از کجا بفهمیم انحصار وراثت شده ؟

3.48 از 5 بوسیله 485 رای

به محض فوت شخص اموال ودارایی بصورت قهری به ورثه حین الفوت یعنی وراثی که در زمان زنده بودن متوفی در قید حیات بوده اند منتقل می گردد. ولی لازمه این انتقال و مشخص شدن سهم هر یک از وراث سپری کردن مراحل قانونی مخصوص خود را دارد ،  اولین گام  آن گرفتن گواهی انحصار وراثت می باشد تا در مراجعات بعدی به هر یک از ادارات دولتی و مراجع قضایی مشکلی وجود نداشته باشد.

گواهی انحصاروراثت به درخواست هر یک از ورثه یا ذی نفعان قابل صدور است ، سوال می شود از کجا بفهمیم انحصار وراثت شده است یا خیر؟  وکیل انحصار وراثت بر اساس تجربیات در زمینه ارث در پاسخ به این سوال می گوید دو راه  وجود دارد.

۱- هریک از ورثه با مدارک شناسایی خود یا ذی نفع با مدارک که نشان دهنده  ذی نفع بودن او است به شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه متوفی ( محل سکونت ) مراجعه نموده و از قسمت دبیرخانه شورای حل اختلاف با نام و کدملی متوفی درخواست نمایند که آیا انحصار وراثت انجام شده است یا خیر و در صورتی که گواهی قبلا صادر شده باشد با مراجعه به شعبه مربوطه وراث می توانند یک نسخه برابر با اصل گواهی انحصار وراثت را دریافت نمایند.

۲-  در غیر اینصورت اگر ذی نفع یا هریک از ورثه از محل سکونت متوفی اطلاعی نداشته باشند ، می توانند با مراجعه به اداره دارایی و مالیات نیز با ارائه کد ملی متوفی استعلام بگیرند که آیا برای متوفی پرونده مالیات بر ارث تشکیل شده است یا خیر ، اگر پرونده ای در اداره مالیات تشکیل شده بود درخواست دهند که نسخه ای از انحصار وراثت را اخذ نمایند.

مراحل پیگیری انحصار وراثت؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم برای تشخیص این امر که چه اشخاصی ورثه متوفی هستند ، و چه اموالی بنام متوفی بوده است یا جهت انتقال اموال در مالکیت ورثه ، صدور گواهی انحصار وراثت اجباری بوده و هر یک از ورثه می توانند این گواهی را اخذ نمایند.

اولین مرحله از مراحل پیگیری انحصار وراثت ثبت نام درخواست دهنده که همان ورثه یا ذی نفع می باشند در سامانه ثنا است که کلیه ابلاغ ها بصورت الکترونیک برای فرد متقاضی صورت پذیرد، در مرحله بعد از ثبت نام در سامانه ثنا متقاضی می تواند با کلیه مدارک وراث و مدارک و گواهی فوت  متوفی ، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و دادخواست را ثبت نمایند و یا بصورت حضوری به شورای حل اختلاف محل سکونت متوفی مراجعه نموده و بصورت دستی درخواست ثبت گواهی انحصاروراثت را بنمایند. در هر دو روش دادخواست مربوطه به یکی از شعب شورای حل اختلاف ارجاع داده و روال رسیدگی شروع می شود ، و متقاضی بعد از دریافت پیامک ارجاع می تواند به شعبه مراجعه نموده و رسیدگی هر چه سریعتر را خواستار شود. در صورتیکه مدارک ورثه ناقص باشد و یا سایر ورثه همکاری نکنند متقاضی میتواند درخواست استعلام از اداره ثبت احوال را از شعبه رسیدگی کننده درخواست نماید.

پیگیری درخواست انحصاروراثت؟

از زمان ثبت دادخواست تا صدور گواهی انحصاروراثت که معمولا از ۱۰ روز تا ۴۵ روز زمان می برد، معمولا از سوی وراث به کرار چگونگی پیگیری درخواست انحصاروراثت پرسیده می شود، توصیه می شود که ورثه قبل ازثبت دادخواست مزبور ابتدا به همراه ۳ نفر شهود به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه نماید و استشهادیه ای که در آن شهود اظهار داشته اند که وراث متوفی چه کسانی هستند را تنظیم نموده ، و با اصل استشهادیه داخواست را در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت نموده یا بصورت حضوری به شورای حل اختلاف محل فوت متوفی مراجعه نموده و درخواست ثبت گواهی انحصار وراثت را بنمایند، قابل ذکر است که اگر تمایلی به تنظیم استشهادیه محضری وجود نداشته باشد ، خواهان گواهی مزبور  می تواند هنگام پیگیری درخواست انحصار وراثت شهود خود را در شعبه حاضر نماید. مرحله بعدی پیگیری درخواست انحصار وراثت تکمیل مدارک شناسایی کل ورثه می باشد که کار را تسریع می بخشد، در غیر اینصورت و یا همکاری نکردن سایر ورثه و تکمیل نبودن مدارک باید از شعبه مربوطه درخواست استعلام از اداره ثبت احوال نمود، که به خودی خود ۱۰ الی ۲۰ روز به پیگیری درخواست انحصار وراثت اضافه می گردد. در صورت تکمیل مدارک شورای حل اختلاف در گواهی انحصاروراثت نامحدود که دارایی و اموال متوفی بالای پنجاه میلیون است، اقدام به صدور نشر آگهی یک ماهه می نماید و این آگهی در سال ۱۴۰۲ رایگان بوده و بعد از انقضای مدت نشر آگهی اگر اعتراضی صورت نگرفت، گواهی انحصاروراثت صادر می شود. نکته مهم در پیگیری درخواست انحصاروراثت این است که متوفیانی که دارایی شان کمتر از پنجاه میلیون تومان است، نیازی به نشر آگهی ندارند و کمتر از ۱۰ روزگواهی انحصاروراثت محدود صادر می شود.

