آیا سهم الارث پسر و دختر مساوی شده است؟

3.44 از 5 بوسیله 269 رای

قانون مدنی کشور ما در خصوص ارث کاملا تعیین تکلیف نموده است و این مشکل را که آیا سهم الارث پسر ودختر مساوی شده است یا خیر را مشخص نموده است، در ادامه مطلب به توضیح  این سوال که سهم الارث پسر و دختر مساوی شده است یا خیر می پردازیم؛ 

همانطور که عرض کردیم مطابق قانون مدنی موجبات ارث سبب و نسب است، و طبق گواهی انحصار وراثت مشخص میشوند که به چه میزان به وراث ارث میرسد، طبق ماده ۹۰۷ قانون مدنی اگر فرزند تنها باشد، چه پسر باشد چه دختر باشد تمام ارث به او می رسد ، اگر فرزندان تمام دختر یا تمام پسر باشند ارث به مساوی تقسیم می شود، اگر اولاد متعدد باشند هم  پسرو هم دختر باشند، پسر دو برابر دختر ارث می برد. برای اطلاع از انحصار وراثت درست و مساوی بین دختر و پسر با وکیل انحصار وراثت همراه باشید.

قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان

قانون جدیدی در خصوص تقسیم ارث فرزندان وجود ندارد و طبق قانون مدنی در ماده ۹۰۷ مشخص شده است که به فرزندان متوفی به چه میزان ارث می رسد، و در سال ۱۴۰۲ هیچ تغییری در قانون تقسیم ارث بین فرزندان بوجود نیامده است. و در آخر باید عنوان کنیم که اگر جنسیت فرزندان یکی باشد همگی مساوی ارث می برند، اما اگر دختر و پسر با هم باشند ، پسر دو برابر دختر ارث می برد.

سهم الارث دختر و پسر در قانون جدید

در قانون جدید در سال ۱۴۰۲ سهم الارث دختر و پسر مساوی نشده است، و قانون به همان شکل سابق در خصوص تقسیم سهم الارث دختر وپسر تعیین تکلیف نموده و لازم الاجرا می باشد، اصولا سهم پسران دو برابر دختران می باشد، مگر اینکه متوفی در مورد ارث خود تعیین تکلیف نموده باشد یا وصیت نامه ای تنظیم شده باشد که سهم الارث دختران بیشتر یا مساوی با پسران شود، که این مورد در هریک از پرونده های ارث متفاوت بوده است.

قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان تصویب شد؟ 

متاسفانه این سوالی که به کرار پرسیده میشود، آیا قانون جدیدی در تقسیم ارث بین فرزندان تصویب شده است یا خیر؟ قطعا پاسخ به این سوال منفی میباشد، در مطالب قبل هم عنوان کردیم که قانون جدیدی برای تقسیم ارث بین فرزندان تصویب نشده است و کماکان قانون سابق قابلیت اجرا دارد، و سهم پسران دو برابر دختران می باشد.

آیا سهم الارث فرزند دختر و پسر در قانون جدید مساوی شده است؟

 قانون جدیدی در مورد تساوی سهم الارث فرزند دختر و پسر وجود ندارد، و سهم الارث دختر و پسر به همان شکل قانون سابق نابرابر بوده و در سال جدید نیز پسران  دو برابر دختران ارث می برند مگر در شرایط خاص که وصیت نامه ای وجود داشته باشد.

آیا سهم الارث دختر و پسر در سال ۱۴۰۲ مساوی شده است

 در گواهی انحصار وراثت که توسط شورای حل اختلاف صادر میشود، سهم الارث هر یک از وراث فرزندان، پدر و مادر و اولاد را مشخص می نماید. و در سال ۱۴۰۲ نیز قانونی در این مورد تصویب نشده است، و مانند سابق سهم الارث دختر و پسر مساوی نیست، و سهم پسران دو برابر از دختران می باشد.

قانون برابری سهم الارث پسر و دختر چیست؟

قانونی تحت عنوان برابری سهم الارث پسر و دختر وجود ندارد و زمانی که ورثه قصد تقسیم ارث را دارند، باید گواهی انحصار وراثت را از شورای حل اختلاف اخذ نمایند، و در آن گواهی میزان سهم الارث هر یک از وراث مشخص می شود، و مانند سابق دختر نصف پسر ارث می برد.

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عدل‌جو ؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمام دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

 

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفاً در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

 

شماره‌های تماس:

09120362123 

02191692272 

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

  • دوشنبه 22 خرداد 1402
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 5 دقیقه
  • 6321
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  یک     +   =   6