انحصار وراثت خط موبایل

3.54 از 5 بوسیله 166 رای

هر گونه اقدام نسبت به ماترک متوفی مستلزم گرفتن گواهی انحصار وراثت می باشد، در صورتی که خط موبایلی بنام متوفی باشد، وراث باید به همراه مدارک خود به شورای حل اختلاف محل سکونت متوفی مراجعه کرده، و انحصار وراثت خط موبایل را درخواست دهند، بعد از رسیدگی که اصولا ۴۰ تا ۴۵ روز طول میکشد، ورثه می توانند با گواهی انحصار وراثت به اداره دارایی و مالیات مراجعه کرده و خط موبایل را بنام وراث تنظیم نمایند، اما بعضا پیش آمده است که در دفاتر همراه اول گواهی انحصار وراثت کفایت می کند و نیازی به گرفتن گواهی پرداخت مالیات بر ارث نیست. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با وکیل انحصار وراثت در ارتباط باشید.

سیم کارت متوفی قطع می شود

بعد از اینکه فردی فوت میکند، حسابهای بانکی او و هرگونه نقل و انتقال اموال و دارایی متوفی تا زمانی که مراحل قانونی ارث مانند، انحصار وراثت، پرداخت مالیات بر ارث انجام نشود، امکانپذیر نمی باشد. در مورد خط موبایل متوفی هم به همین شکل می باشد، نقل و انتقال خط موبایل تا طی کردن مراحل قانونی انجام نمیشود، اما این به این معنی نبوده که خط موبایل متوفی قطع شود. و وراث می توانند از آن استفاده نمایند تا زمانی که قصد نقل و انتقال آن را دارند.

تغییر مالکیت سیم کارت همراه اول متوفی 

طبق قانون ماترک متوفی قهرا به مالکیت وراث در می آید. اما این نقل و انتقال مستلزم طی نمودن مراحل قانونی ارث می باشد. برای تغییر مالکیت سیم کارت همراه اول متوفی ابتدا وراث باید گواهی انحصار وراثت متوفی را بگیرند و با گواهی مزبور تمام ورثه به دفاتر همراه اول مراجعه نمایند یا یکنفر به وکالت از تمام وراث اقدام به تغییر مالکیت سیم کارت متوفی بنماید.

فروش سیم کارت ورثه ای

هر گونه نقل و انتقالی از دارایی متوفی نیازمند اینست که در ابتدا وراث متوفی مشخص شوند، که چه کسانی ورثه هستند و میزان سهم الارث هر کدام به چه میزان است، که این امر فقط با گرفتن گواهی انحصار وراثت متوفی قابل اثبات است، که با انجام مراحل قانونی انحصار وراثت و مهیا بودن شرایط آن تقریبا ۴۵ روز تا صدور آن طول می کشد، و بعد از آن با تشکیل پرونده مالیات بر ارث، مالیات دارایی متوفی پرداخت میشود، و بعد از آن تمام وراث میتوانند اقدام به فروش سیم کارت ورثه ای نمایند، یا اینکه تمام ورثه به یکنفر وکالت رسمی بدهند تا مراحل فروش سیم کارت ورثه ای طی شود. البته لازم است اشاره کنیم،  معمولا برای فروش سیم کارت های اعتباری یا در بعضی از مراکز نیازی به گواهی پرداخت مالیات بر ارث نیست و فقط با گواهی انحصار وراثت نقل و انتقال صورت میگیرد.

سیم کارت بعد از فوت

کلیه اموال و دارایی متوفی بعد از وفات جزو ترکه محسوب شده و قوانین مخصوص به خود را دارد. سیم کارت و هر دارایی متوفی بعد از فوت به مالکیت وراث در می آید، اما این انتقال زمانی صورت می پذیرد که وراثت وراث از طریق گواهی انحصار وراثت به اثبات رسیده باشد، و بعد از آن سیم کارت و کل دارایی به نسبت میزان سهم الارث بین وراث تقسیم میشود.

مالیات بر ارث سیم کارت 

در مورد نقل و انتقال دارایی متوفی، ابتدا لازم است توسط وراث از شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه متوفی، گواهی انحصار وراثت را درخواست نمود، بعد از صدور گواهی مزبور وراث با مدارک شناسایی متوفی و گواهی انحصار وراثت در اداره دارایی و مالیات تشکیل پرونده مالیات بر ارث می دهند. در صورتی که متوفی دارای اموال باشد بعد از پرداخت مالیات بر ارث و گواهی واریز آن وراث میتوانند اموال را منتقل نمایند.

برای انتقال مالکیت سیم کارت همراه اول کجا بریم

برای هر نوع تغییر مالکیت سیم کارت مالک سیم کارت باید حضور داشته باشد، تغییر مالکیت سیم کارت در دفاتر پیشخوان صورت می پذیرد، مالک و خریدار با ارائه اصل و کپی کارت ملی به مراکز پیشخوان مراجعه نموده و انتقال به راحتی انجام میشود. این تغییر مالکیت بصورت غیرحضوری امکان پذیر نیست و اگر فرد به سن قانونی نرسیده باشد حضور پدر زا جد پدری ضروری است. در مواردی که مالک سیم کارت فوت کرده باشد گواهی انحصار وراثت با حضور تمام ورثه الزامی است یا کل وراث به یکنفر وکالت دهند تا از جانب آنها سیم کارت را منتقل نماید.

خط تلفن متوفی

وراث میتوانند هر سیم کارت یا تلفن ثابتی که بنام متوفی می باشد را از طریق دفاتر پیشخوان منتقل نموده یا بفروشند، اما وراث ابتدا باید گواهی انحصار وراثت متوفی را تهیه نمایند، و با مدارک کامل ورثه یا از طریق وکالت دادن به یکنفر خط متوفی را منتقل نمایند، در بعضی از مراکز پیشخوان گواهی پرداخت مالیات بر ارث نیز ضروری است.

گواهی انحصار وراثت

گواهی انحصار وراثت گواهی است که بعد از فوت متوفی در شورای حل اختلاف صادر میشود، گواهی مزبور به درخواست هر ذی نفع یا وراث متوفی قابل صدور است. وراث میتوانند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک یا شورای حل اختلاف محل سکونت متوفی با ارائه مدارک وراث و متوفی و گواهی فوت و استشهادیه که به گواهی سه نفر شهود رسیده باشد دادخواست خود را ثبت نمایند. بعد از ارجاع پرونده به شعبه مدارک رسیدگی میشود و یک نوبت یک ماهه نشر آگهی میشود. بعد از اتمام مهلت نشر آگهی گواهی انحصار وراثت صادر میشود و وراث میتوانند نسبت به تقسیم ارث اقدام نمایند.

  • دوشنبه 13 شهریور 1402
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 4 دقیقه
  • 5367
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  8     -     چهار   =