سامانه پیگیری انحصاروراثت؟ 

سامانه ای که مختص به پیگیری انحصاروراثت باشد وجود ندارد، منظور از این سامانه همان ثبت نام در سامانه ثنا می باشد، وراث یا ذی نفعی که میخواهد برای گواهی انحصاروراثت اقدام نماید باید در سامانه ثنا ثبت نام نموده، که از آن طریق درخواست گواهی انحصار وراثت را ثبت نماید، در این صورت کلیه ابلاغ های قضایی بصورت الکترونیک پیامک می شود. ضمن اینکه بعد از ثبت دادخواست لازم نیست بصورت مکرر به شعبه مربوطه مراجعه شود، به راحتی در سامانه پیگیری انحصاروراثت که همان سامانه ثنا می باشد، در قسمت اطلاع رسانی برای اشخاص حقیقی روند کار پرونده قابل مشاهده است، و هر آنچه که شعبه در پرونده انجام داده است در آن قسمت اطلاع رسانی خواهد شد.

استعلام گواهی مالیات بر ارث؟

انتقال اموال و دارایی متوفی به مالکیت هریک از ورثه مستلزم صدور گواهی انحصار وراثت می باشد، صدور گواهی انحصاروراثت برای متوفیانی که قبل از سال ۹۵ فوت نموده اند با متوفیان بعد از سال ۹۵ متفاوت می باشد، اگر تاریخ فوت قبل از سال ۹۵ باشد یکی از الزامات صدور گواهی انحصار وراثت اظهارنامه مالیات بر ارث متوفی می باشد، به اینصورت که فرد متقاضی هم میتواند قبل از ثبت دادخواست انحصار وراثت به اداره دارایی و مالیات محل زندگی متوفی مراجعه نماید و اقدام به استعلام گواهی مالیات بر ارث یا تشکیل پرونده مالیات بر ارث نماید، یا اینکه می توان بعد از ثبت دادخواست انحصاروراثت به اداره مالیات مراجعه نمود، و با مدارک شناسایی و گواهی فوت و مدارک سایر ورثه اقدام به اظهارنامه مالیات بر ارث و تشکیل پرونده نمود و با گواهی که از سوی اداره مالیات صادر می شود، به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و پیگیری درخواست انحصاروراثت را ادامه دهیم.

گواهی بلامانع بودن ثبت

دانلود فایل گواهی بلامانع بودن ثبت

دانلود فایل گواهی پرداخت مالیات بر ارث

ابلاغیه حصر وراثت؟

با توجه به راه اندازی سامانه عدل ایران پیگیری و مراجعات قضایی کاهش یافته است، و تمام اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به ثبت نام در سامانه ثنا هستند، در غیر اینصورت نمیتوانند هیچگونه کار قضایی انجام داده و امورات قضایی خود را پیگیری نمایند، خوشبختانه با راه اندازی این سیستم معضلات و مشکلات ابلاغ های قضایی کلا برطرف شد، و ابلاغ ها بصورت الکترونیک برای کسانی که در سامانه ثنا ثبت نام نموده اند پیامک می شود. ابلاغیه حصروراثت نیز به همین صورت است بعد از ثبت دادخواست ، پیامک ارجاع پرونده به شعبه برای خواهان گواهی ارسال می شود، و بعد از آن پرونده هر نقصی داشته باشد با پیامک ابلاغ می شود، و در پایان و بعد از گذشتن مدت نشرآگهی زمان صدور گواهی انحصاروراثت می رسد که ابلاغیه حصروراثت برای شخص یا وکیل او بصورت پیامک ارسال می شود.

استعلام آگهی حصروراثت 

تفاوت اصلی گواهی انحصاروراثت محدود و نامحدود در نحوه نشر آگهی حصروراثت می باشد، زمانی که دارایی متوفی کمتر از پنجاه میلیون بوده یا فقط گواهی حصروراثت برای برقراری حقوق متوفی لازم می باشد نیازی به نشر آگهی حصروراثت نمی باشد و گواهی حصروراثت محدود صادر می شود، اما زمانی که متوفی دارایی بیشتر از پنجاه میلیون داشته باشد باید نشرآگهی توسط شورای حل اختلاف صورت پذیرد.

