فرآیند ارث خانواده | انگیزه ها و الگوهای تعامل

3.7 از 5 بوسیله 5 رای

ارث مادی یک چالش برای خانواده ها در زندگی بعدی است. با این حال تصمیمات وراثتی، دلایل اساسی و انگیزه ها و الگوهای تعامل خانواده به سختی مورد مطالعه قرار گرفته است. تحقیقات نشان می‌دهد که انگیزه‌ها بر اساس پیوستاری بین اهدای بدون قید و شرط (نوع دوستی، تعهد هنجاری) و اهدای شرطی (مبادله استراتژیک، تعامل متقابل) در نوسان هستند. با این حال، ادبیات بر نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد انگیزه‌هایی که این پیوستار را تشکیل می‌دهند و الگوهای تعامل خانوادگی مرتبط با آنها تأکید می‌کند. بنابراین، این مطالعه اکتشافی به بررسی انگیزه ها و الگوهای تعامل خانواده در فرآیند انتقال وراثت مادی می پردازد. با استفاده از تکنیک حوادث بحرانی (CIT) 55 حادثه قابل استفاده از 43 شرکت کننده (7 اهداکننده، 16 وارث و 20 متخصص) جمع آوری شد. نتایج این مطالعه چهار انگیزه را پیشنهاد می کند: (1) نوع دوستی ناشی از همبستگی خانواده. (2) برابری بر تقسیم مساوی دارایی ها به منظور حفظ وحدت خانواده. (iii) استراتژی متمرکز بر عمل متقابل (IV) خودگرایی مبتنی بر منفعت شخصی. یافته‌ها به شناخت بهتر عواملی که باعث ارتقاء و پیشگیری از مشکلات خانوادگی نسبت به ارث می‌شوند کمک می‌کند. پس فرآیند ارث خانواده به چه صورت است؟ انگیزه ها و الگوهای تعامل آن‌ها چیست؟ در این مقاله به این موارد اشاره شده است.

مقدمه، فرآیند ارث خانواده چگونه است؟

وراثت مادی موضوع مهمی برای افراد مسن و خانواده‌ها در زندگی بعدی است و زمانی که خانواده با فقدان (واقعی یا نمادین) نسل مسن‌تر مواجه می‌شود، اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند. این فرآیندی است که شامل انتقال اموال مادی از نسلی به نسل دیگر، معمولاً در داخل خانواده، عموماً از والدین بزرگتر (اهداکننده) به فرزندان بزرگسال آنها (وارث) است که پس از مرگ نسل بزرگتر تکمیل می شود. این انتقال توسط قانون تنظیم می شود، اگرچه خانواده با استفاده از راهبردهای انتقال (غیررسمی) آن را به عنوان یک وظیفه در مرحله نهایی زندگی به عهده می گیرد. این یک تجربه هنجاری است که همه خانواده ها بدون توجه به پیشینه اجتماعی و فرهنگی و ارزش اقتصادی دارایی هایشان با آن روبرو هستند.

  1. ارث مادی در خانواده ها عمدتاً از منظر حقوقی و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال، عوامل روان‌شناختی (عاطفی و رابطه‌ای) به تدریج مورد توجه قرار می‌گیرند، زیرا مشخص شده است که آنها جنبه‌هایی از رابطه بین اهداکنندگان و وارثان را آشکار می‌کنند. از این رو بحث این مبحث میان رشته ای بر مفاهیمی در تلاقی سه رشته روانشناسی، اقتصاد و جامعه شناسی متمرکز شده است.
  2. ادبیات دو انگیزه گسترده را برای توضیح دلایل ترک ارث پیشنهاد می کند: نوع دوستی در مقابل مبادله. مدل نوع دوستی نشان می دهد که اهداکنندگان دارایی خود را بدون انتظار هیچ گونه جبرانی واگذار می کنند. مدل مبادله نشان می دهد که اهداکنندگان از اموال خود به عنوان وسیله ای برای ترغیب وارثان خود برای مراقبت از آنها در دوران پیری استفاده می کنند. با این حال، ادبیات همچنین نشان می‌دهد که انگیزه‌های ترک یک ارث مادی پیچیده‌تر بوده و بسته به عوامل مختلفی مانند در دسترس بودن دارایی‌ها یا کیفیت روابط خانوادگی. بنابراین هدف این مطالعه اکتشافی بررسی انگیزه‌های دخیل در فرآیند انتقال وراثت مادی و الگوهای تعامل خانوادگی مرتبط با این انگیزه‌ها است. نتایج ما به درک بهتر عواملی که مشکلات خانوادگی پیرامون ارث را تسهیل می‌کنند و عواملی که حل موفقیت‌آمیز این کار را ترویج می‌کنند مرتبط است.

