کاربرد گواهی انحصار وراثت

3.68 از 5 بوسیله 14 رای

با توجه به اینکه هر شخص ممکن است دارایی و دیونی داشته باشد، کاربرد گواهی انحصار وراثت بعد از فوت مشخص می شود، با فوت اشخاص تمام ترکه اعم از اموال و دارایی ها، دیون متوفی، قهرا به ورثه قانونی منتقل میگردد، اما این انتقال به خودی خود صورت نمی گیرد و کاربرد گواهی انحصار وراثت در زمان انتقال اموال این است که ورثه قانونی متوفی چه کسانی هستند و به چه میزان به آنها ارث میرسد. گواهی انحصار وراثت کاربرد های دیگری نیز دارد ، بعنوان مثال در تحریر ترکه ، پرداخت مالیات بر ارث اموالی که از متوفی بجا مانده جهت نقل و انتقال، یا تقسیم ترکه و هر اقدام قضایی و اداری مربوط به ماترک، گواهی انحصار وراثت کاربرد داشته و حتما گواهی مزبور باید اخذ گردد. برای اطلاعات بیشتر با وکیل انحصار وراثت در ارتباط باشید.

مدت اعتبار گواهی انحصار وراثت

گواهی انحصار وراثت با درخواست هریک از ورثه یا ذی نفعان قابل صدور است، با توجه به اینکه اشخاص هر ادعایی که دارند باید آن را به اثبات برسانند، این موضوع در گواهی انحصار وراثت و اعتبارگواهی انحصار وراثت نیز صادق است، به محض وقوع فوت شخص توصیه می گردد وراث اقدام به صدور  گواهی انحصار وراثت  نمایند، تا بتوانند از بعضی از معافیت های مالیاتی بهره ببرند یا در خصوص متوفیان قبل از سال ۹۵/۱/۱ مشمول جریمه نشوند. بعد از صدور این گواهی توسط شورای حل اختلاف مدت  اعتبار گواهی انحصار وراثت دائمی است و نیاز به صدور مجدد آن نمی باشد مگر اینکه درخواست اصلاح آن گردد، بعنوان مثال اسامی تعدادی از ورثه در گواهی مزبور نباشد. یا به هر دلیلی گواهی انحصار وراثت دارای اشکال است که با در خواست هر یک از وراث قابل تصحیح می باشد و گواهی بعدی نیز دائمی است.

تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت 

در این مورد که چه تفاوتی بین حصر وراثت با انحصار وراثت وجود دارد، باید اینگونه پاسخ دهیم که گواهی مزبور بعد از فوت مورث توسط وراث یا ذی نفع در آخرین اقامتگاه متوفی اخذ میگردد، و هیچ تفاوتی بین حصر وراثت با انحصار وراثت وجود ندارد.

تقلب در انحصار وراثت

یکی از صلاحیت های شورای حل اختلاف رسیدگی و صدور گواهی انحصار وراثت است.  بعد از تشکیل پرونده کلیه مدارک متوفی و وراث توسط اعضای شورای حل اختلاف مورد رسیدگی قرار میگیرد، و اگر نواقصی در مدارک وجود داشت که ورثه هم به آن دسترسی نداشتند، از اداره ثبت احوال در این خصوص استعلام گرفته می شود. مگر اینکه در جواب استعلام نیز مشکل حل نشود و یا مشخصات یک یا چند نفر از ورثه در اداره ثبت احوال نیز به ثبت نرسیده باشد، شورای حل اختلاف نیز بر حسب مشخصات اعلامی از سوی خواهان و استعلام اخذ شده از ثبت احوال گواهی مزبور را صادر می کند. نکته قابل اهمیت اینکه گواهی انحصار وراثت یک نوبت آگهی می شود ودر صورت عدم اعتراض گواهی صادر می شود. و تقلب در انحصار وراثت امری محال و غیرممکن است، ضمن اینکه بعد از صدور هم اگر شخصی ادعای وراثت نماید، می تواند با مدارک شناسایی خود درخواست اصلاح گواهی انحصار وراثت را بنماید.

