آیا برای انحصار وراثت باید وکالت داد؟

3.44 از 5 بوسیله 90 رای

مسلما هر حقی که توسط شخص قابل مطالبه باشد توسط وکیل نیز قابل مطالبه خواهد بود، و بهتر است روند رسیدگی که دارای پیچ و خم قضایی می باشد را به وکیلی که در زمینه ارث تخصص دارد واگذار کرد، بعضا اشخاص در خصوص انحصار وراثت خود اقدامات قضایی را شروع نموده و بر اساس بی تجربگی در این زمینه روند طولانی و پر زحمتی را پیش رو خواهند داشت، و حتی به کرار پیش آمده است که ورثه کلی هزینه هم متقبل شده اند و در آخر به این نتیجه رسیده اند که برای انحصار وراثت باید وکالت داد.

باید توجه داشت اگر ورثه خارج از کشور هستند و به فردی داخل ایرانوکالت مدنی داده اند، حتما باید به وکیل دادگستری وکالت داد و خود شخص صلاحیت طرح هیچ نوع دعوایی در مراجع قضایی ندارد. برای اطلاعات بیشتر با وکیل انحصار وراثت در ارتباط باشید.

آبا برای انحصار وراثت باید وکالت داد

همانطور که در بالا اشاره کردیم در پاسخ به این سوال که آیا برای انحصار وراثت باید وکالت داد باید عرض نماییم که خیر اجباری در این امر نیست، ولی اصولا وراث ممکن است زمان کافی برای انجام این امورات نداشته باشند و یا تخصص کافی در این زمینه را نداشته باشند و یا به هر دلیل دیگری کار را به وکیل متخصص ارث بسپارند، لازم به ذکر است که نیازی نیس همه وراث با هم به وکیل دادگستری وکالت دهند، یا نیازی نیست کل ورثه نیز به یک ورثه وکالت دهند، زیرا در خصوص ارث و انحصار وراثت اقدام یکی از وراث کفایت میکند، اما از همه مهمتر اینست که شخصی که برای انحصار وراثت باید وکالت دهد، حتما باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشد، با توجه به الکترونیکی شدن تمام مراحل قضایی وکالتنامه وکلای دادگستری نیز بصورت الکترونیک تنظیم میگردد. و در سامانه ثنا برای شخصی که میخواهد وکالت دهد قابل روئیت است،  با این موضوع قوه قضاییه دو پیامد مثبت را برای هموطنان عزیزمان در نظر گرفته است، ۱- بتوان به راحتی از هر شهر دور و نزدیک بصورت غیر حضوری و بدون مراجعه به وکیل دادگستری وکالت داد ۲- با توجه به این امر که  قوه قضاییه این سامانه را در اختیار وکلا قرار داده است و متن وکالت آن بصورت پیش فرض در کارتابل وکلا تعبیه شده است، و وکیل دادگستری را از فیلترهای استاندارد خود( به عنوان مثال دارا بودن پروانه معتبر وکالت)  گذرانده و گزینش کرده است جای هیچ نوع نگرانی وجود ندارد و راه اخاذی و کلاهبرداری را برای افراد سودجو بسته است.

نکته دیگر، زمانی که ورثه خارجاز کشورهستند و به یک فرد داخل ایران وکالت مدنی ( محضری)  میدهند، آن فرد حتما باید از طریق وکیل دادگستری اقدام نماید و مستقیما صلاحیت طرح هیچ اقدام قضایی را ندارد. 

گروه وکلای عدل جو متخصص در زمینه ارث و انحصار وراثت ، آمادگی خدمت رسانی به کلیه هموطنان عزیزمان را در هر نقطه از ایران و خارج از کشور را دارد.

آیا انحصار وراثت اجباری است

زمانیکه فردی فوت میکند، این اختیار برای وراث وجود دارد که برای اخذ انحصار وراثت اقدام نمایند یا خیر، اما در پاسخ به این سوال که آیا انحصار وراثت اجباری است یا خیر باید عنوان نماییم، اگر متوفی دارایی و اموال و دیونی دارد بله انحصار وراثت اجباری است، زیرا اقدام برای هر نوع عمل حقوقی در زمینه ارث نیازمند صدور گواهی انحصار وراثت است، انحصار وراثت تعیین می نماید که چه کسانی ورثه هستند و سهم الارث هر شخص به چه میزانی است، ضمن اینکه برای مراجعه به هر اداره دولتی و مراجع قضایی گواهی انحصار وراثت ابتدایی ترین اقدامی است که وراث باید انجام دهند، ولی زمانی پیش می آید متوفی هیچ دارایی ، حتی حقوق بازنشستگی یا بیمه هم ندارد در اینگونه موارد لزومی به گرفتن انحصار وراثت وجود ندارد.

