نحوه انحصار وراثت پدر

2.83 از 5 بوسیله 39 رای

برای مشخص شدن اموال پدر یا مادر و یا بطور کلی هر شخصی که فوت می نماید، یا نقل و انتقال هر گونه مالی از شخص فوت شده نیاز به اخذ گواهی انحصاروراثت می باشد وگرنه صدای شخص در هیچ یک از ادارات دولتی و مراجع قضایی به گوش نمی رسد. برای درخواست گواهی انحصار وراثت ابتدا باید در شورای حل اختلاف محل سکونت متوفی دادخواست انحصاروراثت به ثبت برسد،  و با در دست داشتن مدارک شناسایی متوفی و گواهی فوت و مدارک شناسایی سایر ورثه به شعبه تعیین شده مراجعه شود و رسیدگی آغاز می شود، در نحوه انحصاروراثت پدر ممکن است سایر ورثه حاضر به همکاری نباشند یا مدارک ایشان در دسترس نباشد، در این مورد هم مشکلی به وجود نمی آید و می توان از شعبه رسیدگی کننده ، استعلام از اداره ثبت احوال را درخواست نمود، در اینصورت حدودا ۱۰ الی ۲۰ روز به زمان صدور گواهی انحصاروراثت اضافه می شود. و بعد از تکمیل مدارک در انحصاروراثت نامحدود(اموال متوفی بیشتر از ۵۰ میلیون باشد) یک آگهی یک ماهه منتشر می شود و بعد از انقضای یک ماه مذکور اگر اعتراضی در این خصوص وجود نداشته باشد، گواهی صادر و به فرد ابلاغ می شود. اما در گواهی انحصار وراثت محدود( اموال متوفی کمتر از ۵۰ میلیون باشد) آگهی یکماهه وجود ندارد و درصورت تکمیل مدارک ظرف ۷ تا ۱۰ روز گواهی انحصاروراثت صادر می شود. برای اطلاعات بیشتر با وکیل انحصار وراثت در ارتباط باشید.

مدارک لازم برای انحصار وراثت پدر

به طور کلی مدارک لازم برای انحصار وراثت یک چهارچوب معین دارد و انحصار وراثت برای پدر یا مادر نیازمند طی شدن فرآیند یکسان است. از همین رو برای شروع این فرآیند و ثبت دادخواست انحصار وراثت، باید مدارک ذیل را تهیه نمایید.

۱. شناسنامه و کارت ملی متوفی.

۲. گواهی فوت.

۳. کپی برابر با اصل تمام صفحات عقدنامه یا رونوشت عقدنامه

۴. کپی برابر با اصل تمام صفحات شناسنامه همسر و چنانچه همسر متوفی زودتر فوت شده باشند باید گواهی فوت ارائه شود.

۵. کپی برابر با اصل صفحه ی اول شناسنامه فرزندان و در صورت تغییر در نام خانوادگی یکی از فرزندان حتی حذف پسوند نام خانوادگی، بایستی صفحه ی توضیحات نیز ارائه شود.

۶. یکی از مدارک لازم برای انحصاروراثت پدر استشهادیه است که توسط سه نفر شاهد امضاء و در دفاتر اسناد رسمی گواهی امضاء شده باشند.

۷. اگر تاریخ فوت قبل از فروردین 1395 باشد، گواهی مالیات بر ارث نیز باید داشته باشید.

۸. در صورت وجود وصیت نامه، در زمان ثبت دادخواست باید ضمیمه شود.

در مدارک لازم برای انحصاروراثت پدر نگران ناقص بودن مدارک و یا عدم همکاری ورثه نباشید، وکلای عدل جو این مشکل را برای شما حل می کند.

مراحل انحصار وراثت پدر؟

بعداز تکمیل مدارک یاد شده اولین  مراحل انحصار وراثت پدر، ثبت نام در سامانه عدل ایران (ثنا) است. اگر مایل باشید خودتان تمام مراحل انحصار وراثت پدر را انجام دهید یا این امر را به وکیل انحصار وراثت محول کنید در هر صورت باید سامانه ثنا داشته باشید.

در قدم دوم باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایید و با ارائه مدارک گفته شده دادخواست انحصار وراثت محدود یا نامحدود را ثبت کنید.

پس از ثبت دادخواست انحصار وراثت پدر باید منتظر دریافت پیامک از سامانه عدل ایران باشید، بعداز ارجاع دادخواست شما به شعبه های مربوطه در یکی از مجتمع های شورای حل اختلاف، شما این پیامک را دریافت می کنید.

در مرحله بعدی باید به صورت حضوری به شعبه تعیین شده مراجعه نمایید و مراحل مربوط به صدور انحصار وراثت پدر را از شعبه پیگیری نمایید.

