مالیات بر ارث خودرو

3.9 از 5 بوسیله 55 رای

میزان مالیات بر ارث خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟

خودرو در دسته اموال منقول متوفی قرار دارد. برای محاسبه میزان مالیات بر ارث ماشین، تاریخ فوت و طبقه وراث حائز اهمیت است. با توجه به تغییر قوانین مالیتی ارث در سال 95، اگر تاریخ فوت متوفی بعد از سال 95 باشد، ورثه مشمول قانون جدید هستند. همچنین برای متوفای سال 94 به ماقبل، وراث مشمول قانون قدیم می‌شوند. 

طبق بند چهارم ماده ۱۷ قانون مالیاتهای مستقیم، بر وسایل نقلیه متوفی (مانند خودرو و…) هنگام نقل و انتقال به وراث، ۲ درصد ارزش اعلامی سازمان امور مالیاتی در تاریخ ثبت انتقال مالیات بر ارث نسبت به اموال نقلیه تعلق خواهد گرفت. یعنی هنگام انتقال ماشین به وراث، مالیات بر ارث خودرو از وراث دریافت می گردد.

نرخ مالیات بر ارث خودرو و وسایل نقلیه از ابتدای سال 95 تا کنون به شرح ذیل می باشد:

2% مالیات‌بر ارث خودرو برای وراث طبقه اول ( پدر، مادر، شوهر، زن، اولاد و اولادِ اولاد )

4% مالیات‌بر ارث خودرو برای وراث طبقه دوم ( اجداد، برادر، خواهر و اولاد آن ها)

8% مالیات‌بر ارث خودرو برای وراث طبقه سوم ( عمو، عمه، خاله، دایی و اولاد آنها)

نکته : درباره مالیات‌ بر ارث خودرو و وسایل نقلیه  قیمت گذاری وسایل نقلیه مربوطه توسط سازمان امور مالیاتی انجام می شود.

اهمیت پرداخت مالیات بر ارث خودرو

وراث برای انتقال خودروی شخص فوت شده (خرید و فروش آن)، موظف هستند مالیات بر ارث خودرو را پرداخت کنند. البته با توجه به افزایش قیمت خودرو در سال‌های اخیر، میزان مالیاتی که از وراث اخذ می‌شود نیز افزایش یافته است.

آیا راهی برای عدم پرداخت مالیات ارث خودرو وجود دارد؟

پرداخت مالیات خودرو، همچون مالیات بر سایر اموال، اقدامی ضروری است. با این وجود، همانطور که در مبحث فرار از مالیات بر ارث مطرح شد، بعضی از اشخاص، برای جلوگیری از پرداخت هر گونه مالیات، قبل از فوت خود، اموال را به فرزندان، همسران یا سایر اشخاص واگذار می‌کنند. در این صورت، بعد از فوت آن‌ها، خودرو به شخص دیگری منتقل شده است و در نتیجه وراث، ملزم به پرداخت مالیات بر ارث نخواهند بود.

نکته مهم : مالیات بر ارث انواع  خودرو سبک و سنگین 

در ماده ۱۷، حکم کلی از سوی قانونگذار بیان شده است. لذا نوع وسایل نقلیه (اعم از سبک و سنگین یا عمومی و خصوصی بودن)، تاثیری در میزان مالیات بر ارث  خودرو نخواهد داشت.

معافیت‌های مالیات بر ارث ماشین

متأسفانه در قانون جدید هیچ گونه معافیت مالیاتی برای اتومبیل تعیین نشده است. برای مشمولین قانون قدیم نیز معافیت مالیاتی مختص به خودرو وجود ندارد. اما در قانون قدیم تا مبلغ 30 میلیون ریال از سهم‌الارث هر یک از وراث از پرداخت مالیات معاف است. چنانچه ورثه زیر 20 سال سن داشته باشند یا محجور یا معلول از کار افتاده باشند، این معافیت 50 میلیون ریال خواهد شد.

  • پنج شنبه 25 شهریور 1400
  • بروزرسانی: چهارشنبه 19 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 1 دقیقه
  • 1397
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  7     -     هفت   =