گواهی انحصار وراثت برای سهام عدالت چگونه است

برای اخذ گرفتن گواهی انحصار وراثت، ورثه هم میتوانند کار را به وکیل بسپارند، در اینصورت وکیل دادگستری تمام مراحل صدور گواهی از ثبت دادخواست تا صدور گواهی مزبور را ظرف ۴۰ تا ۴۵ روز انجام می دهد، یا خود وراث میتوانند، ازطریق مراجعه به شورای حل اختلاف محل سکونت متوفی بصورت حضوری ، یا با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی  برای ثبت دادخواست اقدام نمایند. بعد از این مرحله درخواست از طریق شورای حل اختلاف به شعبه ای که مشخص میشود ارجاع داده میشود، بعد از آن شخص خواهان میتواندبه شعبه ای که تعیین شده است مراجعه نماید و مدارک خود را ارائه دهد و رسیدگی شروع میشود، ضمن اینکه یکی از مدارک مهم برای گواهی انحصار وراثت برای سهام عدالت استشهادیه ای است، که باید قبلاتوسط سه نفر شهود در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم شده باشد یا سه نفر خانم یا آقا را بصورت حضوری برای شهادت دادن نزد شعبه معرفی نمود.و در آخر یک دوره نشر آگهی یکماهه صورت میپذیرد و گواهی انحصار وراثت برای سهام عدالت صادر میشود.

گواهی انحصار وراثت را از کجا بگیریم

صلاحیت دعاوی با توجه به ذات آنها متفاوت است،در گواهی انحصار وراثت چون آیتم خوانده وجود ندارد و در اصل دعوا محسوب نمیشود، فقط گواهی است که مشخص مینماید وراث چه کسانی هستند و سهم الارث هر یک ازورثه به چه میزان است، حالا سوال اینست که گواهی انحصار وراثت را از کجا بگیریم؟ شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه متوفی( محل سکونت) صالح به رسیدگی در این امر می باشد. و زمانیکه متوفی در خارج از کشور فوت می نماید، هر یک از شوراهای حل اختلاف تهران قابلیت رسیدگی به این امر را دارد.

آیا برای گرفتن گواهی انحصار وراثت حتما باید وکیل داشت

وکیل داشتن در هر پرونده قضایی امری است کاملا شخصی که خود فرد، با توجه به تخصصی که وکلای دادگستری در زمینه قضایی دارند و به ایرادات آن کاملا مشرف هستند بستگی دارد که آیا برای گرفتن گواهی انحصار وراثت حتما باید وکیل داشت یا خیر؟ با توجه به راه اندازی تنظیم الکترونیک وکالتنامه های وکلا توسط قوه قضاییه، این امکان برای وکلا و موکلین عزیز بوجود آمده است که حتی بصورت غیرحضوری امکان ثبت وکالتنامه نیز مقدور شده است، و لازمه این امر اینست که هر شخصی که قصد دادن وکالت دارد حتما باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشد و این اطمینان برای اشخاص نسبت به وکیل انتخابی وجود دارد، ضمن اینکه میتوانند قرارداد وکالتی را که با وکیل خود تنطیم کرده اند را در سامانه خود مشاهده نمایند و از راه دور نیز به آسانی و غیر حضوری کار را به وکزل بسپارند.

آیا نیاز به اعطای وکالت از سوی همه ورثه است؟ هزینه وکیل برای انحصار وراثت چقدر است؟ 

درصورتی که همه ورثه تصمیم به اخذ اعطای وکالت به وکیل دادگستری را داشته باشند، نیاز نیست کل ورثه به وکیل وکالت دهند، با اعطای وکالت از سوی هر یک از ورثه حتی یکنفر از وراث، کلیه مراحل ارث از انحصار وراثت ، مالیات بر ارث، تقسیم و فروش اموال صورت می پذیرد. این نکته ناگفته نماند که ورثه ای که قصد اعطای وکالت به وکیل را دارد حتما باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشد. زیرا ابلاغ ها و تنظیم وکالتنامه ها هم بصورت الکترونیک از طریق ثنا پیامک میشود. و با توجه به الکترونیکی شدن وکالتنامه ها و حذف قراردادهای دستی در صورت تمایل، ورثه نیز میتوانند بصورت غیر حضوری به وکیل وکالت دهند، به مراتب سوال میشود که هزینه وکیل برای انحصار وراثت چقدر است؟ وکلای عدل جو با سالها سابقه وکالت تخصصی در زمینه ارث و انحصار وراثت ،  تقسیم ترکه ، تحریر ترکه و مالیات بر ارث در سال ۱۴۰۲ با کمترین رقم هزینه اخذ انحصار وراثت را برای موکلین عزیز ۳/۵۰۰/۰۰۰ تومان با کلیه هزینه های دادرسی درنظر گرفته است.

