انحصار وراثت برای مستمری

3.69 از 5 بوسیله 254 رای

با فوت شخص دارایی و دیون متوفی به ورثه منتقل می گردد، ولی این انتقال به خودی خود انجام نمی شود، و در گام اول وراث باید ذی نفع بودن خود را در مراجع اداری و قضایی به اثبات برسانند، یکی از پرکاربرد ترین اقدامات بعد از فوت، انحصار وراثت برای مستمری می باشد، که به چه اشخاصی تعلق می گیرد. هریک از وراث میتوانند از شورای حل اختلاف آخرین محلی که متوفی ساکن آنجا بوده است، درخواست گواهی انحصار وراثت برای مستمری را بنماید. که با مدارک شناسایی کل ورثه و متوفی و گواهی فوت و استشهادیه ای که در دفتر اسناد رسمی توسط سه شاهد گواهی شده است، درخواست صدور گواهی انحصار وراثت برای مستمری را می نمایند. برای اطلاعات بیشتر با وکیل انحصار وراثت در ارتباط باشید.

مدارک لازم برای انتقال حقوق متوفی به همسر

انتقال حقوق به همسر یا فرزندان نیازمند این است که ورثه مدارک لازم را به سازمان مربوطه ارائه دهند. 

۱- گواهی فوت متوفی 

۲- انحصار وراثت اخذ شده از شورای حل اختلاف

۳- شناسنامه و کارت ملی متوفی

۴- شناسنامه و کارت ملی ورثه یا کپی برابر با اصل 

۵- عقدنامه همسر دائمی متوفی

۶- تقاضانامه برقراری حقوق متوفی

مدارک لازم برای انتقال حقوق متوفی بازنشسته کشوری

برای برقراری حقوق متوفی بعد از فوت باید سیکل اداری مربوط به سازمان مربوطه طی شود و مداک مورد نیاز آن نیز به شرح ذیل است؛

۱- کپی صفحه اول و دوم شناسنامه متقاضی متقاضی و متوفی

۲- انحصار وراثت متوفی

۳- گواهی فوت

۴-صفحه اول و دوم شناسنامه و کارت ملی متوفی

۵- عقدنامه همسر دائمی متوفی

۶-گواهی اشتغال به تحصیل فرزند ذکور

مراحل انتقال حقوق متوفی به همسر

با توجه به اینکه هر شخص بیمه شده ای از مزایای خاصی برخوردار است پس از مرگ او نیز بازماندگان  میتوانند از حق و حقوق لازم برخوردار شوند، که یکی ازاین امتیازات انتقال حقوق متوفی به همسر او می باشد، در این مورد باید به عرض رساند که قانون تامین اجتماعی با استخدام کشوری کمی متفاوت است. مطابق با بند ۱ ماده ۸۱ که عنوان نموده است، همسر دائمی متوفی تا زمانی که ازدواج نکرده است میتواند حقوق متوفی را دریافت نماید، اما در قانون حمایت خانواده به همین منظور و جهت حفظ این امتیاز برای زوجه شرایطی را در نظر گرفته است، که در بند۱ ماده ۴۸ قانون حمایت خانواده عنوان شده است که ازدواج مجدد همسر متوفی مانع از حقوق دریافتی متوفی نمی شود.

مبلغ بیمه تامین اجتماعی بعد از فوت

مبلغ بیمه تامین اجتماعی با توجه به اینکه شخص چه سنواتی بیمه پرداخت کرده باشد و با توجه به شرایط سنی متغیر است. مطابق ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی اگر  بیمه شده ۲۰ سال حق بیمه خود را پرداخت کرده باشد و مردان به سن ۶۰ سالگی و زنان ۵۵ سالگی رسیده باشند، می توانند بازنشسته شوند و مستمری دریافت کنند. اما نکته دیگر اینکه اگر زنان و مردان ۳۰ سال بیمه خود را پرداخت کرده باشند ولی شرایط سنی نداشته باشند، مردان باید به حداقل سن ۵۰ و خانم ها به سن ۴۵ سالگی رسیده باشند تا بتوانند از حقوق بازنشستگی برخوردار شوند. و حتی در مشاغل سخت و زیان آور اگر ۲۰ سال متوالی و ۲۵ سال متناوب اشتغال داشته باشند میتوانند بدون شرط سنی بازنشست شوند. و بعد از فوت نیز همسر متوفی ۵۰ درصد از مبلغ مذکور را دریافت نماید، و درمورد فرزندان نیز با شرایطی که قبلا عنوان کردیم ۲۵ درصد حقوق را دریافت نمایند.

