انحصار وراثت اسلحه شکاری

3.94 از 5 بوسیله 170 رای

تمام اموال بجا مانده از متوفی جزو ماترک محسوب می شود، برای  تقسیم ارث اسلحه شکاری ابتدا باید از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی درخواست انحصار وراثت اسلحه شکاری را در شورای حل اختلاف به ثبت رساند. و بعد از انجام مراحل مربوط به آن حدودا ۴۵ روز بعد گواهی انحصاروراثت اسلحه شکاری آماده می شود و میتوان نقل و انتقال مربوط به اسلحه شکاری متوفی را انجام داد.برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با وکیل انحصار وراثت در ارتباط باشید.

قانون ارث اسلحه

مطابق ماده ۹۱۵ قانون مدنی حبوه

 یعنی آنگشتری که میت معمولا استفاده می کرده و  قرآن و شمشیر او به پسر بزرگ او می رسد بدون اینکه از سهم پسر بزرگتر چیزی کسر شود، به شرط آنکه ماترک متوفی منحصر به این اموال نباشد. بنابر آنچه گفته شد اسلحه مشمول حکم ماده فوق نمی شود و اگر اسلحه شکاری که دارای مجوز باشد همه ورثه از آن ارث می برند و میتوانند نقل و انتقال آن را انجام دهند.

ارث تفنگ پدری

در مطالب قبل عنوان کردیم که اگر پدر تفنگ یا اسلحه شکاری داشته باشد، جزو ماترک پدری محسوب شده و ارث آن قابل تقسیم بین همه وراث می باشد و برای گرفتن مجوز تفنگ پدری همه وراث باید به اتفاق در خصوص انتقال آن رضایت دهند.

انتقال جواز اسلحه متوفی

کلیه دارایی که از متوفی بجا میماند مشمول قانون ارث می شود و تمام وراث در آن سهیم هستند.

یکی از وراث در صورتی میتواند انتقال جواز اسلحه متوفی را بنام خود کند که همه وراث به این امر رضایت دهند یا اسلحه را از سایر ورثه خریداری کرده باشد. در غیر اینصورت مشمول حمل اسلحه غیرمجاز میشود.

مدارک لازم برای انتقال جواز اسلحه شکاری

برای انتقال جواز اسلحه شکاری با مراجعه به مراکز ذی صلاح مانند نیروی انتظامی، ارتش، سپاه پاسداران میتوان انتقال اسلحه شکاری را تقاضا نمود، مدارک لازم برای این درخواست به شرح ذیل است؛

۱- مدارک شناسایی متقاضی ( شناسنامه و کارت ملی)

۲- ۱۲ قطعه عکس رنگی

۳- گواهی های لازم مربوط به کارت پایان خدمت، معافیت از خدمت سربازی، یا گواهی اشتغال به تحصیل

۴-گواهی که پزشک متخصص در زمینه سلامت روحی و جسمانی متقاضی صادر کرده باشد.

شرایط انتقال جواز اسلحه شکاری

در موارد قبل هم عنوان شد که یک سری شرایط خاص برای گرفتن اسلحه شکاری لازم است که تمام افراد نمیتوانند مجوز مربوطه را اخذ نمایند، شرایط اساسی انتقال جواز اسلحه شکاری اینست که فرد به سن قانونی ۱۸ سال تمام رسیده باشد و دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران باشد، و همچنینن سلامت روانی و جسمانی فرد به تائید پزشک متخصص و معتمد رسیده باشد. ضمن اینکه دارای سوء پیشینه کیفری نیز نباشد. مهمترین اصل شرایط انتقال جواز اسلحه شکاری گذراندن دوره آموزشی تیر اندازی می باشد، که بعد از طی کردن مراحل فوق شخص می تواند درخواست جواز انتقال را از مراجع ذی سلاح بنماید.

اسلحه شکاری متوفی

کل اموال متوفی جزو ماترک محسوب شده و مطابق قانون ارث تقسیم می شود. اسلحه شکاری متوفی نیز خارج از این حکم نبوده و برای انتقال مجوز آن یا فروش اسلحه تمام وراث باید رضایت داشته باشند در غیر اینصورت قابل انتقال یا فروش توسط یکنفر از وراث نمی باشد.

اسلحه شکاری با مجوز

 گرفتن مجوز اسلحه شکاری شرایط خاص خود را دارد که تقریبا زمینه اخذ مجوز برای همه افراد امکان پذیر نمی باشد. از جمله شرایطی که میتوان به آن اشاره نمود، داشتن سن قانونی ۱۸ سال تمام و تابعیت ایرانی می باشد، ضمن اینکه سلامتی کامل جسمانی و روانی نیز باید توسط پزشک متخصص تائید شده باشد. با این پیش زمینه متقاضی مجوز اسلحه شکاری میتواند درخواست خود را به مراجع ذی صلاح اعلام نموده و بعد از گذراندن فیلترهای خاص مانند نداشتن سابقه کیفری، آموزش دوره تیراندازی، داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی صدور مجوز اسلحه شکاری بلامانع بوده .

قیمت تفنگ ام یک با جواز

همانطور که عرض کردیم جواز گرفتن مراحل و شرایط خاص خود را دارد و بعد از طی کردن آن شخص می تواند به مراکز مجاز فروش اسلحه شکاری مراجعه نماید و اسلحه را تهیه نماید.

 

  • سه شنبه 31 مرداد 1402
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 5 دقیقه
  • 4367
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  1     +   =   1