مدارک لازم برای انحصار وراثت شورای حل اختلاف چیست؟ 

برای اقدام به گرفتن انحصار وراثت از شورای حل اختلاف پیش از همه چیز، هر یک از ورثه ای که میخواهد کار را به جلو ببرد باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشد، در غیر اینصورت ثبت دادخواست امکان پذیر نمی باشد ، مداک لازم برای انحصار وراثت شورای حل اختلاف به شرح ذیل است؛

۱- تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی متوفی و شناسنامه و کارت ملی ورثه

۲- عقدنامه همسر متوفی 

۳- استشهادیه تنظیمی در دفتر اسناد رسمی

۴- گواهی فوت متوفی ( در صورت نداشتن گواهی فوت وراث یا وکیل میتوانند درخواست صدور مجدد آن را از اداره ثبت احوال بخواهند)

مدت زمان انحصار وراثت چقدر است؟

از زمانیکه ثبت دادخواست استارت میخورد، اگر درخواست گواهی انحصار وراثت نامحدود شده باشد، و کل مدارک وراث کامل باشد یک دوره نشر آگهی یکماهه میشود و در صورت عدم اعتراض، حدودا ۴۰ تا ۴۵ روز زمان میبرد تا آگهی مزبور صادر شود، اما اگر گواهی انحصار وراثت محدود درخواست شده باشد، چون نشر آگهی ندارد ظرف ۷ روز انحصار وراثت صادر میشود.

بعضی سوال کرده اند که مدت زمان انحصار وراثت بعد از فوت چقدر است؟

مدت زمان انحصار وراثت بستگی به این دارد که گواهی انحصار وراثت محدود درخواست شده باشد یا نامحدود ، در صورتی که محدود باشد گواهی مزبور تا ۷ روز قابل صدور است، اگر نامحدود درخواست شده باشد با توجه به نشر آگهی یکماهه، مدت زمان انحصار وراثت ۴۰ تا ۴۵ روز است.

آیا لیست اموال متوفی در انحصار وراثت مشخص می شود؟

گواهی انحصار وراثت فقط تعیین کننده این امر است که وراث متوفی چه اشخاصی هستند و میزان سهم الارث هر کدام چه میزان است. لیست اموال متوفی در انحصار وراثت قابل تعیین نمی باشد، بلکه وراث برای اطلاع از لیست اموال متوفی باید دادخواست تحریر ترکه مطرح نمایند، در دادخواست تحریر ترکه کلیه اموال و دارایی متوفی قابل شناسایی است.

هزینه وکیل خوب برای انحصار وراثت چقدر است؟

وکیل خوب برای انحصار وراثت بر حسب سابقه وکالت و تعداد بالای پرونده در زمینه ارث و انحصار وراثت در سال ۱۴۰۲ با تمام هزینه های دادرسی ۳/۵۰۰/۰۰۰ تومان می باشد.

مالیات بر ارث چه زمانی باید پرداخت شود؟

مالیات بر ارث همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم مالیاتی است که بعد از فوت به ماترک متوفی تعلق میگیرد ، و در زمان فروشو نقل و انتقال ماترک، وراث باید نسبت به دارایی متوفی که درصد آن متفاوت است،( طبق قانون مالیاتهای مستقیم) توسط اداره دارایی و مالیات محاسبه میشود و از وراث به نسبت سهم الارث اخذ میگردد. تعیین  مالیات بر ارث به موارد مختلفی مانند انواع دارایی های متوفی ، تاریخ فوت شخص و نسبت ورثه با متوفی بستگی دارد. مالیات بر ارث برای اشخاص فوت شده به دو بخش تقسیم میشود.

۱- متوفیان که تاریخ فوت آنها قبل از سال ۱۳۹۵ بوده است، که ورثه انها باید قبل از درخواست گواهی انحصار وراثت اقدام به تشکیل پرونده مالیات بر ارث نمایند و هرچه دیرتر اقدام به تشکیل پرونده و معرفی اموال نمایند به ماترک متوفی جریمه تعلق خواهد گرفت.