برای استعلام آگهی حصروراثت با مراجعه به سامانه خدمات الکترونیک قضایی و در قسمت سامانه آگهی الکترونیک قضایی در آیکون آگهی اعلامی و با وارد نمودن موضوع آگهی از لیست ارائه شده موضوع موردنظر ( موضوع ماده ۳۶۱ قانون امور حسبی حصروراثت) را انتخاب نموده و در قسمت کادر زرد رنگ حوزه قضایی شهرستان مورد نظر که شورای حل اختلاف محل سکونت متوفی میباشد را انتخاب نموده و در ذیل آن تمامی آگهی های نشر شده در تمام شعبات شورای حل اختلاف به ترتیب تاریخ یکماهه اخیر نمایش داده می شود. خواهان گواهی حصر وراثت میتواند با وارد نمودن شماره آگهی ، استعلام آگهی حصروراثت مورد نظررا جستجو نماید. در غیر اینصورت تمامی آگهی های یکماه اخیر و به ترتیب تاریخ ماقبل آن قابل مشاهده می باشد.

درخواست مزبور یک نوبت آگهی می گردد، تا چنانچه شخصی اعتراضی دارد و یا وصیت نامه ای از متوفی نزد او میباشد، از تاریخ نشر آگهی ظرف مدت یکماه به دادگاه مربوطه اعلام نماید والا گواهی مزبور صادر خواهد شد.

گواهی حصر وراثت

دانلود فایل گواهی حصر وراثت

برای پیگیری گواهی انحصار وراثت به کجا مراجعه کنیم؟

بعداز ثبت دادخواست انحصار وراثت باید منتظر دریافت پیامک تعیین شعبه از طریق سامانه عدل ایران (ثنا) بود. پس از ارجاع دادخواست به یکی از شعب برای رسیدگی به دادخواست، خواهان یا وکیل وی این پیامک را دریافت می کند و در اولین روز کاری پس از دریافت پیامک مذکور باید به شعبه ی مربوطه واقع در مجتمع شورای حل اختلاف حوزه قضایی مراجعه نماید.

برای پیگیری گواهی انحصار وراثت متوفیان قبل از فروردین ۱۳۹۵ پیگیری امورات تنها در شورای حل اختلاف ختم نمی شود بلکه بایستی به اداره مالیات مربوطه مراجعه نمایید و پرونده مالیات بر ارث را تشکیل دهید تا با اخذ گواهی مالیاتی بتوانید مراحل گواهی انحصار وراثت را طی کنید.

سایت سامانه پیگیری انحصاروراثت  چیست؟

همانطور که در مقالات قبل به آن اشاره کردیم سایت سامانه پیگیری انحصار وراثت وجود ندارد، برای پیگیری انحصاروراثت و کلیه مراحل پیگیری انحصار وراثت مراجعین می توانند بعد از ثبت نام در سامانه ثنا وارد سایت مورد نظر ( عدل ایران ) شوند، و در قسمت اطلاع رسانی برای اشخاص حقیقی از تمامی مراحل انحصار وراثت ثبت شده اطلاعات مورد نظر را کسب نمایند. بطور خلاصه باید به عرض برسانیم که تمام مراحل انحصاروراثت از بدو ثبت دادخواست تا انتها بصورت غیرحضوری مقدور نبوده و سامانه ای تحت عنوان انحصار وراثت راه اندازی نشده است، و شخص متقاضی فقط می تواند دادخواست و منضمات را از طریق سامانه مزبور به شعبه مربوطه ارسال نماید و ادامه کار بصورت حضوری در شعبه تعیین شده قابل پیگیری می باشد.

ابلاغیه حصر وراثت چیست؟ 

 بعد از رسیدگی شعبه به مدارک مربوط به حصروراثت و احراز هویت خواهان و مدارک سایر ورثه نوبت به انتشار آگهی یکماهه می رسد، بعد از اتمام مدت آگهی نوبت به صدور حصروراثت میرسد، در این مقطع ابلاغیه حصروراثت در سامانه ثنا به فرد ابلاغ می شود. و شخص میتواند دو روز بعد از ابلاغ به شعبه صادر کننده ابلاغیه حصروراثت مراجعه کند و هر تعداد گواهی برابر با اصل حصروراثت را که نیاز دارد دریافت نماید. اکیدا توصیه می شود برای مراجعه به ادارات دولتی و مالیات جهت پرداخت مالیات بر ارث اموال متوفی چند نسخه برابر با اصل گواهی مزبور را دریافت نمایند،  تا با خیال راحت بتوانید در مراجعات بعدی اصل گواهی حصروراثت را تحویل اداره موردنظر دهید.

  مراحل انتشار آگهی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عدل‌جو ؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمام دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

 

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفاً در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

 

شماره‌های تماس:

09120362123 

02191692272 

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

  • یکشنبه 31 اردیبشت 1402
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 10 دقیقه
  • 9903
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  +     6   =   8