میراث و ارث مادی در زندگی بعدی

میراث نشان‌دهنده فرآیند ترک چیزی است که به طور تنگاتنگی با داستان زندگی ما و شکل‌دهی به شیوه‌ای که باید به یاد داشته باشیم، مرتبط است. ایجاد و انتقال میراث یکی از راه‌هایی است که در آن فرد داستان زندگی خود را به پایان می‌رساند و عناصر کلیدی هویت را همانطور که در این داستان زندگی بیان می‌شود به نسل‌های آینده ارائه می‌کند. سه نوع میراث وجود دارد: (1) بیولوژیکی (انتقال ژن، انتقال شرایط سلامتی و استفاده از بدن خود به عنوان میراث). (2) ارزش‌ها (انتقال ارزش‌های شخصی مانند اعتقاد به آموزش، اخلاق کمک به مردم و اهمیت مهربانی). (iii) مادی (انتقال دارایی - ارث).

  1. وراثت مادی وظیفه ای است که سالمندان و خانواده ها در زندگی بعدی با آن مواجه می شوند و به نظر می رسد که با میل به طولانی کردن زندگی و معنا بخشیدن به آن و حفظ حضور نمادین (پس از مرگ) همراه است. از بین بردن دارایی ها ممکن است به عنوان عنصری در بازسازی خود عمل کند، به ویژه زمانی که توزیع یا اهدای دارایی شخصی به عنوان یک آیین انتقال در چرخه زندگی عمل می کند.
  2. وراثت مادی توسط قانون تنظیم می شود. این مقررات تضمین می کند که وظایف اجتماعی و خانوادگی از طریق ارث انجام می شود، بنابراین تداوم و بقای سیستم های اجتماعی و خانوادگی (به عنوان مثال، حمایت از خردسالان) تضمین می شود. با این حال، علیرغم عوامل تعیین کننده قانونی کم و بیش سفت و سخت، خانواده ها در سراسر کشورها تمایل دارند تا استراتژی های غیررسمی برای انتقال ارث ایجاد کنند.

وراثت مادی؛ قوانین وراثت

وراثت مادی نشان دهنده انتقال از نسلی به نسل دیگر و نقطه کانونی در تاریخ خانواده است که در آن تنش های عمودی (مانند اسطوره های خانوادگی، الگوهای عاطفی که از نسل ها منتقل شده اند) و افقی (مثلاً فشارهای رشدی قابل پیش بینی و رویدادهای زندگی غیرقابل پیش بینی) تلاقی می کنند. تصمیمات مختلفی باید گرفته شود: چگونه، چه چیزی، چه زمانی و به چه کسی و چگونه دریافت می شود (یا نمی شود). این تصمیمات علاوه بر چارچوب قانونی و پیشینه و سابقه اجتماعی خانواده، به حافظه خانوادگی و تاریخچه و ماهیت روابط بین اهداکنندگان و وراث نیز می‌پردازد. تضادها (گذشته و حال)، مثلث ها و اتحاد بین اعضای خانواده اغلب در ارتباط با میراث مادی، برانگیختن احساسات و عواطف عشق، قدردانی، اضطراب، خشم، رضایت، سرزنش، تحقیر، غرور یا به رسمیت شناختن ظاهر می شوند. همه این موقعیت‌ها مضامینی را فعال می‌کنند که برای خانواده‌ها در زندگی بعدی مهم هستند، مانند مدیریت قدرت، اختیار و وفاداری (مرئی و نامرئی) و تعادل بین بدهکاری و اعتبار (دادن و دریافت).