۲- متوفیانی که تاریخ فوت آنها بعد از سال ۱۳۹۵ بوده قانون مالیات بر ارث اصلاح شد و جریمه از میان برداشته شد، البته نکته حائز اهمیت اینست که اگر ورثه از تاریخ فوت متوفی یکسال بگذرد و مالیات بر ارث را پرداخت ننمایند، از معافیت های مالیاتی بهره مند نخواهند شد، بعنوان مثال در صورتی که از تاریخ فوت متوفی تا یکسال وراث اقدام به تشکیل پرونده نمایند و مالیات بر ارث را پرداخت نمایند دیون و بدهی های متوفی مانند مهریه زن، هزینه کفن و دفن و هر بدهی دیگری به شرط ارائه مدرک کسر میگردد، و نسبت به مابقی مالیات بر ارث تعلق می گیرد.

  گواهی پرداخت مالیات بر ارث

دانلود فایل گواهی پرداخت مالیات بر ارث

دانلود فایل گواهی بلامانع بودت ثبت

اگر یکی از وراث حاضر به فوش نباشد؟

ممکناست بعد از فوت شخص در هر خانواده ای اختلاف نظر برای تقسیم و فروش دارایی متوفی وجود داشته باشد و سایر ورثه همکاری ننمایند، این اطمینان را به شما می دهیم که در صورت اختلاف ورثه و عدم همکاری ایشان اموال قابل فروش وتقسیم میباشد، هریک از ورثه میتوانند هر زمانی که اراده نمایند درخواست صدور گواهی انحصار وراثت را بنمایند، و دادخواست تقسیم ترکه را به طرفیت سایر وراث مطرح نمایند. و بعد از رسیدگی به درخواست تقسیم ترکه، سهم الارث هریک از وراث بعد از مزائده به حساب آنان یا صندوق دادگستری واریز می گردد.

نکته؛ اگر به مدارک سایر ورثه دسترسی ندارید، میتوانید هنگام رسیدگی به درخواست انحصار وراثت از شورای حل اختلاف درخواست نمایید که از اداره ثبت احوال در این خصوص استعلام گردد.

انحصار وراثت در کرج را هم انجام می دهید؟ 

گروه وکلای عدل جو در زمینه ارث و انحصار وراثت در کرج نیز فعالیت دارد، و با الکترونیک شدن وکالتنامه امکان عقد قرارداد وکالت بصورت غیرحضوری و بصورت تخصصی در تهران ، کرج،  گیلان، اصفهان، فارس، همدان و نیز سراسر کشور و خارج از کشور وجود دارد.

اگر گواهی فوت یا شناسنامه بعضی از وراث را نداشته باشیم؟

اگر هر یک از ورثه بخواهند به تنهایی برای اخذ انحصار وراثت اقدام نمایند وگواهی فوت یا شناسنامه بعضی از وراث را نداشته باشند، می توانند برای اخذ گواهی فوت به نزدیکترین ثبت احوال محل سکونت خود مراجعه نموده و با ارائه شناسنامه خود گواهی فوت متوفی را اخذ نمایند، و اگر شناسنامه بعضی از وراث را نداشته باشید میتوانید از شعبه مربوط به انحصار وراثت تقاضا نموده که جهت کسب اطلاعات کارت ملی و شناسنامه سایر وراث از اداره ثبت احوال استعلام بعمل آید. و اگر هیچیک از وراث همکاری لازم را بعمل نیاوردند، کار متوقف نمیشود و براحتی قابل حل خواهد بود.

  گواهی-وفات

دانلود فایل گواهی وفات

انحصار وراثت کردن با تقسیم ارث چه فرقی دارد

 انحصار وراثت لازمه تقسیم ارث است، و برای تقسیم ارث حتما باید گواهی انحصار وراث صادر شود، زمانیکه وراث بخواهند مالی را بین خود تقسیم نمایند یا از طریق مراجع قضایی اقدام کنند، باید دادخواستی در شورای حل اختلاف محل سکونت متوفی تحت عنوان گواهی انحصار وراثت ثبت شود و بعد از صدور گواهی مزبور دادخواست تقسیم ترکه مطرح شود، پس انحصار وراثت با تقسیم ارث دو مقوله جدا از هم هستند.

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عدل‌جو ؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمام دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

 

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفاً در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

 

شماره‌های تماس:

09120362123 

02191692272 

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

  • یکشنبه 31 اردیبشت 1402
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 7 دقیقه
  • 2245
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  یک     +   =   یک