بعد از انحصار وراثت چه باید کرد

بعد از اینکه ورثه موفق به اخذ گواهی انحصار وراثت شدند، می توانند با در نظر گرفتن این موضوع که متوفی چه اموالی دارد اقدام به تقسیم اموال نمایند. اما بعضا مشخص نیست یا ورثه اطلاعاتی از دارایی متوفی ندارند، اولین اقدام بعد از انحصار وراثت طرح دادخواست تحریر ترکه است که میزان دارایی و ماترک مشخص شود، بعد از صدور ترکه نامه وراث می توانند با پرداخت مالیات بر ارث اموال را بین خود تقسیم نمایند، یا از طریق دادگاه درخواست تقسیم اموال نمایند.

مدارک مورد نیاز بعد از انحصار وراثت در شورای حل اختلاف

مدارکی که جهت صدور انحصار وراثت لازم است به شرح ذیل است:

۱. شناسنامه و کارت ملی متوفی.

۲. گواهی فوت.

۳. کپی برابر با اصل تمام صفحات عقدنامه یا رونوشت عقدنامه

۴. کپی برابر با اصل تمام صفحات شناسنامه همسر و چنانچه همسر متوفی زودتر فوت شده باشند باید گواهی فوت ارائه شود.

۵. کپی برابر با اصل صفحه ی اول شناسنامه فرزندان و در صورت تغییر در نام خانوادگی یکی از فرزندان حتی حذف پسوند نام خانوادگی، بایستی صفحه ی توضیحات نیز ارائه شود.

۶. یکی از مدارک لازم برای انحصاروراثت استشهادیه است که توسط سه نفر شاهد امضاء و در دفاتر اسناد رسمی گواهی امضاء شده باشند.

۷. اگر تاریخ فوت قبل از فروردین 1395 باشد، گواهی مالیات بر ارث نیز باید داشته باشید.

۸. در صورت وجود وصیت نامه، در زمان ثبت دادخواست باید ضمیمه شود.

در مدارک لازم برای انحصاروراثت  نگران ناقص بودن مدارک و یا عدم همکاری ورثه نباشید، وکلای عدل جو این مشکل را برای شما حل می کند.

آیا انحصار وراثت اجباری است

 قانون اجباری در این موضوع قرار نداده است، وراث میتوانند با در نطر گرفتن اموال متعلق به متوفی انحصار وراثت بنمایند یا خیر، یا ممکن است در بیشتر مواقع سالیان سال بعد از فوت متوفی ورثه یاد انحصار وراثت و تقسیم اموال بیفتند، لازم به ذکر است که یادآور شویم کسانی که قبل از سال ۹۵ فوت شده اند با توجه به قانون مالیتهای مستقیم در پرداخت مالیات بر ارث مشمول جریمه میشوند، و وراث باید ظرف ۶ ماه از تاریخ فوت اظهارنامه دارایی متوفی را به اداره دادایی و مالیات ارائه دهند، در غیر اینصورت هرسال به کل اموال جریمه تعلق می گیرد. و لازمه تشکیل پرونده در. دداره مالیات جهت پرداخت مالیات بر ارث گرفتن گواهی انحصار وراثت است. بطور خلاصه میتوان گفت انحصار وراثت برای متوفیان قبل از۹۵ اجباری میباشد مگر اینکه متوفی اموالی نداشته باشد. و در مورد متوفیان بعد از سال ۹۵ قانون اصلاح شد و جریمه برداشته شد، فقط اگر ورثه ظرف یکسال اقدام به تشکیل پرونده مالیات ننمایند از بعضی از معافیت های مالیات بی بهره می مانند.

مدت زمان انحصار وراثت بعد از فوت

بعد از فوت شخص هر اقدام قانونی که توسط ورثه صورت می پذیرد، نیاز به این دارد که گواهی انحصار وراثت صادر شده باشد، قانون الزامی در مدت زمان انحصار وراثت بعد از فوت قرار نداده است، و وراث اختیار دارند که هر زمان بخواهند اقدام به گرفتن انحصار وراثت نمایند، فقط ممکن است کسانی که مورث آنها قبل از ۹۵ فوت نموده اند در بحث پرداخت مالیات بر ارث با مشکل مواجه شوند و جریمه بر اموال تعلق بگیرد.

 

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عدل‌جو ؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمام دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

 

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفاً در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

 

شماره‌های تماس:

09120362123 

02191692272 

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

  • دوشنبه 22 خرداد 1402
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 10 دقیقه
  • 413
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  -     7   =   چهار