اگر انحصار وراثت نکنیم

پیش از این نیز اشاره کردیم که با فوت شخص وراث قانونی متوفی باید مشخص شوند، و هر ادعایی در مراجع قضایی و اداری فقط با ارائه انحصار وراثت مقدور است که اثبات نمایند چه اشخاصی ورثه متوفی هستند. لازم به ذکر است که هر اقدام قانونی در خصوص متوفی نیازمند صدور گواهی انحصار وراثت است در غیر اینصورت وراث نمی توانند در هیچیک از مراجع اداری و قضایی حقوق خود را مطالبه نمایند.

مراحل اداری برقراری مستمری بازماندگان

برای برقراری مستمری بازماندگان ورثه باید ابتدا با اخذ گواهی انحصاروراثت و مدارک لازم به سازمان تامین اجتماعی مراجعه نمایند. در بخشنامه شماره 7827/95/1000مورخ 1395/08/01 در مورد برقراری مستمری بازماندگان به شرح ذیل تعیین تکلیف شده است؛

1- در صورت فوت کردن شخص بیمه شده

۲- در صورت فوت بیمه شده ای که بطور کلی از کار افتاده بوده است

۳-در مواردی که شخص بیمه شده در اثر حوادث ناشی از کار فوت نموده است

۳-در مورد فوت شخص بیمه شده ای که در ۱۰ سال آخر زنده بودن خود حق بیمه یکسال کار را پرداخت کرده باشد.به شرط اینکه در سال آخر زندگی خود حق بیمه ۹۰ روز کار را در این سال پرداخت نموده باشد.

مدارک لازم برای گرفتن حقوق متوفی بازنشسته تامین اجتماعی

 مدارک مورد نیاز آن نیز به شرح ذیل است؛

۱- کپی و اصل شناسنامه و کارت ملی متوفی

۲- کپی و اصل شناسنامه و کارت ملی متقاضی و افراد تحت تکفل

۳- انحصار وراثت متوفی

۴- گواهی فوت متوفی

۵- عقدنامه همسر دائمی متوفی

۶-گواهی اشتغال به تحصیل فرزند ذکور بالی ۱۸ سال

برقراری مستمری بازماندگان از تاریخ فوت

بعد از فوت متوفی 

برای برقراری مستمری بازماندگان از تاریخ فوت ابتدا وراث با اخذ گواهی انحصاروراثت از شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه شخص فوت شده میتوانند با مدارک لازم به سازمانمربوطه مراجعه نمایند.همانطور که گفتیم در بخشنامه شماره 7827/95/1000مورخ ۱۳۹۵/۰۸/۰۱ در مورد برقراری مستمری بازماندگان به شرح ذیل تعیین تکلیف شده است؛

۱- در صورت فوت کردن شخص بیمه شده

۲- در صورت فوت بیمه شده ای که بطور کلی از کار افتاده بوده است

۳-در مواردی که شخص بیمه شده در اثر حوادث ناشی از کار فوت نموده است

۳-در مورد فوت شخص بیمه شده ای که در ۱۰ سال آخر زنده بودن خود حق بیمه یکسال کار را پرداخت کرده باشد.به شرط اینکه در سال آخر زندگی خود حق بیمه ۹۰ روز کار را در این سال پرداخت نموده باشد.

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عدل‌جو ؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمام دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

 

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفاً در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

 

شماره‌های تماس:

09120362123 

02191692272 

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

  • دوشنبه 22 خرداد 1402
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 10 دقیقه
  • 6010
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  هشت     -     8   =