انحصار وراثت برادر ناتنی

4.47 از 5 بوسیله 16 رای

اقدامات لازم برای گرفتن گواهی انحصار وراثت در مورد برادر ناتنی همان مراحل انحصار وراثت توسط طبقه اول می باشد و تفاوتی در طبقات مختلف ارث وجود ندارد، وراث می توانند با تقدیم دادخواست انحصار وراثت به شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه متوفی مراجعه نموده، و با ارائه مدارک متوفی و وراث،  رسیدگی به انحصار وراثت برادر ناتنی را درخواست نمایند. و اگر مدارک کامل بود یک نوبت یک ماهه نشر آگهی می شود و بعد از آن آماده صدور است. برای اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید با وکیل انحصار وراثت عدلجو تماس حاصل فرمایید.

 

قانون جدید ارث برادر و خواهر

قانون جدیدی در مورد ارث خواهر و برادر وضع نشده است.

وراثینی که به موجب نسب و سبب ارث میبرند به سه طبقه تقسیم می شوند، در طبقه اول پدر و مادر و اولاد و اولاد اولاد و همسر وجود دارند. وارثین در طبقه دوم وقتی ارث می برند که در طبقه اول وارثی وجود نداشته باشد، در مورد برادر ناتنی هم به همین شکل است. زمانی وراث می توانند انحصار وراثت برادر ناتنی را بگیرند که در طبقه دوم جزو وراث باشند، وراث طبقه دوم میتوانند خواهر و برادر ابوینی یا ابی یا امی باشند.اگر برادر ناتنی خواهر و برادر ابوینی داشته باشد خواهر و برادر ابی ارث نمی برند. درصورت نبودن خواهر و برادر ابوینی، خواهر و برادر ابی سهم ارث آنها را می برند. خواهر و برادر ابوینی و خواهر و برادر ابی هیچ کدام خواهر و برادر امی را از ارث محروم نمی کنند و در هر صورت ارث می برند.

 

ارث از برادر مجرد

اگر متوفی مجرد باشد و دارای همسر و فرزند نباشد ، و پدر و مادر آن نیز قبل از متوفی فوت کرده باشد، و در طبقه اول هیچ وارثی وجود نداشته باشد، ارث برادر مجرد طبق ماده ۹۱۸ قانون مدنی بین خواهر و برادرهای ابوینی یا ابی یا امی به نسبت سهم الارث آنها تقسیم می شود.

 

ارث از برادر بدون فرزند

طبق قانون مدنی وراث به سه طبقه تقسیم می شوند، هر گاه در طبقه اول وارثی وجود نداشته باشد نوبت به طبقه بعدی می رسد. در مورد ارث از برادر بدون فرزند هم روال به این شکل است، ممکن است متوفی دارای همسر باشد ولی فرزند نداشته باشد و پدر و مادر او نیز در قید حیات نباشند، ارث برادر بدون فرزند علاوه بر همسر به خواهر و برادرهای متوفی نیز می رسد. که شرایط خاص خود را دارد.

 

ارث خواهر به کی میرسه

ارث خواهر در وهله اول به پدر و مادر متوفی، اولاد و اولاد اولاد و همسر او به ارث میرسد. در صورت نبودن هریک از وارثین در طبقه اول ارث خواهر به طبقه بعدی وراثان که خواهرها و برادرها هستند به ارث میرسد.  هر یک از وراث طبقه دوم اگر تنها باشد تمام ارث را می برد و اگر متعدد باشند ترکه بین آنها تقسیم میشود. در هنگام تقسیم سهم الارث وراث طبقه دوم و سوم با توجه به اینکه بعضی از وراث، وراث دیگر را از ارث محروم می نمایند، با حساسیت خاصی روبرو هستیم و باید در همه موارد اعم از تقسیم، اخذ گواهی انحصار وراثت دقت لازم را به خرج دهیم.

 

خواهر و برادر ناتنی یعنی چه

ممکن است با ازدواج دوباره متوفی میان وراث، خواهر و برادر ابوینی یا ابی یا امی وجود داشته باشند، فرزندانی که از یک مادر متولد نشده اند( خواهر و برادر ابی)  یا از یک مادر متولد شده اند ولی پدر آنها یکی نباشد( خواهر و برادر امی)  را خواهر و برادر ناتنی می نامند، که احکام مربوط به ارث هر کدام متفاوت است.

 

تقسیم ارث خواهر بدون فرزند

اگر متوفی اموالی از خود بجا بگذارد، ماترک محسوب شده و به ارث میرسد. وارثین مطابق قانون مدنی به سه گروه تقسیم می شوند.

اکر در طبقه اول خواهر فرزند نداشته باشد نصف اموال به شوهر متوفی به ارث می رسد و مابقی سهم پدر و مادر او میشود. اگر پدر و مادر متوفی قبل از او فوتکرده باشند، و دارای همسر باشد نصف اموال به همسر او و مابقی طبق قانون به طبقه دوم وراث که همان خواهر و برادر هستند می رسد.

 

فرزند ناتنی چیست

در قانون مدنی در مورد فرزند تنی و ناتنی از کلمه اخوه ابی، اخوه امی ، اخوه ابوینی استفاده شده است، هرگاه پدر یا مادری در خانواده ازدواج مجدد می نمایند، ممکن است از ازدواج قبل خود دارای فرزند باشند، این فرزندان ناتنی محسوب شده و در ارث بردن از متوفی نیز قواعد مخصوص به خود را دارند.

 

  • سه شنبه 31 مرداد 1402
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 5 دقیقه
  • 1897
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  پنج     -     سه   =