انواع اجاره نامه

3.68 از 5 بوسیله 14 رای

تخلیه اماکن تجاری یا مسکونی پس از پایان مدت قرارداد در صورت عدم تمدید آن یا عدم توافق میان طرفین امری است که می بایست واقع شود، اما گاهی پیش می آید که مستأجرین بنا به دلایل مختلف و بعضاً واهی از انجام این کار خودداری می‌کنند. این دلایل گاهی ممکن است کاملاً شخصی باشد همچون آن که مستأجر اعلام کند محل مناسبی برای جا به جایی پیدا نکرده است یا می‌تواند ادعای اختلاف در مندرجات قرارداد باشد مثل آن که ادعا کند تاریخ تخلیه به اشتباه ذکر شده و یا مالک مبلغ ودیعه را پرداخت نکرده است و مواردی از این قبیل. در هر حال پس از بروز اختلاف موجرین (کسی که ملک را اجاره داده است) برای بدست آوردن حق خود ناچار خواهند بود از طریق مراجع قضایی اقدام نمایند. موجرین به دو شکل مختلف که عبارت است از حکم تخلیه و دستور تخلیه می توانند اقدام قضایی نمایند و ما در این متن به بررسی انواع اجاره نامه خواهیم پرداخت.

مطالب مرتبط : دستور تخلیه فوری   -    حکم تخلیه ملک    -   تخلیه ملک در شرایط کرونا

انواع اجاره نامه

اجاره نامه عادی :

حال اگر مالک و مستاجر قرارداد اجاره نامه ی خود را بجای ثبت در دفاتر اسناد رسمی ، آنرا در بنگاه معاملات ثبت کنند ، در اینصورت اجاره نامه عادی محسوب می شود . اگر طرفین قرارداد اجاره نامه را بین خود بنویسند و به بنگاه معاملات مراجعه نکنند نیز تفاوتی ایجاد نمی کند . چه اسنادی که در دادگاه تنظیم شده باشد چه آنهایی که بصورت دستی تنظیم شده باشند ، نیازمند اثبات قانونی در دادگاه هستند .

اجاره نامه رسمی :

اگر مالک و مستاجر اجاره نامه ی خود را در دفتر اسناد رسمی ثبت کنند ، طبق قانون این سند اجاره نامه یک قرارداد رسمی محسوب می شود . مزیت حقوقی اجاره نامه رسمی این است که تمام موارد ذکر شده در آن را لازم الاجرا می کند و اگر زمانی مستاجر نسبت به موارد آن کوتاهی کند ، صاحب خانه می تواند به دفتری که در آنجا اجاره نامه ثبت شده است مراجعه کند وتقاضای صدور اجرائیه کند و دفترخانه نیز اجرائیه را صادر و به دایره اجرای ثبت ارسال می‌ کند مزیت این روش این است که سریع می توان نسبت به تخلف صورت گرفته از جانب مستاجر رسیدگی کرد .

تفاوت بین اجاره نامه عادی و دستی در چیست؟

مهمترین و تنها ترین تفاوت بین اجاره نامه عادی و دستی در این است که طبق قانونی که در سال 1376 به تصویب رسید و در آن به روابط بین مالک و مستاجر پرداخته شده بود که مبنی بر آن ، اجاره نامه های بنگاهی به رسمیت شناخته می شوند. بر طبق آن در صورتی که در حضور دو نفر شاهد مرد بالغ ، اجاره نامه بنگاهی تنظیم شده باشد ، مشمول قانون روابط موجر و مستاجر می گردد . اما در اجاره نامه دستی اینگونه نمی باشد حتی اگر تمام ضوابط و قوانین در هنگام عقد قرارداد رعایت شده باشد نیز این گونه اجاره نامه مشمول قانون روابط موجر و مستاجر نمی شود.

  • جمعه 01 مرداد 1400
  • بروزرسانی: چهارشنبه 26 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 1 دقیقه
  • 1136
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  8     -     4   =