سهم الارث زنی که فرزند نداشته باشد چقدر است؟

3.64 از 5 بوسیله 441 رای

همانطور که قبلا اشاره کردیم و در قانون مدنی نیز به آن استناد شده است، از جمله اشخاصی کا به موجب سبب ارث می برند هریک از زوجین است، و نکته ای که قابل اهمیت است اینست که زوجین دائمی از یکدیگر ارث می برند، سهم الارث زن دوم از شوهر حتی اگر بدون فرزند هم باشد ولی عقد موقت باشد مانع از ارث بردن است.

 سهم الارث زن دوم در صورت فرزنددار بودن زوج، یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیر منقول اعم از عرصه و اعیان می باشد.اما هنگامی که زوج هیچ فرزندی نداشته باشد، سهم زوجه یک چهارم از کلیه اموال به ترتیب فوق می باشد. نکته بعدی در سهم الارث زن دوم از شوهر اینست که اگر زوجه متعدد باشند همان یک چهارم یا یک هشتم اموال شوهر بدون فرزند بین همه به تساوی تقسیم می شود. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با وکیل انحصار وراثت در ارتباط باشید.

میزان ارث زن دوم از شوهر 

زن دوم زمانی از شوهر خود ارث میبرد که در عقد دائم متوفی باشد، شرایط زن در عقد موقت کاملا متفاوت بوده و مانع از ارث بردن می باشد، مگر اینکه شوهر ثلث اموال خود را به نفع زن وصیت نموده باشد، حال به ذکر این مطلب می پردازیم که میزان ارث زن دوم از اموال و دارایی شوهر چقدر است؟ اگر متوفی( زوج) فرزند داشته باشد و فرقی نمی کند که فرزندان از زن اول یا زن دوم باشند، به میزان یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقول می باشد، اما اگر زوج فرزندی نداشته باشد میزان ارث زن دوم از شوهر یک چهارم از کل اموال زوج به ترتیب فوق می باشد.

سهم الارث زن دوم بدون فرزند

بعد از فوت شخص اموال و دارایی متوفی بین وراث حین الفوت او تقسیم می شود، وارثان در طبقه اول پدر و مادر متوفی، فرزندان، و همسر متوفی می باشند که میزان سهم الارث هر کدام در قانون مدنی به تفکیک بیان شده است. در صورتی که متوفی از زن اول یا زن  دوم خود فرزندی نداشته باشد، تاثیر خود را بصورت افزایشی در سهم الارث زن اول یا سهم الارث زن دوم نشان می دهد. در مواردی که زوج هیچ فرزندی ندارد، سهم الارث زن دوم بدون فرزند به میزان یک چهارم از عین اموال منقول و یک چهارم از قیمت اموال عیر منقول می باشد.

نکته؛ هر گاه ورثه از دادن قیمت اموال غیر منقول به زوجه امتناع نماید، زن میتواند سهم الارث خود را از عین اموال غیر منقول استیفاء نماید.

نکته؛ اگر شوهر زن خود را به طلاق رجعی دهد،  هر یک از زن یا مرد که قبل از انقضا عده بمیرد دیگری از او ارث می برد لیکن اگرفوت یکی از آنها بعد از انقضا عده بوده و یا طلاق بائن باشد ازیکدیگر ارث نمی برند.

و مطلب مهم دیگر در خصوص سهم الارث زن دوم بدون فرزند، در صورت تعدد زوجات یک چهارم یا یک هشتم ترکه که تعلق به زوجه دارد بین همه آنان به مساوی تقسیم می شود.

تقسیم اموال شوهر در زمان حیات

بحث تقسیم اموال اصولا بعد از فوت مطرح می شود و تا زمانی که شخص در قید حیات می باشد، اختیار اموال خود را دارد و در مالکیت شخص است، مگر اینکه مالک اموال به اختیار خود تصمیم بگیرد که اموال خود را بین وارثان خود تقسیم نماید، که این امر فقط با منتقل نمودن اموال صورت میگیرد، بعنوان مثال فرد تا زمانی که زنده است می تواند اموال و دارایی خود را در قالب عقد بیع یا عقد صلح به دیگری انتقال دهد. روش دیگری نیز وجود دارد که هر فردی میتواند با تنطیم وصیت نامه که بهتر است رسمی و در دفاتر اسناد رسمی باشد تا ثلث اموال خود را به هر کسی که میخواهد ببخشد. لازم به ذکر است مازاد بر ثلث نافذ نبوده و بعد از فوت فقط با تنفیذ کل ورثه قابلیت اجرا دارد.

