مالیات بر ارث حسابهای بانکی

3.53 از 5 بوسیله 46 رای

مالیات بر ارث سپرده بانکی چیست؟

مالیات بر ارث حساب بانکی شامل سپرده های قرض الحسنه، سپرده های جاری و پول نقد موجود در صندوق های امانات دولتی و یا خصوصی است که دولت حق انتقال آن حساب و یا پول را از وراث آنها پس از مرگ دریافت می کند. نرخ مالیات بر ارث حساب و نحوه محاسبه میزان مالیات بر ارث سپرده های بانکی به عوامل همچون تاریخ فوت، طبقه وراث بستگی دارد .

پس از فوت یک شخص، وراث وی برای دسترسی به حساب‌های بانکی متوفی باید مالیات بر ارث سپرده بانکی پرداخت کنند. گاهی ممکن است وراث رمز کارت بانکی متوفی را بدانند و تصمیم بگیرند برای فرار از مالیات بر ارث، به تدریج پول را از حساب متوفی به حساب بانکی خود منتقل کنند. اما این امر امکان پذیر نیست و معمولاً پس از مراجعه به دستگاه عابر بانک متوجه می‌شوند سپرده بانکی متوفی مسدود شده است. اما علت مسدود شدن حساب بانکی متوفی چیست؟

با توجه به یکپارچه شدن سیستم‌های اطلاعاتی کشور، بلافاصله بعد از فوت متوفی و ابطال شناسنامه وی، کلیه سپرده‌های بانکی متوفی از طریق سامانه یکپارچه آنلاین مسدود می‌شود. بنابراین برای دسترسی به موجودی حساب بانکی، حتماً باید مالیات بر ارث آن پرداخت شود.

نرخ مالیات بر ارث حساب بانکی بعدازسال ۱۳۹۵ به شرح ذیل می باشد

3% مالیات‌ بر ارث حساب بانکی برای وراث طبقه اول که منظور از طبقه اول پدر، مادر، شوهر، زن، اولاد و اولادِ اولاد می باشد.

6% مالیات‌ بر ارث حساب بانکی برای وراث طبقه دوم که منظور از طبقه دوم اجداد، برادر، خواهر و اولاد آن ها می باشد.

12% مالیات‌ بر ارث حساب بانکی برای وراث طبقه سوم که منظور از طبقه سوم عمو، عمه، خاله، دایی و اولاد آنها می باشد.

میزان مالیات بر ارث سپرده بانکی برای متوفی‌های قبل از سال 1395

 اما اگر متوفی قبل از سال 1395 فوت کرده باشد، از قوانین قدیمی برای کسر مالیات بر ارث سپرده بانکی استفاده می‌شود؛ زیرا کسر مبلغ مالیات از حساب متوفی طبق قانون زیر انجام می‌شود.

اگر میزان موجودی متوفی تا 5 میلیون تومان باشد، وراث طبقه اول 5% مالیات دهند، وراث طبقه دوم 15% و وراث طبقه سوم 35% مالیات را پرداخت می‌کنند.

اگر موجودی حساب متوفی 5 تا 20 میلیون تومان باشد، وراث طبقه اول 15% مالیات دهند، وراث طبقه دوم 25% و وراث طبقه سوم 45% مالیات را پرداخت می‌کنند.

اگر موجودی حساب متوفی 20 تا 50 میلیون تومان باشد، وراث طبقه اول 25% مالیات دهند، وراث طبقه دوم 35% و وراث طبقه سوم 55% مالیات را پرداخت می‌کنند.

اگر موجودی حساب بیشتر از 50 میلیون تومان باشد، وراث طبقه اول 35% مالیات دهند، وراث طبقه دوم 45% و وراث طبقه سوم 65% مالیات را پرداخت می‌کنند.

مالیات بر ارث موجودی حساب مؤسسات مالی و اعتباری

بسیاری از وراث از تفاوت نرخ مالیات بر ارث حساب‌های بانکی با حساب‌های مؤسسات مالی و اعتباری بی اطلاع هستند. اگر حساب متوفی در مؤسسات مالی و اعتباری باشد، نرخ مالیات آن برای وراث طبقه اول 10% است. در این شرایط برای وراث طبقه دوم و سوم، نرخ مالیات 2 و 4 برابر ورثه طبقه اول است.

آیا برای مالیات سپرده بانکی معافیتی در نظر گرفته شده است؟

در صورتی که تاریخ فوت متوفی در سال 1395 یا بعد از آن (تا کنون) باشد متاسفانه هیچ معافیتی به مالیات برای ارث سپرده بانکی او تعلق نمی گیرد.

اما اگر تاریخ فوت متوفی در سال 1394 یا قبل از آن باشد ، هشتاد درصد (80%) مبلغ موجود در حساب های بانکی او از پرداخت مالیات بر ارث سپرده بانکی معاف می شود.

زمان وصول مالیات بر ارث حساب بانکی

مالیات بر ارث در تاریخ نقل و انتقال این سپرده ها به وراث یا اشخاص دیگر أخذ خواهد شد.

نکته: در صورت وجود حساب مشترک متوفی با شخص یا اشخاص دیگر، مالیات ارث نسبت به حساب بانکی فقط شامل سهم متوفی از این سپرده ها خواهد شد. 

نکته درباره مالیات بر ارث حساب بانکی

۱- در محاسبه مالیات‌بر ارث حساب بانکی اگر چنانچه متوفی دارای حساب مشترک با اشخاص دیگری باشد فقط به سهم متوفی مالیات تعلق میگیرد.

۲- چنانچه متوفی پول نقد در صندوق های دولتی و یا خصوصی داشته باشد باید 10درصد این مبالغ را به عنوان مالیات‌بر ارث حساب بانکی پرداخت نماید.

۳- در قوانین جدید مالیات‌بر ارث حساب بانکی هیچگونه معافیت مالیاتی بهره مند نمی باشد.

  • یکشنبه 28 شهریور 1400
  • بروزرسانی: چهارشنبه 19 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 2 دقیقه
  • 1999
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  7     -     6   =