انحصار وراثت پدر بزرگ

3.72 از 5 بوسیله 25 رای

برای گرفتن انحصار وراثت پدر بزرگ ورثه ابتدا می توانند به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا حضورا به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و درخواست گواهی انحصار وراثت پدر بزرگ را به ثبت برسانند. بعد از ارجاع پرونده به شعبه رسیدگی آغاز می شود و در صورتیکه مدارک کامل باشد، یک نوبت به مدت یک ماه نشر آگهی می شود، بعد از آن گواهی انحصار وراثت پدربزرگ صادر می شود. برای اطلاعات بیشتر با وکیل انحصار وراثت در ارتباط باشید.

 

مراحل گام به گام انحصار وراثت

اخذ گواهی انحصار وراث شرایط و مراحلی دارد که در ذیل به آن اشاره می نمائیم؛ 

۱- ابتدا هر یکاز وراث یا ذی نفع که در سامانه ثنا ثبت نام کرده اند به همراه مدارک کامل متوفی و وراث  به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و دادخواست خود را به ثبت می رسانند، البته وراث میتوانند بصورت حضوری نیز به شورای حل اختلاف محل سکونت متوفی مراجعه نموده و در شورای حل اختلاف دادخوست انحصار وراثت را نیز ثبت نمایند.

۲-بعد از ثبت دادخواست،  پرونده توسط واحد ارجاع به یکی از شعب ارجاع میشود و بصورت پیامک به خواهان پرونده اطلاع رسانی می شود.

۳- خواهان می تواند ظرف ۱۰ روز به شعبه مراجعه کرده و رسیدگی توسط اعضای شورای حل اختلاف شروع می شود.اگر مدارک وراث و متوفی کامل باشد و درخواست انحصار وراثت نامحدود شده باشد یک نوبت نشر آگهی می شود، که مدت آن یک ماه است.

۴- اگر  مدارک وراث کامل نباشد از اداره ثبت احوال توسط شعبه استعلام گرفته میشود و بعد از نشر آگهی انحصار وراثت صادر میشود.

از کجا بفهمیم انحصار وراثت شده

ورثه متوفی می توانند با مراجعه به شورای حل اختلاف سکونت متوفی و ارائه کد ملی متوفی اطلاع پیدا نمایند که آیا قبلا گواهی انحصار وراثت صادر شده است یا خیر، اگر گواهی مزبور در سالهای اخیر انجام شده باشد می توانند یک نسخه کپی برابر اصل آن را دریافت نمایند، ولی در صورتی که سالسان سال ار صدور گواهی گذشته باشد امکان اخذ آن وجود ندارد و پرونده امحاء شده است و وراث می توانند مجددا درخواست صدور گواهی انحصار وراثت را بنمایند.

مدت زمان انحصار وراثت بعد از فوت

گرفتن گواهی انحصار وراثت محدود به زمان خاصی نیست و الزامی در گرفتن گواهی انحصار وراثت وجود ندارد، وارث با توجه به اینکه متوفی چه دارایی هایی دارد می توانند در هر زمان که لازم بدانند اقدام نمایند، و از تاریخی که اقدام به اخذ گواهی انحصار وراثت می کنند، اگر مدارک کامل باشد حدودا ۴۰ روز بعد گواهی صادر می شود. لازم به ذکر است که دو نکته را یادآوری کنیم؛

۱- اگر تاریخ فوت متوفی به قبل از سال ۹۵ برمی گردد و متوفی دارای اموال باشد، وراث می بایست ظرف ۶ ماه از تاریخ فوت اظهارنامه مالیات بر ارث را به اداره دارایی و مالیات ارائه نمایند و حداکثر ظرف ۳ ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث تعلق گرفته را پرداخت نمایند، در غیر اینصورت  به ازای هر سال که مالیات پرداخت نشده است، جریمه تعلق می گیرد.

