گواهی انحصار وراثت صادر میگردد.

سامانه انحصار وراثت 

لازمه هر اقدام حقوقی ثبت نام در سامانه ثنا می باشد، برای تقدیم دادخواست انحصار وراثت وراث میتوانند از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به صورت آنلاین دادخواست خود را ثبت نموده و به شورای حل اختلاف صلاحیت دار ارسال نمایند. لازم به ذکر است که سامانه ای تحت عنوان سامانه انحصار وراثت وجود ندارد و تمام مراحل رسیدگی به انحصار وراثت بصورت حضوری در شورای حل اختلاف صورت می پذیرد.

مدارک مورد نیاز برای انحصار وراثت در شورای حل اختلاف

برای ثبت درخواست گواهی انحصار وراثت مدارک ذی الزامی می باشد؛

۱- اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه متوفی و همسر

۲- اصل و کپی صفحه اول شناسنامه وراث

۳- گواهی فوت 

۴- عقدنامه همسر متوفی

۵- ۳ نفر شاهد یا تنظیم استشهادیه و گواهی امضاء ۳ نفر شهود در دفتر اسناد رسمی

در صورتی که مدارک دارای نقص باشد و مدارک کامل نباشد یا یکی از وراث در دسترس نباشد، از ثبت احوال استعلام اخذ میشود.

از کجا بفهمیم انحصار وراثت شده 

وراث یا ذی نفعان می توانند با ارائه مدارک شناسایی خود به شورای حل اختلاف محل سکونت متوفی مراجعه نموده و با کد ملی متوفی از قسمت دبیرخانه استعلام نمایند که آیا برای متوفی انحصار وراثت صادر شده است یا خیر؟ 

یا اگر اطلاعی از محل سکونت متوفی در دسترس نیست میتوان با مراجعه به اداره دارایی و مالیات مطلع شد که آیا پرونده مالیات بر ارث برای متوفی تشکیل شده است و در صورتی که پرونده مالیات بر ارث وجود داشت یک نسخه از انحصار وراثت را میتوان دریافت نمود.

مدت زمان انحصار وراثت بعد از فوت 

 گرفتن انحصار وراثت بعد از فوت مقید به مهلت خاصی نیست، وراث میتوانند در هر زمانی اقدام به گرفتن انحصار وراثت نمایند، اما هر نقل و انتقالی در خصوص ماترک مستلزم اخذ گواهی انحصار وراثت است، لازم به ذکر است که اگر وراث بخواهند از بعضی از معاعیت های متلیاتی استفاده نمایند باید از تاریخ فوت تا یکسال بعد اظهارنامه مالیات بر ارث را به اداره دارایی و مالیت تقدیم کنند در غیر اینصورت از معاف شدن مالیات برای هزینه های کفن و دفن و بدهی های متوفی بی بهره می مانند. در مورد متوفیانی که قبل از سال ۹۵ نیز فوت کرده اند حتما وراث باید تا ۶ ماه پس از فوت پرونده مالیات بر ارث را تشکیل دهند و اولین مرحله انحصار وراثت اظهارنامه مالیات بر ارث است در غیر اینصورت گرفتن گواهی انحصار وراثت مقدور نمی باشد، و وراث مشمول جریمه مالیاتی نیز میشوند.

مدارک لازم برای انحصار وراثت مادر

ثبت درخواست انحصار وراثت مادر منوط به اینست که مدارک ذیل ضمیمه درخواست شوند؛ 

۱- گواهی فوت متوفی

۲- اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی مادر و همسر

۳- اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی وراث

۴- استشهادیه تنظیم شده توسط سه شاهد در دفاتر اسناد رسمی

۵- عقدنامه متوفی

۶- در صورتی که متوفی قبل از سال ۹۵ فوت کرده باشد اظهارنامه مالیات بر ارث

بعد از انحصار وراثت چه باید کرد

با صدور گواهی انحصار وراثت ممکن است وراث بخواهند دارایی متوفی را انتقال دهند، اما لازمه این نقل و انتقال تشکیل پرونده مالیات بر ارث و پرداخت آن می باشد، در واقع اولین اقدام بعد از صدور گواهی انحصار وراثت پرداخت مالیات بر ارث و گرفتن گواهی بلامانع بودن انتقال اموال از طریق اداره دارایی و مالیات می باشد.

  • پنج شنبه 30 شهریور 1402
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 4 دقیقه
  • 485
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  8     -     2   =