یک هشتم ارث زن چقدر است

3.79 از 5 بوسیله 1050 رای

در قوانین مربوط به ارث میزان ارث زن و شوهر بطور واضح مشخص شده است، در مورد ارث زن بعد از فوت شوهر، اگر مرد فرزند داشته باشد، فرقی نمی کند که فرزندان از همین زوجه یا از همسران دیگر متوفی باشد، زوجه یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقول ارث می برد. اما یک هشتم ارث زن چگونه محاسبه می شود؟  قبل از میزان محاسبه یک هشتم ارث زن باید عنوان کنیم که اگر متوفی بیش از یک همسر داشته باشد همان یک هشتم ارث زن بین تمام همسران متوفی بصورت مساوی تقسیم می شود. به عنوان مثال اگر کل ماترک متوفی ۲ میلیارد تومان باشد سهم الارث زن از دارایی ۲۵۰ میلیون تومان می شود. پس برای محاسبه یک هشتم ارث زن قیمت تمام اموال متوفی را تقسیم بر هشت نموده و ارث زن را محاسبه می نماییم. برای اطلاعات بیشتر با وکیل انحصار وراثت همراه باشید.

 

یک هشتم ارث زن چگونه محاسبه می شود؟ 

بعد از فوت شخص ابتدا باید از طریق اخذ گواهی انحصار وراثت وراث قانونی متوفی مشخص شوند. در گواهی مزبور میزان سهم الارث هر یک از وراث کاملا مشخص می شود. اگر متوفی یک همسر و فرزند داشته باشد، ارث زن یک هشتم از ماترک می باشد ولی اگر  متوفی چند همسر داشته باشد همان یک هشتم بطور مساوی بین همسران تقسیم میشود. اما در جاییکه متوفی هیچ فرزندی نداشته باشد سهم ارث زن یک چهارم از اموال متوفی می باشد. و نحوه محاسبه یک هشتم یا یک چهارم ارث زن بستگی به اموال متوفی دارد، ولی بطور کلی میتوان با یک ضرب و تقسیم میزان ارث زن را از ماترک محاسبه نمود.

چگونه یک هشتم ارث زن را محاسبه کنیم؟ 

 با توجه به قانون امور حسبی و قانون مدنی اگر تقسیم ارث از طریق دادگاه صورت بگیرد، و توافقی بین وراث برای تقسیم ارث وجود نداشته باشد، بعد از صدور رای به فروش ماترک و تقسیم آن بین وراث متوفی کارشناس اموال را قیمت گذاری نموده و در مرحله اجرای احکام میزان سهم الارث زت و کل وراث بطور دقیق مشخص می شود.

شرایط زن برای ارث بردن از شوهر

مطابق ماده ۸۶۴ قانون مدنی اولین شرط ارث بردن زن از شوهر اینست که زن در حین فوت مرد زنده باشد. و دومین شرط زن برای ارث بردن از شوهر این مورد است که زوجیت آنها دائمی باشد تا از یکدیگر ارث ببرند، عقد موقت مانع از ارث بردن زوجین از همدیگر است. نکته؛ در صورت تعدد همسران متوفی میزان یک هشتم یا یک چهارم بین همه بصورت مساوی تقسیم می شود. شرط سوم یا حالات مختلف زن برای ارث بردن از شوهر به شرح ذیل است؛ ۱- اگر شوهر زن خود را طلاق رجعی داده باشد و هریک از زوجین در مدت عده فوت نماید دیگری از او ارث میبرد. ۲- اگر مردی در حال بیماری زن خود را طلاق داد و ظرف یکسال با همان بیماری فوت نماید زن از مرد ارث می برد، حتی اگر طلاق رجعی نبوده و بائن باشد به شرط این که زن شوهر نکرده باشد.۳- اگر مرد در حال بیماری زن را عقد نماید و قبل از نزدیکی با همان بیماری فوت نماید زن از مرد ارث نمی برد، اما اگر بعد از نزدیکی یا بعد از صحت یافتن از آن بیماری فوت نماید زن از مرد ارث می برد.

در چه زمانی زن یک هشتم به میراث می برد؟

در مطالب قبل شرایط و نحوه ارث بردن زن از شوهر را توضیح دادیم، اما بطور خلاصه میتوان گفت زمانی زن یک هشتم به میراث می برد که در عقد دائم متوفی بوده باشد ، و در حین فوت متوفی زنده باشد، عقد موقت مانع از ارث بردن زوجین از یکدیگر است. مطلب مهم بعدی اینکه زمانی زن یک هشتم به میراث  می برد که متوفی دارای فرزند باشد اگر فرزندی برای متوفی وجود نداشته باشد زن یک چهارم از ماترک را به ارث می برد.

نحوه محاسبه یک هشتم ارث زن چگونه است؟

برای اینکه از نحوه محاسبه یک هشتم ارث زن اطلاع پیدا کنید بدوا باید در شورای حل اختلاف محل زندگی متوفی درخواست گواهی انحصار وراثت نمود، که در آن گواهی تعداد وراث و نحوه ارث بردن هریک به تفکیک مشخص شده است. برای محاسبه ارث زن میتوان اموال و دارایی بجامانده از متوفی را تقسیم بر هشت ( در صورت فرزنددار بودن متوفی) یا تقسیم بر چهار( در صورتی که متوفی فرزند نداشته باشد) نمود و یک قسمت از آن سهم زوجه می شود.

یک هشتم سهم مادر چقدر است؟

اگر بعد از فوت فرزند در طبقه اول هیچ ورثه ای وجود نداشته باشد، و فقط پدر و مادر متوفی در قید حیات باشند سهم مادر یک سوم از اموال فرزند فوت شده است و سهم پدر دو سوم از ماترک میباشد اما در بعضی مواقع فقط پدر یا مادر تنها ورثه فرزند خود هستند که در این مواقع کل ماترک به پدر یا مادر می رسد. در مواقعی که متوفی فرزند دختر یا پسر داشته باشد سهم الارث  مادر یک ششم از اموال متوفی خواهد بود.

سوال رایج درباره نحوه محاسبه یک هشتم ارث زن

هنگامی که شخصی فوت می نماید ممکن است اموالی از خود بجا بگذارد که ماترک نامیده می شود. ابتدا از محل ماترک باید هزینه های کفن و دفن و دیون و واجبات میت پرداخت گردد، بعد از آن نوبت به تقسیم ارث بین وراث می شود. اگر ورثه قصد تقسیم ارث و فروختن یا انتقال اموال را دارند ابتدا باید از طریق گواهی انحصار وراثت تعداد و میزان سهم الارث هریک از وراث را مشخص نمایند. اما سوال رایجی که از طرف هریک از ورثه مرتبا پرسیده میشود درباره نحوه محاسبه یک هشتم ارث زن است؟ در پاسخ باید به عرض رساند که زوجه یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیزمنقول را به ارث می برد. و نحوه محاسبه آن به راحتی قابل محاسبه است بعد از قیمت گذاری اموال کل ماترک تقسیم بر هشت می شود و یک قسمت آن سهم زوجه است.

 

  • یکشنبه 01 مرداد 1402
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • 2 نظر
  • 5 دقیقه
  • 22128
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

2 نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  +     2   =   7