انحصار وراثت اقلیت های مذهبی

3.8 از 5 بوسیله 10 رای

در مورد ایرانیان غیر شیعه که مذهب آنها به رسمیت شناخته شده است، احوال شخصیه آنها مانند مسائل مربوط به ازدواج و طلاق،  ارث و وصیت باید مطابق با دین خودشان تعیین تکلیف شود. 

انحصار وراثت اقلیت های مذهبی از لحاظ شکلی در شورای حل اختلاف مورد رسیدگی قرار میگیرد، ولی از نظر ماهوی باید بررسی شود که دین مربوط به آنها چه حکمی در مورد وراث و میزان سهم الارث در انحصار وراثت اقلیت های مذهبی صادر می نماید.

 

انحصار وراثت زرتشتیان

بعد از ثبت دادخواست در شورای حل اختلاف و ارجاع پرونده و تعیین شعبه، مدارک وراث مورد بررسی قرار میگیرد، اگر انحصار وراثت مربوط به اقلیت های مذهبی مانند زرتشتیان باشد حتما باید در مورد چگونگی میزان سهم الارث وراث و مسائل مربوط به ورثه طبق آئین نامه احوال شخصی زرتشتیان استعلام و تصمیم گیری شود.

ارث در ادیان 

ارث شامل کلیه اموال فرد پس از فوت او میشود، که شامل بدهی ها و دارایی متوفی می باشد. ارث در ادیان مختلف قواعد و آثار مخصوص به خود را دارد و ادیانی که در ایران به رسمیت شناخته شده باشند در احوال شخصیه مانند احکام مربوط به طلاق، ارث ، وصیت،  تابع دین خود می باشند،  و در محاکم فقط از لحاظ شکلی  مطابق با قوانین ایران رسیدگی میشود، اما از نظر ماهیت و بررسی ارث و میزان آن و تعداد وراث و نحوه ارث بردن هر یک از ورثه طبق احوال شخصیه مخصوص به هر دین پیروی می شود.

قانون ارث در کشورهای مختلف

در ادیان و کشورهای مختلف تعیین تکلیف در مورد ارث بستگی به قانون آن کشور دارد و بدیهی است که هر یک از کشورها قانون ارث مخصوص به خود را دارند و از دیگری پیروی نمی کنند. احوال شخصیه نیز در ادیان مختلف متفاوت است مثلا در ایران ارث ادیان مختلف که به رسمیت شناخته شده اند متفاوت بوده و طبق احوال شخصیه مربوط به خود در محاکم ایران رسیدگی می شود.

قانون ارث ارامنه

همانطور که عرض کردیم در ادیان مختلف نحوه ارث بردن متفاوت بوده و طبق قانون هر یک از ادیانی که در ایران به رسمیت شناخته شده اند رسیدگی و تعیین تکلیف می شود. در قانون ارث ارامنه هم این روال وجود دارد که بعد از ثبت دادخواست، استعلامی توسط شعبه به کلیساهای هر یک از فرقه های ارامنه اخذ می شود که به استناد مقررات مربوط به ارامنه انحصار وراثت صادر شود.

ارث بهایی از مسلمان

در قانون ارث غیر مسلمان از مسلمان ارث نمی برد. در قانون ایران غیر مسلمان چه مسیحی، زرتشتی، یهودی یا بهایی باسند از متوفی مسلمان ارث نمی برد. اگر میان بازماندگان متوفی شخصی کافر باشد از متوفی ارث نمی برد. اما در صورتیکه متوفی کافر باشد وراث مسلمان از او ارث می برد.

ارث در حقوق آمریکا

قانون ارث در هریک از کشورهای مختلف تابع قانون ارث همان کشور است. ارث در حقوق آمریکا نیز به همین شکل رسیدگی میشود. بعد از فوت شخص وراث میتوانند یا بصورت توافقی یا از طریق محاکم کشوری که در آن زندگی می کنند ارث متوفی را تقسیم نمایند.

فریب در تقسیم ارث

وراث متوفی بعد از اینکه مراحل اولیه تقسیم ارث مانند گرفتن انحصار وراثت، پرداخت مالیات بر ارث را انجام دادند، می توانند اموال و دارایی متوفی را بین خود تقسیم نمایند. تقسیم ارث باید مطابق انحصار وراثت و به میزان سهم هر یک از وراث مشخص شود در صورتیکه در تقسیم اموال هر یک از وراث عمدا حذف شوند و انتقالی صورت بگیرد، وراثی که انتقال را انجام داده اند مجرم شناخته شده و در حکم کلاهبردار میتوان از آنها شکایت نمود. شکل دیگر فریب در تقسیم ارث زمانی است که تقسیم اموال بصورت توافقی صورت گرفته باشد و یکی از ورثه مدعی فریب در تقسیم ارث باشند، در این شرایط ورثه ای که ادعای فریب را دارد میتواند از طریق مراجع قضایی ابطال تقسیم نامه را بخواهد.

 

  • سه شنبه 31 مرداد 1402
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 4 دقیقه
  • 2064
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  +     یک   =   3