بعداز سپری شدن مراحل انحصار وراثت پدر و تکمیل پروسه قانونی – قضایی در شعبه ی شورای حل اختلاف و پس از پایان رسیدگی به پرونده شما، باید منتظر صدور گواهی انحصار وراثت پدر باشید. در صورتی که دادخواست انحصار وراثت محدود ثبت کرده باشید ظرف یک هفته تا 10 روز و اگر دادخواست انحصار وراثت نامحدود ثبت کرده باشید ظرف 45 تا 50 روز پیامک ابلاغ دادنامه را دریافت می کنید و سپس با مراجعه به شعبه مربوطه می توانید کپی برابر با اصل گواهی انحصار وراثت پدر را با مُهر شورای حل اختلاف دریافت نمایید و مراحل انحصاروراثت پدر به اتمام می رسد.

هزینه حصر وراثت پدر؟

هزینه های مربوط به حصر وراثت پدر را نمی توان به صورت دقیق پیش بینی نمود، زیرا تکمیل نمودن سیکل اداری مستلزم هزینه های جانبی نیز می باشد ولی به طورکلی هزینه حصر وراثت پدر برای ثبت دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی 200 الی 150 هزار تومان می باشد.

انواع گواهی حصر وراثت پدر؟

می توان گفت انواع گواهی حصر وراثت پدر به دو صورت محدود یا نامحدود توسط شورای حل اختلاف صادر می شود.

گواهی حصر وراثت محدود در تقسیم اموال و دارایی متوفی کاربردی نمی باشد و فقط می توان تا سقف 50 میلیون تومان اموال و دارایی متوفی را تقسیم یا منتقل نمود. اما گواهی حصر وراثت نامحدود همانطور که از نامش پیداست؛ هیچ محدودیتی برای تقسیم یا فروش اموال متوفی نخواهید داشت.  توصیه می کنیم اگر نیاز مبرم به گواهی حصر وراثت ندارید، بهتر است نسبت به اخذ گواهی حصر وراثت نامحدود اقدام کنید.

انوع گواهی حصر وراثت یاد شده، روندی یکسان را برای صدور طی می نمایند اما تفاوت اصلی که با یکدیگر دارند انتشار یک ماهه آگهی برای گواهی انحصار وراثت نامحدود است. با تایید شورای حل اختلاف باید در یکی از روزنامه ها کثیرالانتشار لیست وراث به همراه میزانی که ارث میبرند چاپ شود تا اگر ورثه دیگری وجود دارد ظرف یک ماه خود را معرفی نماید.

گواهی حصر وراثت

دانلود فایل گواهی حصر وراثت

قانون انحصار وراثت پدر؟

قانون به عنوان یک مبنا و منبع، سهم الارث هریک از وراث طبقه اول، دوم و سوم را مشخص نموده است، اما به زبان ساده تر در خصوص قانون مربوط به انحصار وراثت پدر می توان به موارد ذیل اشاره نمود؛

 در صورتیکه پدر و مادر متوفی در قید حیات باشند و متوفی دارای همسر و فرزند باشد، همگی جز وراث می باشند. مطابق ماده ۸۶۲ قانون مدنی اشخاصی که در طبقه اول ارث میبرند، پدر و مادر و اولاد و اولاد آنها و همسر می باشند.

مالیات بر ارث پدر ؟

در مواردی که تاریخ فوت شخص قبل از سال ۱۳۹۵ می باشد یکی از مدارک الزامی برای صدور گواهی انحصاروراثت گواهی مالیات بر ارث می باشد، برای صدور گواهی انحصاروراثت اگر کل مدارک ورثه و متوفی کامل باشد ، متقاضی میتواند قبل از ثبت دادخواست انحصاروراثت به اداره دارایی و مالیات محل سکونت متوفی مراجعه نماید وبا تشکیل پرونده مالیات بر ارث پدر و ارائه اظهارنامه مربوطه بصورت موقت گواهی مالیات بر ارث را به شورا تحویل دهد. در این مرحله نیازی به معرفی اموال متوفی وجود ندارد صرف تشکیل پرونده و اخذ گواهی مالیات بر ارث پدر برای درخواست وصدور گواهی انحصاروراثت کفایت میکند. برای متوفیان بعد از سال ۱۳۹۵ جهت صدور گواهی انحصاروراثت نیازی به مالیات بر ارث پدر نیست ، افراد می توانند بعد از صدور گواهی حصروراثت جهت انتقال اموال اقدام به تشکیل پرونده مالیات بر ارث نمایند.

گواهی بلامانع بودن ثبت

دانلود فایل گواهی بلامانع بودت ثبت

هزینه حصروراثت پدر چقدر است؟ 

طرح دادخواست و هزینه انحصاروراثت پدر چه از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت شود و چه مستقیما به شورای حل اختلاف جهت ثبت دادخواست مراجعه کرد، هزینه آن حدودا ۱۵۰ الی ۲۰۰ هزار تومان است.