۲- اما در قانون جدید و اصلاح آن بعد از سال ۹۵ جریمه حذف شده است، و وراث اگر نیاز دارند از بعضی معافیت های مالیاتی مانند کسر مالیات از دیون متوفی بهره مند شوند، باید اظهارنامه را تا یکسال پس از فوت متوفی ارائه دهند، که یکی از مدارک آن گواهی انحصار وراثت می باشد. توصیه می شود با فوت متوفی گواهی مزبور اخذ گردد که مشمول مرور زمان نشود.

قانون انحصار وراثت جدید

روال رسیدگی به پرونده های انحصار وراثت به شکل سابق ادامه دارد، که مراحل گام به گام آن را در مطالب قبل توضیح دادیم. در خصوص انحصار وراثت قانون جدیدی وضع نشده است و هریک از وراث یا ذی نفعان می توانند اقدام به اخذ گواهی انحصار وراثت در شورای حل اختلاف محل سکونت متوفی بنمایند.

قانون انحصار وراثت جدید

روال رسیدگی به پرونده های انحصار وراثت به شکل سابق ادامه دارد، که مراحل گام به گام آن را در مطالب قبل توضیح دادیم. در خصوص انحصار وراثت قانون جدیدی وضع نشده است و هریک از وراث یا ذی نفعان می توانند اقدام به اخذ گواهی انحصار وراثت در شورای حل اختلاف محل سکونت متوفی بنمایند.اما نکته مهم در بخشنامه سال ۱۳۹۹ صادره از وزارت دادگستری در مواردی که دارایی متوفی بیشتر از پنجاه میلون باشد، باید نشر آگهی شود و اگر دارایی کمتر از پنجاه میلیون باشد نیازی به نشر اگهی ندارد، این مبلغ سابق بر این سه میلیون تومان بود، که به پنجاه میلیون افزایش پیدا کرده است.

قانون انحصار وراثت

در قانون تصدیق انحصار وراثت مصوب سال ۱۳۰۹/۰۷/۱۴ بطور کامل مراحل و شرایط قانونی انحصار وراثت توضیح داده شده است، ضمن اینکه در قانون مدنی تمام طبقات ارث و میزان سهم الارث هریک از وراث در هر طبقه ، موانع ارث بردن بطور کامل شرح داده شده است.

اگر انحصار وراثت نکنیم

با فوت شخص تمام دارایی جزو ماترک محسوب شده و قهرا به وراث منتقل می شود، اما این نقل و انتقال به خودی خود صورت نمی گیرد، پیش زمینه انتقال اموال توسط ورثه گرفتن گواهی انحصار وراثت می باشد، که مشخص شود وراث حین الفوت چه کسانی بوده و هر کدام چه مقدار از اموال متوفی را به ارث می برند. اگر انحصار وراثت نکنیم در هیچیک از مراجع اداری و قضایی نمیتوان بعنوان ورثه ادعایی مطرح نمود، و وراث از حقوق قانونی خود محروم می شوند.

قانون انحصار وراثت پدر

قانون در مورد تمام متوفیان زن و مرد بصورت یکسان اعمال می شود. بعد از فوت پدر، ورثه می توانند درخواست انحصار وراثت پدر را مطرح نموده، و با تکمیل نمودن مدارک پدر و تمام ورثه دادخواست خود را در شورای حل اختلاف مطرح نموده و پس از بررسی اگر دارایی متوفی بالای پنجاه میلیون باشد، گواهی نامحدود یک مرتبه نشر آگهی می شود و ظرف ۴۰ روز گواهی صادر می شود، اما اگر دارایی متوفی کمتر از پنجاه میلیون باشد گواهی انحصار وراثت پدر ظرف ۷ روز صادر میشود و نیازی به نشر آگهی ندارد.

 

 

  • سه شنبه 31 مرداد 1402
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 4 دقیقه
  • 2059
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  هشت     -   =   شش