وصیت به نفع زوجه دوم

در مطالب وصیت عنوان نمودیم که وصیت فقط تا ثلث اموال امکان پذیر است و اگر شخصی کل دارایی خود را در قالب وصیت نامه به دیگری ببخشد باطل نبوده بلکه غیرنافذ است، و در صورتی که وراث ان را قبول نمایند نافذ می شود. قابل ذکر است هریک از ورثه می توانند به میزان سهم الارث خود وصیت را قبول نماید و فقط مازاد بر ثلث در خصوص سهم همان ورثه پرداخت می شود. و همانطور که در قانون مشخص شده است، زنی که در عقد دائم متوفی بوده است از ماترک ارث میبرد، و تفاوتی ندارد که زن اول متوفی باشد یا زن دوم. اما نکته ای که حائز اهمیت است همانطور که اشاره کردیم متوفی میتواند وصیت به نفع زوجه اول یا دوم نماید و فرقی نمی کند که زن در عقد دائم متوفی باشد یا عقد موقت باشد و زوج میتواند وصیت به نفع زوجه دوم تا ثلث اموال خود را تنظیم بنماید.

نقش طلاق رجعی و فوت در زمان عده زوجه

با استناد به قوانین مربوط به ارث در قانون مدنی موجبات ارث دو امر است سبب و نسب ، و زوجین که زوجیت آنها دائمی بوده از یکدیگر ارث می برند. به مراتب سوال پرسیده میشود که نقش طلاق رجعی و فوت در زمان عده زوجه به چه نحو و میزانی است؟ آیا بعد از طلاق زن و شوهر از یکدیگر ارث میبرند؟ در پاسخ به سوال مربوطه بهتر است بدانیم که طلاق انواع مختلفی دارد که به رجعی و بائن تقسیم میشود. در طلاق بائن که به چهار گروه تقسیم بندی میشود اصولا زن از مرد یا مرد از زن ارث نمی برد.بعنوان مثال طلاقی که زوجه دوشیزه و باکره باشد، یا طلاق زن یائسه ، یا طلاقی که با سه وصلت متوالی ازدواج نمایند و سپس رجوع یا طلاق بگیرند و یا اینکه در طلاق خلع یا مبارات اصولا چون حق رجوع برای مرد وجود ندارد زوجین نمی توانند از یکدیگر ارث ببرن مگر در یک مورد که زن نسبت به مالی که در قبال طلاق به مرد بخشیده است رجوع کند و طلاق به رجعی تبدیل شود.

بعداز توضیحات بالا به بررسی نقش طلاق رجعی و فوت در زمان عده می پردازیم، 

مطابق ماده  943 قانون مدنی اگر شوهر زن خود را به طلاق رجعی دهد، هر یک از زن و شوهر که قبل از پایان یافتن عده بمیرد دیگری از او ارث می برد. اما اگر فوت یکی از آنها بعد از انقضا عده بوده و یا طلاق بائن باشد ازیکدیگر ارث نمی برند.

نکته- اگر شوهر در حال بیماری زن خود را طلاق دهد و درمدت یکسال از تاریخ طلاق با همان بیماری بمیرد زن از او ارث می برد اگرچه طلاق بائن باشد مشروط بر اینکه زن شوهر نکرده باشد. لازم به دکر است که به این نکته نیز اشاره کنیم که  اگر مردی در حال بیماری زنی را عقد کند و در مدت بیماری قبل از نزدیکی با زن بمیرد زن از او ارث نمی برد، اما اگر بعد از نزدیکی یابعد از صحت یافتن از آن مرض بمیرد زن از او ارث می برد.

مهریه و نفقه زوجه دوم 

با توجه به این موضوع که کلیه دیون و بدهی متوفی از ماترک باید پرداخت شود، مهریه و نفقه زوجه دوم نیز جزو دیون متوفی بوده و در صورت عدم پرداخت و مطالبه از سوی زن قابل توقیف می باشد.

 

  • یکشنبه 01 مرداد 1402
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 4 دقیقه
  • 8430
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  +     چهار   =   هفت