انواع گواهی حصروراثت پدر کدامند؟ 

انواع گواهی حصروراثت پدر بستگی به دارایی و اموال متوفی دارد، در صورتیکه دارایی شخص فوت شده بیشتر از پنجاه میلیون باشد وراث نیاز دارند گواهی انحصاروراثت نامحدود تقاضا کنند ، تا در آینده جهت انتقال اموال دچار مشکل نشوند، اما اگر دارایی شخص کمتر از پنجاه میلیون باشد یا بعنوان مثال برای برقراری حقوق متوفی باشد، یا برای ارائه به ادارات دولتی و تعیین ورثه متوفی، زمان زیادی وجود ندارد گواهی انحصاروراثت محدود کفایت می کند. در انواع گواهی انحصاروراثت پدر در نامحدود ۴۰ تا ۵۰ روز و در گواهی محدود ۷ تا ۱۰ روز زمانبر است.

  مراحل انتشار آگهی

قانون انحصاروراثت پدر چیست؟

طبق قانون مدنی وراث به سه طبقه تقسیم میشوند، در طبقه اول وراث پدر و مادر و اولاد و همسر متوفی به اندازه سهمی که قانون مشخص نموده است ارث میبرند، در صورتی که در طبقه اول حتی یکنفر (بجزءهمسر) در قید حیات باشد تمام ارث به او خواهد رسید و نوبت به طبقه بعدی نمی رسد. قانون انحصاروراثت پدر نیز به همین شکل است، در صورت وجود،  پسران دو برابر دختران ارث میبرند، و به همسر یک هشتم ارث میرسد. درصورتیکه پدر و مادر متوفی زنده باشند، آنها نیز در کنار فرزندان ارث می برند. البته مبحث ارث مواد قانونی مرتبط به خود را دارد که در این بحث نمی گنجد.

آیا انحصاروراثت برای پدر الزامیست؟

در پاسخ به این سوال که آیا انحصاروراثت برای پدر الزامیست لازم به ذکر است، در هر صورت روزی ورثه متوفی ممکن است به این گواهی نیاز پیدا کنند، خیر اگر به هیچ اداره دولتی یا مراجع قانونی و قضایی مراجعه نشود و متوفی اموالی نداشته باشد و نقل و انتقالی صورت نگیرد، یا برای برقراری حقوق متوفی یا بیمه عمر اقدام نشود، اجباری در کار نیست. و در این خصوص نیز جریمه ای در نظر گرفته نشده است.

مالیات بر ارث چیست؟

مالیات بر ارث همانطور که از نام آن پیداست ورثه بعد از فوت مورث خود جهت نقل وانتقال دارایی متوفی باید پرداخت نمایند. تعیین  مالیات بر ارث به موارد مختلفی مانند انواع دارایی های متوفی ، تاریخ فوت شخص و نسبت ورثه با متوفی بستگی دارد. مالیات بر ارث برای اشخاص فوت شده به دو بخش تقسیم می شود.

۱- متوفیان که تاریخ فوت آنها قبل از سال ۱۳۹۵ بوده است، که ورثه انها باید قبل از درخواست گواهی انحصار وراثت اقدام به تشکیل پرونده مالیات بر ارث نمایند و هرچه دیرتر اقدام به تشکیل پرونده و معرفی اموال نمایند به ماترک متوفی جریمه تعلق خواهد گرفت.

۲- متوفیانی که تاریخ فوت آنها بعد از سال ۱۳۹۵ بوده قانون مالیات بر ارث اصلاح شد و جریمه از میان برداشته شد، البته نکته حائز اهمیت اینست که اگر ورثه از تاریخ فوت متوفی یکسال بگذرد و مالیات بر ارث را پرداخت ننمایند، از معافیت های مالیاتی بهره مند نخواهند شد، بعنوان مثال در صورتی که از تاریخ فوت متوفی تا یکسال وراث اقدام به تشکیل پرونده نمایند و مالیات بر ارث را پرداخت نمایند دیون و بدهی های متوفی مانند مهریه زن، هزینه کفن و دفن و هر بدهی دیگری به شرط ارائه مدرک کسر می گردد، و نسبت به مابقی مالیات بر ارث تعلق می گیرد.

  گواهی پرداخت مالیات بر ارث دانلود فایل گواهی پرداخت مالیات بر ارث

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عدل‌جو ؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمام دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

 

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفاً در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

 

شماره‌های تماس:

09120362123 

02191692272 

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

  • یکشنبه 31 اردیبشت 1402
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 9 دقیقه
  • 780
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  -     هشت   =   یک