وراثت مادی و تعامل خانوادگی

ادبیات مربوط به انتقال دارایی‌های مادی نشان می‌دهد که خانواده به‌عنوان یک آژانس بازتوزیع اقتصادی برای اعضای خانواده عمل می‌کند: دارایی‌های مادی از نسل‌های قدیمی‌تر به نسل‌های جوان‌تر و از آن‌هایی که منابع اقتصادی بیشتری دارند به کسانی که دارای منابع اقتصادی بیشتری هستند، منتقل می‌شود. کمتر این انتقال ها توسط فرآیندهای پیچیده تصمیم گیری و مدیریت تنظیم می شوند که درآمد و ریسک اقتصادی والدین و فرزندان را در طول چرخه زندگی در نظر می گیرند. روابط خونی تمایل به اولویت دارد، که از نظر بقای سیستم و اطمینان از تداوم توضیح داده شده است، با تاکید بر تمایل ذاتی برای به جا گذاشتن یک میراث مادی، یعنی انگیزه وصیت اهداکنندگان (معمولاً والدین). دو فرضیه برای توضیح انگیزه های ترک ارث ظاهر می شود: نوع دوستی در مقابل مبادله بر اساس رویکرد نوع دوستی، اهداکنندگان دارایی خود را برای تسهیل و بهبود استانداردهای زندگی وارثان خود (عمدتاً فرزندان آنها) بدون انتظار هیچ گونه غرامت (اهدای بدون قید و شرط) واگذار می کنند. بر اساس رویکرد مبادله، اهداکنندگان از اموال خود برای تأثیرگذاری بر رفتار وراث خود استفاده می کنند، یعنی به عنوان وسیله ای برای متقاعد کردن آنها برای تأمین یا پرداخت هزینه مراقبت از آنها در دوران پیری. این مدل نشان می‌دهد که نقل و انتقالات وابستگی متقابل خانواده را ایجاد و حفظ می‌کند، تعهدات اجتماعی و انتظارات بازپرداخت را ایجاد می‌کند.

اما به نظر می رسد انگیزه های ترک ارث مادی مرکب است; به عنوان مثال، مدل‌های قبلی توضیح نمی‌دهند که چرا وراثت اغلب به قسمت‌های مساوی تقسیم می‌شوند. علاوه بر این، تحقیقات در مورد الگوهای توزیع وراثت نشان داده است که تقسیم به قسمت های مساوی تنها یکی از راهبردها است (در مواردی که اهداکنندگان اطلاعات کمی در مورد وضعیت اقتصادی وراث خود دارند و/یا زمانی که اهداکنندگان می خواهند هماهنگی روابط خانوادگی را حفظ کنند، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد). . راهبردهای دیگر شامل رفتار متقابل یا پاسخ نوع دوستانه به نیازهای اقتصادی خاص هر وارث است. تحقیقات در مورد شبکه های اجتماعی و حمایت خانواده نیز نشان داده است که انتقال دارایی های مادی در خانواده با تبادل سایر منابع ابزاری و عاطفی (مانند زمان، کمک و همراهی) همراه است که بر ترکیب هر دو گرایش (نوع دوستی و نوع دوستی) تاکید دارد. بنابراین به نظر می‌رسد انگیزه‌های ترک ارث بر اساس پیوستاری بین اهدای شرطی (مانند مبادله استراتژیک، عمل متقابل) و اهدای بدون قید و شرط (نوع دوستی، تعهد هنجاری) در نوسان است. بنابراین، به نظر می‌رسد فرآیند انتقال وراثت مادی تحت تأثیر عوامل بی‌شماری، از جمله پیش‌زمینه اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی والدین و فرزندان، سنت‌های خانوادگی، ارزش‌ها و باورها و کیفیت روابط در طول زندگی باشد. راه‌های مختلف انتقال، روابط روان‌شناختی و عاطفی خاصی ایجاد می‌کند که ممکن است منشأ تعارض یا رضایت بین والدین و فرزندان و/یا بین خواهر و برادرها باشد.

ارتباط با وکیل انحصار وراثت

 

  • شنبه 21 آبان 1401
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 5 دقیقه
  • 395
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  پنج     +   =   هشت