آیا انحصار وراثت اجباری است؟

3.86 از 5 بوسیله 18 رای

از سوالاتی که در بین بسیاری مطرح است، اینکه آیا انحصار وراثت در هر صورت اجباری است؟ انحصار وراثت یعنی تعیین نوع و تعداد ورثه ، برای اینکه روشن  شود بعد از متوفی چه افرادی حق ارث بردن و تصرف در اموال متوفی را دارند. موضوع مهم در بحث انحصار وراثت وجود اموال متوفی است و اگر متوفی اموالی اعم از منقول و غیرمنقول، حساب بانکی و غیره که جنبه مالی دارد را در مالکیت نداشته است، معمولا نیاز به انحصار وراثت نداشته و در واقع موضوع انجام مراحل آن منتفی است. پس آیا انحصار وراثت اجباری است؟

مدت زمان انحصاروراثت بعد از فوت

 برای گرفتن گواهی انحصاروراثت اختیار با خود ورثه بوده که در هر زمان تصمیم گرفتند گواهی مذکور را از شورای حل اختلاف دریافت نمایند و محدودیت و بازه زمانی خاصی در این مورد وجود ندارد.  ولی بهتر است که  بلافاصله و حداکثر در مهلت یکسال بعد از فوت ، ورثه اقدام به اخذ گواهی انحصار وراثت نمایند، که به عنوان مثال ازمعافیت های مالیاتی که به نفع ورثه میباشد بهره مند شوند.

وکیل برای انحصار وراثت

جریمه دیرکرد انحصاروراثت

در قانون ما برای دیر اقدام کردن و گرفتن گواهی انحصار وراثت جریمه ای در نظر گرفته نشده است. فقط در مورد مالیات بر ارث  ورثه ممکن است با مشکل روبرو شوند که در ذیل به آن اشاره میشود:

۱-ورثه فوت شدگان  قبل از سال ۱۳۹۵ ، باید درمهلت شش ماه از تاریخ فوت، اظهارنامه مالیاتی در اداره مالیات آخرین اقامتگاه شخص فوت شده را ثبت نمایند و اموال متوفی را معرفی نموده و تشکیل پرونده دهند تا مشمول جریمه  ۱۰ درصدی دولت نشوند. 

۲-بعد از سال ۱۳۹۵ ورثه نباید جریمه پرداخت نمایند توصیه میشود که اظهارنامه مالیات بر ارث را حداکثر تا یک سال بعد از فوت متوفی، به اداره مالیات تسلیم نمایند تا از کسر مالیات بابت دیون مانند مهریه یا واجبات مالی و عبادی و کفن و دفن بهره مند شوند ، در غیراینصورت مبلغی از مالیات کسر نمی شود. 

عدم همکاری وراث برای انحصار وراثت

وراث زمانی که شروع به گرفتن انحصاروراثت میکنند بعضا با سختی هایی از قبیل نقص مدارک یا در دسترس نبودن سایر ورثه روبرو خواهند شد.به عرض می رسانیم که صرفا با تقاضای حتی یک نفر از ورثه درخواست انحصاروراثت ثبت و رسیدگی میشود. و در صورت عدم دسترسی یا عدم همکاری هریک از ورثه یا نداشتن مدارک سایر وراث با استعلام از ثبت احوال مشکل به آسانی حل خواهد شد.

انتقال سند بدون انحصار وراثت

در صورتی که شخصی فوت میشود، خانه یا زمین و یا خودرویی بنام او بوده و وراث قصد تقسیم آن اموال را بین خود دارند الزاما در ابتدا باید حقانیت خود را بعنوان ورثه  متوفی بوسیله گواهی انحصاروراثت ثابت نموده که اولا نحوه ارث بردن و ثانیا میزان سهم الارث هر یک مشخص گردد.در صورتی که اسنادی بنام متوفی بوده است و ورثه قصد فروش آن را  چه بصورت توافقی چه از طریق دادگاه دارند الزاما باید گواهی حصروراثت اخذ گردد والا هر نوع انتقالی غیرقانونی میباشد.نکته مهمی که در زمان انتقال سند شخص متوفی باید به آن توجه کرد پرداخت مالیات بر ارث مالی است ، که ورثه قصد فروش آن را دارند.انتقال سند توسط هریک از ورثه به میزان سهم الارث میباشد و اگر یکنفر از وراث بجای ورثه دیگر اموال را انتقال دهد مصداق فروش مال غیر و کلاهبرداری می‌شود.

 

طفا جهت مشاوره یا تعیین وقت با شماره های  09120362123 و 09123885870  همچنین برای اطلاعات بیشتر با 02191692272 و 02144567735  تماس بگیرید.

  • دوشنبه 02 آبان 1401
  • بروزرسانی: شنبه 29 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 5 دقیقه
  • 514
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  -     4   =   سه