تا چه میزان از اموال را می توان وصیت کرد

3.83 از 5 بوسیله 29 رای

 

آگاهی شخص در هنگام تنظیم وصیت نامه در وصیت تملیکی از موارد مهم وصیتنامه می باشد که تا چه میزان از اموال را می توان وصیت کرد، بعنوان مثال زمانی که شخص کل اموال خود را برای بعد از فوتش به دیگری مجانا تملیک می نماید، هرچند که غیر نافذ است ولی باطل نیست، اما این موضوع که تا چه میزان از اموال را می توان وصیت کرد به دلیل ضرر رساندن  به حقوق سایر ورثه  با قبول ورثه قابل اجرا بوده و در غیر اینصورت قابل رد می باشد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با وکیل انحصار وراثت در ارتباط باشید.

نمونه وصیت نامه ثلث اموال صفحه اول 👇🏻

  نمونه وصیت نامه ثلث اموال صفحه اول

نمونه وصیت نامه ثلث اموال صفحه دوم 👇🏻

  نمونه وصیت نامه ثلث اموال صفحه دوم

 

فایل پی دی اف وصیت نامه 👇🏻

دانلود فایل پی دی اف وصیت نامه 

وصیت اموال منقول و غیر منقول

به موجب قانون مدنی هر فرد میتواند وصیت نامه خود را به دو روش عهدی و تملیکی تنظیم نماید، در وصیت نامه تملیکی شخص میتواند تا یک سوم از اموال منقول و غیر منقول خود را به هرکسی که خواست ببخشد، وصیت نسبت به کل اموال منقول و غیر منقول ایرادی ندارد ولی اجازه بیشتر از ثلث آن با ورثه است و اگر اجازه ندهند نمیتوان در مازاد ثلث اموال منقول و غیر منقول دخل و تصرفی کرد.

یک فرد در وصیت نامه خود چه مقدار از اموال منقول و غیرمنقول را میتوان وصیت کرد

تنظیم وصیت نامه مطابق قانون احکام و ترتیب خاص حود را دارد، بدوا باید به عرض رساند که کسی که میخواهد وصیت کند باید نسبت به آن مال جایز التصرف باشد به این معنی که مال غیر را وصیت ننماید و نسبت با آن مال حق مالکانه داشته باشد. هر فرد در وصیت نامه خود میتواند تا یک سوم ار اموال منقول و غیرمنقول خود را به نفع دیگر یا هر کار خیری وصیت نماید، اما وصیت زیادتر از یک سوم هم باطل نیست و اگر بعد از فوت وراث اجازه دهند آن وصیت نیز معتبر میشود و در غیر اینصورت زاید بر ثلث توسط وراث قابل رد خواهد بود. ضمن اینکه مقدار مازاد آن یک سوم در زمان فوت شخص مدنظر قرار میگیرد نه در زمان زنده بودن شخص.

ثلث میت به چه کسانی تعلق میگیرد

در پاسخ به این سوال که ثلث میت به چه کسانی تعلق میگیرد، با توجه به اینکه تعیین اشخاص برای وصیت در ثلث اموال متغیر بوده و امری کاملا شخصی می باشد که چه کسانی را بعنوان موصی له یا موصی لهم قرار دهند، در این مورد هرگز نمیتوان نظر قطعی داد. زیرا طبق قانون این اختیار به هر فردی داده شده است که خودش راجب به تعیین تکلیف در خصوص اموالش تصمیم گیری نماید، خواه شخصی که به نفعش وصیت شده است از خود ورثه باشند خواه این اشخاص غیر از ورثه باشند، در هر حال هرکسی که توسط متوفی مشخص شده باشدثلث اموال میت به او تعلق خواهد گرفت.

وصیت نامه تقسیم اموال 

هر زمان شخصی از دنیا می رود،  ممکن است اموال و دارایی از خود بجا بگذارد، و ماترک قهرا در مالکیت ورثه قرار میگیرد، اما این انتقال به خودی خود صورت نمی گیرد و ممکن است توسط متوفی نسبت به اموال وصیت نامه ای تنطیم شده باشد، و با استناد به ماده ۸۳۳ قانون مدنی ورثه متوفی نمی تواند در مالی که نسبت به آن وصیت شده است تصرف کند، تا زمانی که موصی له رد یا قبول خود را به آنها اعلام نکرده است. اگر تاخیر این اعلام موجب تضرر ورثه باشد دادگاه موصی له ( کسی که به نفعش وصیت شده باشد) را مجبور می کند که تصمیم خود را معین نماید. و بعد از آنکه تکلیف وصیت نامه مشخص شد وراث میتوانند اموال را بین خود تقسیم نمایند، مگر اینکه مال مشاعی باشد و موصی له با سایر وراث شریک باشد، که در اینجا مال باید فروخته شود و تقسیم شود.

وقف اموال در زمان حیات 

هر شخصی میتواند در اموال خود هر گونه دخل و تصرفی که لازم بداند انجام دهد. یکی از این موارد وقف است، لازم به ذکر است که عنوان شود وقف نیز شرایط و احکام خاص خود را دارد. بعنوان مثال واقف باید در هنگام وقف عاقل و بالغ و مکلف باشد، و با اختیار مال خود را وقف نماید و هیچ اجبار و اکراهی وجود نداشته باشد. و شرایطی دیگر برای مال وقفی و کسی که وقف می کند وجود دارد که در این بحث نمی گنجد.

ثلث مال در قرآن

در قانون و شرع اسلام در مورد وصیت تاکید شده است، مثلا در سوره بقره و آیات و روایات نیز به این موضوع اشاره شده است که تا علامت مرگ در کسی حاضر نشده است وصیت کند. و در روایتی دیگر نیز امده است که مومن نمی خوابد مگر اینکه وصیت او زیر سرش باشد. قرآن نیز وصیت در مورد اموال را تا یک سوم یا همان ثلث اموال قبول دارد و زاید بر آن را به دلیل انکه به ضرر سایر ورثه است را رد کرده است، و فقط در صورتیکه ورثه اجازه بدهند مورد قبول قرار میگیرد. و این رد مازاد بر ثلث اشکالی از نظر شرعی برای ورثه ایجاد نمی نماید چون قانونا وشرعا خق مسلم وراث می باشد.

ایا ثلث میت واجب است

در این مورد نیز قبلا توصیحات جامع و کاملی ارائه گردید، در بعضی از موارد میان ورثه اختلاف بوجود می آید که آیا تا همان میزان ثلثی که میت وصیت کرده است را باید عمل نمایند یا واجب نیست، در مواردی که وصیت مازاد بر ثلث باشد، ورثه باید آن مازاد را اجازه دهند اگر رد کنند مانعی ندارد، اما در مواردی که وصیت نسبت به اموال  تا ثلث مشخص شده است عمل به وصیت واجب است.

 

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عدل‌جو ؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمام دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

 

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفاً در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

 

شماره‌های تماس:

09120362123 

02191692272 

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

  • شنبه 03 تیر 1402
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 4 دقیقه
  • 2365
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  4     +     4   =