انحصار وراثت بدون شناسنامه متوفی

3.69 از 5 بوسیله 59 رای

لازمه ثبت هر دادخواستی توسط متقاضی، تهیه مدارک و ارائه آن به مرجع قضایی می باشد. در اخذ گواهی انحصار وراثت نیز مدارک متوفی و کلیه وراث الزامی می باشد، گاها ممکن است مدارک وراث کامل نباشد و با مشکلاتی روبرو شوند، یا انحصار وراثت بدون شناسنامه متوفی باشد، در این شرایط به درخواست متقاضی شورای حل اختلاف از اداره ثبت احوال استعلام اخذ می نماید. بهتر است بدانیم که اگر مدارک وراث یا متوفی کامل نباشد این ابهام توسط استعلام از طریق اداره ثبت احوال مرتفع می شود و جای نگرانی وجود ندارد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با وکیل انحصار وراثت در ارتباط باشید.

 

استعلام شناسنامه متوفی

بعد از اینکه شخص فوت نمود، کلیه اموال و دارایی به وراث منتقل میشود، اما این انتقال باید قانونی و رسمی باشد و مراحل مربوط به خود را طی نماید. اولین گام انحصار وراثت تعیین تکلیف ورثه و میزان سهم الارث آنان می باشد. در انحصار وراثت باید تمام مدارک متوفی و وارثین ضمیمه شود. حال بعنوان مثال اگر شناسنامه متوفی یا هریک از وارث وجود نداشته باشد باید از شعبه رسیدگی کننده تقاضا شود استعلام شناسنامه متوفی یا سایرین از اداره ثبت احوال گرفته شود.

انحصار وراثت بدون همکاری ورثه

معمولا در پرونده های مختلف دیده می شود، در گرفتن گواهی انحصار وراثت، وراث همکاری لازم را به عمل نمی آورند، یا دسترسی به هر یک از وراث وجود ندارد. لازم به ذکر است عنوان کنیم که در این موارد مشکلی وجود ندارد و هر یک از ورثه می توانند به تنهایی اقدام به اخذ گواهی انحصار وراثت کرده و نیازی به همکاری ورثه دیگر ندارند. با ثبت دادخواست توسط وراث یا ذی فع رسیدگی آغاز می شود و مدارک ناقص نیز از اداره ثبت احوال استعلام میگردد.

استعلام گواهی انحصار وراثت با کدملی

در مواردی که هر یک از وراث جدای از هم اقدام به گرفتن انحصار وراثت می نمایند، ممکن است سوال پیش آید که آیا می شود با کد ملی متوفی استعلام گواهی انحصار وراثت را گرفت یا خیر؟ در شرایطی بله میتوان به شورای حل اختلافی که متوفی ساکن آن بوده است مراجعه کرد و درخواست نمود که با کد ملی متوفی مشخص شود که آیا انحصار وراثت اخذ شده است یا خیر. ولی در مورد استعلام انحصار وراثت با کد ملی سامانه ای وجود ندارد و نمیتوان شخصا این موارد را پیگیری نمود.

آیا انحصار وراثت اجباری است

خیر اجباری در این زمینه وجود ندارد، اما لازم است به نکاتی در این مورد اشاره کنیم. هر نوع نقل و انتقال اموال و دارایی متوفی مشمول گرفتن انحصار وراثت می باشد، نکته مهم اینست که اگر متوفی قبل از اصلاح قانون مالیات بر ارث قبل از سال ۹۵ فوت کرده باشد و دارایی داشته باشد به جهت اینکه به ازای هر سال دیر پرداخت کردن مالیات بر ارث مشمول جریمه میشود بهتر است که وراث انحصار وراثت را اخذ نمایند.

استعلام از ثبت احوال برای انحصار وراثت

زمانی که مدارک کلیه وراث و متوفی کامل نباشد یا ورثه در دسترس نباشند و همکاری لازم را بعمل نیاورند، برای دریافت اطلاعات وراث شورای حل اختلاف میتواند از اداره ثبت احوال استعلام بگیرد.

دریافت مجدد گواهی انحصار وراثت 

ممکن است هر یک از وراث به تنهایی اقدام به گرفتن انحصار وراثت نماید و سایرین بیخبر باشند، یا گواهی مزبور را سالیان قبل اخذ کرده باشند و در شورای حل اختلاف امحاء شده باشد و نیاز است که مجددا گواهی انحصار وراثت دریافت شود و مانعی در این زمینه وجود ندارد. و میتوان در صورت عدم دسترسی به گواهی مزبور مجددا درخواست صدور گواهی انحصار وراثت نمود.

گم شدن شناسنامه متوفی

در مواردی که وراث به شناسنامه متوفی دسترسی ندارند یا گم شده است یا مدارک دیگر وراث ناقص باشد، با استعلام از اداره ثبت احوال مشکل به آسانی حل میشود.

از کجا بفهمیم انحصار وراثت شده است

با مراجعه به شورای حل اختلاف محل سکونت متوفی میتوان در مورد اینکه انحصار وراثت اخذ شده است یا خیر اطلاعات لازم را بدست آورد. یا اینکه با مراجعه به اداره مرکزی شورای حل اختلاف در این خصوص استعلام لازم را اخذ نمود.

 

  • سه شنبه 31 مرداد 1402
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 4 دقیقه
  • 2785
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  +     1   =   7