انحصار وراثت سهام عدالت به چه صورت است؟

3.63 از 5 بوسیله 292 رای

برای برقراری سهام عدالت متوفیان و واریز سود به حساب وراث اقدامات قانونی لازم است، اولین اقدام گرفتن گواهی انحصار وراثت سهام عدالت است. که با طرح دادخواست به شورای حل اختلاف اقامت متوفی شروع می شود، و بعد از گذراندن مربوط به مراحل انحصاروراثت سهام عدالت ، وراث می توانند به دفاتر پیشخوان مربوط مراجعه نمایند و درخواست خود را به ثبت برسانند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با وکیل انحصار وراثت در ارتباط باشید.

تکلیف سهام عدالت فوت شدگان روشن شد 

وراث حین الفوت متوفی، در صورتی می توانند سهام عدالت مورث خود را دریافت نمایند، که وراث مشخص شده باشند، و با صدور گواهی انحصار وراثت و مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت سهام عدالت خود را دریافت نمایند.

دفاتر پیشخوان دولت سهام عدالت متوفیان

یکی از سوالات رایج بعد از فوت متوفی در مورد سهام عدالت متوفی و مراتب انتقال آن از طریق فاتر پیشخوان دولت می باشد. باید به عرض برسانیم که وراث یا نماینده آنها که از همه وراث وکالت دارد میتواند به سایت سپرده گذاری مرکزی مراجعه نماید و در قسمت انتقال سهام متوفی لیست دفاتر پیشخوان را مطالعه نماید. وبا انتخاب کردن یکی از دفاتر با مدارک خود مراجعه نموده  و با پر نمودن فرم مخصوص مدارک به شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال میشود.

 بعد از آن انتقال سهام عدالت صورت میپذیرد و بصورت پیامک به وراث اطلاع رسانی می شود.

انتقال سهام عدالت متوفی به وراث غیرحضوری

ممکن است سوال شود که آیا وراث میتوانند بصورت غیرحضوری نیز سهام عدالت متوفی را انتقال دهند، در پاسخ همانطور که پیش از این نیز عنوان کردیم وراث میتوانند با مراجعه به سایت سپرده گذاری مرکزی  و لیست دفاتر پیشخوان خدمات الکترونیک را انتخاب نموده و با مدارک لازم کل وراث یا وکیل قانونی ورثه حضورا اقدام نمایند و درخواست انتقال سهام عدالت را به ثبت برسانند. و بعد از آن بصورت غیر حضوری این امکان وجود دارد که اگر مدارک کامل و بی نقص بود از طریق سایت سپرده گذاری مرکزی تقسیم و انتقال صورت می پذیرد.

سهام عدالت فوت شدگان به چه کسانی تعلق می گیرد

با توجه به اینکه کل اموال متوفی مانند حساب بانکی، اموال منقول و غیرمنقول، سهام ...جزو ماترک محسوب شده، و وراث حین الفوت که در گواهی انحصاروراثت معلوم و مشخص گردیده اند، سهام عدالت شخص فوت شده به وراث نیز به ارث می رسد.

مبلغ سود سهام عدالت متوفیان 1401

هر ساله سود سهام عدالت به حساب صاحبان سهام عدالت واریز میشود. ممکن است شخصی که سهام عدالت بنام اوست فوت نماید، و وراث میتوانند با گرفتن گواهی انحصار وراثت و مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت بخواهند که مبلغ سود سهام عدالت ۱۴۰۱ به حساب آنان واریز شود.

استعلام سهام فوت شدگان

بعد از فوت شخص وراث می توانند با اخذ گواهی انحصاروراثت از تمام دارایی متوفی از جمله سهام فوت شدگان استعلام بگیرند. افراد میتوانند با استعلام از سامانه سهام عدالت و وارد نمودن کدملی متوفی مطلع شوند که آیا متوفی سهام عدالت داشته است یا خیر، علاوه بر این وراث میتوانند با مراجعه به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار به نشانی تهران- بلوار کشاورز- خیابان نادری - نبش خیابان ایتالیا پلاک۱۳ با ارائه گواهی فوت و انحصاروراثت از هر گونه سهامی که بنام متوفی بوده است اطلاعات لازم را کسب نمایند.

مبلغ سهام عدالت فوت شدگان

هر ساله مبالغ سود سهام عدالت به حسابی که افراد در زمان ثبت نام در سامانه سجام وارد کرده اند واریز می شود. مبلغ سهام عدالت فوت شدگان نیز به حساب واریز شده و وراث میتوانند با ارائه مدارک لازم به دفاتر پیشخوان دولت درخواست انتقال سهام عدالت و سود آن را بنمایند.

مدارک لازم برای دریافت سهام عدالت فوت شدگان

مدارکی که وراث متوفی برای انتقال سهام عدالت متوفی باید ارائه دهند به شرح ذیل می باشد:

۱- گواهی انحصار وراثت و گواهی فوت متوفی

۲- گواهی واریز مالیات بر ارث

۳-اصل شناسنامه و کارت ملی متوفی و وراث

۴- عقدنامه یا رونوشت متوفی

 

 

  • سه شنبه 31 مرداد 1402
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 4 دقیقه
  • 5417
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  -     7   =   شش